Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken jaktform vill ni se på film?

Featured Replies

Publicerat

Det har ju gjorts några jaktfilmer nu genom åren och vi har haft några program på några olika tv-kanaler med varierande kvalité... Minns ni exempelvis Jakttid med Erik Fernström? Hunters Video och Dianas Stigar är väl vad som är vanligast i jakthandeln idag. Många av Hunters Video går helt bort för min del då jag har svårt att se mig själv jaga elefant eller svartbjörn... Jag kommer troligtvis aldrig åka till Ungern för att fälla en kapital kronhjort heller...

Det som däremot lockar mig är det som kan jagas här i Sverige och jag ser då gärna lite mer ovanliga jakter och jaktformer. Dianas Stigar - Jakt på Bisam är ett bra exempel på jaktfilmer som tilltalar mig väldigt mycket. Jag uppskattar även filmerna från samma serie om jakt på rå, älg och vildsvin och det beror nog på att det är så pass vanligt förekommande djur där jag jagar.

Den jakten jag skulle vilja se mer om är jakten efter predatorer... Räv, grävling, björn, lo, järv, mård, mink, kråkfågel, vessla, iller, mink och kanske vitfågel... Visst finns det filmer om många av dom här djuren men oftast när det handlar om exempelvis räv eller grävling så är det grytjakt det handlar om... jag ser gärna drevjakter eller kanske vakjakt... jakt med både kula och hagel och kanske lite fälljakt.

Vilken typ av jakt vill du se?

Publicerat

räv,lo,björn å en duktig skytt på min mark skjuta massor av kråkor hehe

Publicerat

Rävjakt i alla de former. ;) även lodjursjakt...mårdhundsjakt...mårdjakt eller "kort och gått" predator jakt. :D

Publicerat

Jag vill lära mej mer om bulvanjakt på fågel..såna filmer vill jag se ;D

Publicerat

Jag vill se en tvättäkta toppjaktsfilm!

Publicerat

Likväl som Dahla gillade jag Dianas stigar - Jakt på bisam, det är en trevlig avstickare bland jaktfilmer om en för de flesta ganska ovanlig jaktform. Sådant uppskattas!

Jag skulle gärna se lite mera jakt från lapplänska fjällen där det blir lite mer vandrande eller skidande. Släng gärna in lite trivselscener från tältet eller stugan som ger lite mer liv åt det hela.

En jaktfilm bör innehålla lite mer än just jakten, för jakt är väl så mycket mer än en massa skjutande?

Hm, jag pluggar ju media, borde fixa lite bra sponsorer och börja spela in något  ;D

Publicerat

Jag vill se en bra film med jakt på Räv...Med stövare och rävsprängare. Det mesta som visas i Grytjakt med Dianas stigar är jakt med förliggare och den jakten tilltalar inte mig nämnvärt.

En film om våra jakthundar vore inte heller fel, lite mer djupgående om de tex drivande raserna,fågelhundar, stötande, kortdrivande ja hela konkarongen  ;D Det mesta om träning etc etc.

//Roggman66

Publicerat

Personligen så gillar jag jaktfilmer med mycket skjutande. Den där riktiga jaktkänslan går ändå inte att förmedla på film. Jag gillar Michael Thams filmer, mycket vilt, mycket skott plus att han även visar när det inte går som det ska.

Publicerat

ÄLGJAKT jaktens formel 1 ;)

Publicerat

Kråkjakt.

Finnspetsjakt.

Ripjakt på vinter.

Ripjakt på sommaren.

Orrjakt med bulvaner.

Bockjakt.

Skogsfågeljakt med stötande hund.

Vakjakt på räv.

Lockjackt på räv.

Bäverjakt.

Lock på järpe.

Sjöfågel/gås jakt.

Publicerat

jag ser gärna rådjur och älg filmer..

men på senare dar har jag blivit väldigt intresserad av räven. ! ;)

vill se massor med fim om räv, tips hur man fixar åteln och jakt frånåtel vakjakt, smygjakten på sommaren och drev och grytjakt mer sånt ! mer RÄV !

Publicerat

Spelade in en toppjaktsfilm för något år sedan. Ska se om jag inte kan hitta en snutt av den och lägga upp. Återkommer.

Publicerat

Håller med de första inläggen..

Av den enkla förklaringen att rovdjursjakten är mer aktuell nu när det kryllar av dem!

Med bla annat filmer så kanske man får upp intressset bland jägare för mera rovdjursjakt...

