Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur ofta behöver man ta träna sin nya valp?

Featured Replies

Publicerat

Hej, ja å min familj ha tänkt å skaffa en ny jakthund åt sommarn, men ja ha en fundering. Hur ofta måste man jakt träna me valpen i början? Ja ha tänkt å jobba hela sommarn å föräldrarna kom ju å jobba nå veckor så då blir valpen själv. Räcker det att man låter dom va ensamma på dagarna å träna me dom på kvällarna då man kommer hem och isåfall hur ofta behöver man träna me dom? Ska man ut varje dag eller räcker det att man ä ut å träna typ nån dag på veckorna å helgerna eller blir det för lite? Såg att ja glömde nämna att vi ha två hundar till och en hundgård som dom få va i på dagarna, jag menade att den skulle va själv från ägarna

Publicerat

Börja med de grundläggande grejorna som sitt när du ger den mat, m. m. 

Man får ju ta det efterhand ju äldre valpen blir.

Inte kan du lämna en valp ensam på dagarna utan att rasta den eller hur har du tänkt att lösa den biten. 

En valp måste ju ha 3 mål mat/dag. Det bästa är ju om du kan vara hemma dom 2 första veckorna med den så att den får vänja sig vid dig m. m. 

Publicerat
40 minutes ago Joppeed sa:

Hej, ja å min familj ha tänkt å skaffa en ny jakthund åt sommarn, men ja ha en fundering. Hur ofta måste man träna me valpen? Ja ha tänkt å jobba hela sommarn å föräldrarna kom ju å jobba nå veckor så då blir valpen själv. Räcker det att man låter dom va ensamma på dagarna å träna me dom på kvällarna då man kommer hem och isåfall hur ofta behöver man träna me dom? Ska man ut varje dag eller räcker det att man ä ut å träna typ nån dag på veckorna å helgerna eller blir det för lite? 

Alltså att lämna en valp ensam utan att tränat på det är inte bra. Valpen behöver sin flock.  Varje valp är också olika så det går inte att säga att efter 5 månader kan du lämna hunden ensam i x timmar.

Om du med träning menar uppfostran och lydnad....

Valp tränar man lite och ofta. Dvs varje promenad, i samband med lek osv. Sen lägger man till mer och mer. Hunden blir som regel aldrig "färdig" utan man får underhålla träningen.

Som du beskriver din situation skulle jag avråda dig från att skaffa hund Det är bättre att vänta på rätt tillfälle.

Publicerat

Håller med om att det låter vansinnigt att lämna en valp hemma ensam på dagarna men du kanske inte menar så. 

Sedan orkar inte valparna träna nå längre stunder i början så det bästa är att träna flera korta pass (typ 5minuter i början) om dagen i början. 

Vad blir det för ras?

Publicerat
2 hours ago Joppeed sa:

Hej, ja å min familj ha tänkt å skaffa en ny jakthund åt sommarn, men ja ha en fundering. Hur ofta måste man träna me valpen? Ja ha tänkt å jobba hela sommarn å föräldrarna kom ju å jobba nå veckor så då blir valpen själv. Räcker det att man låter dom va ensamma på dagarna å träna me dom på kvällarna då man kommer hem och isåfall hur ofta behöver man träna me dom? Ska man ut varje dag eller räcker det att man ä ut å träna typ nån dag på veckorna å helgerna eller blir det för lite? 

Skulle du själv vilja vara hund på dom premisser? Vart ska hunden vara när den är själv? I bostaden eller i hundgård? En uttråkad hund som inte har något att göra hittar förmodligen på något att göra för att få dagen att gå som inte alltid är till husses belåtenhet: stolsben, bordsben, kuddar, mattor kan man som hund göra mycket kul med.

Skäll då inte på hunden när du kommer hem- den har också gjort alla sina behov inne, men den har inte haft nåt val. Det kan en valp nämligen inte styra själv det första levnadsåret: speciellt inte hannar.

Publicerat

En valp tränar man hela tiden, bokstavligt talat. Varje kontakt, måltidssituation, promenad etc. Och då menar HELA tiden, man lämnar inte en valp ensam. När den efter ett par veckor in på semestern du tagit för att få hem valpen börjar bli trygg i sitt nya hem kan du börja med att stänga dörren framför den i hallen när du går ut till brevlådan. Jobba därifrån. Sakta. 

Jaktträning kommer efter grundlydnaden som kommer efter kontaktövningar som kommer efter trygghet. 

Planera, läs på, ta det lugnt och njut av valptiden. 

Publicerat

Med dom premisserna så ska du inte äga en valp om du inte kan rasta och ta hand om den. Så bär man sig inte åt mot en valp eller en vuxen hund om inte den vuxna hunden är hundgårdsvan.

Publicerat
  • Författare
16 hours ago detstorabla sa:

Alltså att lämna en valp ensam utan att tränat på det är inte bra. Valpen behöver sin flock.  Varje valp är också olika så det går inte att säga att efter 5 månader kan du lämna hunden ensam i x timmar.

Om du med träning menar uppfostran och lydnad....

Valp tränar man lite och ofta. Dvs varje promenad, i samband med lek osv. Sen lägger man till mer och mer. Hunden blir som regel aldrig "färdig" utan man får underhålla träningen.

Som du beskriver din situation skulle jag avråda dig från att skaffa hund Det är bättre att vänta på rätt tillfälle.

Såg nu att ja glömde nämna att vi har två andra hundar och en hundgård som dom få va i jag menar själv från ägarna

Publicerat
1 hour ago Joppeed sa:

Såg nu att ja glömde nämna att vi har två andra hundar och en hundgård som dom få va i jag menar själv från ägarna

Det hjälper inte att du har 2 rutinerade hundar som bor i en hundgård och som klarar av att gå in och ut igenom en lucka. Även om valpen har 2 äldre hundar så