Publicerat
ÄLGJAKT jaktens formel 1 ;)

Jakt med löshund på älg och björn.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu blir det ju lite av ett uppehåll i jagandet om vi bortser från räv och lite annat som vi har kvar att jaga runt Stockholm men till sensommaren/hösten kommer jag börja bära med mig en Canon XM1 med stativ ut till passen när det ska vakas räv och grävling. Det blir väl inte världens mest spännande inspelade snuttar film men det bli i alla fall någonting.

Jag har nu även skaffat mig en sommarstuga på jaktmarken så en åtel för räv/grävling kommer anläggas på lämpligt avstånd från köks/sovrumsfönstren :) Givetvis ska även kameran riggas där så det går snabbt att starta den när det kommer vilt på åteln.

Publicerat

Tycker dom flesta jaktfilmer är långtråkiga och en massa onödigt snack, har sett en hel del från dianas stigar och hunters video, en del av det jag hänger upp mig på med hunters video är tex att i vissa filmer har dom 15-20 min av 60 min som handlar om vad man kan göra i tex sydafrika mer än att jaga, har jag köpt en jaktfilm för 250:- vill jag se jakt inte någon marknad i sydafrika där dom säljer diverse skit, jägarförbundet film Vildsvins jakt & vildsvinshundar med torkel norling och mats jeppsen tilltalar mig mer, samt  mikael thams filmer här händer det något i hela filmen och man får följa med både hundförare och pass skyttar + bra information.... den sämsta jaktfilm alla kategorier är troligen vildsvin i sikte som känns som en dålig kopia på thams filmer allt som sägs kommer mer eller mindre från thams filmer som kom långt innan vildsvin i sikte...

Publicerat

Filmer om jakt med finnspets vill man ju alltid se. Sen skulle jag vilja se mer filmer om smygjakt.

Flm om Björnjakt i Sverige, Ryssland och Alaska.

Publicerat

filmer om bockjakt på medaljbockar, nä just det, det behöver jag inte se på film för att uppleva. Men film om kuljakt på ungråka, nä just det, jag står ju själv för ca 1,5% av den totala avskjutningen i sverige/år så det vet jag ju hur det går till. En film om att jaga brunstkronhjort i Polen då, ähh samma där igen, har upplevt det och är på gång igen.

Sammanfattning: varför  sitta inne o titta på film om de jakter man själv utför och upplever, ut o jaga istället. Ska jag se på film vill jag se på nån jaktform jag inte själv upplevt eller har råd med som t ex buffeljakt i afrika eller isbjörnsjakt på grönland.

Publicerat

Visst trivs man bäst att själv vara i skogen men det är tyvär inte jakttid året runt så lite film kan vara skoj.

Själv ser jag hels svensk jakt gärna med bra hundar och kunniga jägare istället för tv experter :o

Glömmer inte när reportern i 4+ jagade med finnspets tror inte jag sett en klumpigare (jägare) ??? än han slutade med att hund ägaren blev tvungen att skjuta en fågel :-[

Publicerat
Visst trivs man bäst att själv vara i skogen men det är tyvär inte jakttid året runt så lite film kan vara skoj.

Själv ser jag hels svensk jakt gärna med bra hundar och kunniga jägare istället för tv experter :o

Glömmer inte när reportern i 4+ jagade med finnspets tror inte jag sett en klumpigare (jägare) ??? än han slutade med att hund ägaren blev tvungen att skjuta en fågel :-[

Tja, nu när det börjar bli lite annat kvar att jaga så börjar ju kråkjakten. Sen börjar öringfisket och sen är råkungarna lovliga och sen kan man köra mc och sen.....
Publicerat
Jakt med löshund på älg och björn.

Ja med riktig hund dvs minst 50% stövare i hunden.....det är underhållning när det buktar bland berg och myrar. Vi har en sådan hund 50/50 hamilton-jämte i laget i Ångermanland. Ingen vill ens höra talas om en ställande hund efter man lyssnat till denna...iaf inte som passkytt. ;)

MVH

Publicerat

Kaninjakt med iller för att återuppliva gamla minnen. Smygjakt på det afrikanska viltet. Det är en svårslagen upplevelse

Publicerat
Kaninjakt med iller för att återuppliva gamla minnen. Smygjakt på det afrikanska viltet. Det är en svårslagen upplevelse
En riktig kaninjakt har jag ju aldrig upplevt men det skulle jag väldigt gärna. All form av smygjakt är superkul, om den sen är bättre på afrikanskt vilt vetefassen men miljön är ju annorlunda och troféerna magnifika.
Publicerat

Hmmm... Det enda jag kan säga säkert är att jakt på älg har jag sett till leda!

Däremot saknar jag jakt på mård/mink med hund. Fast huvudsaken är nog att det är

en bra jakthund med i bilden.....Men som sagt... gärna något annat än just älgjakten.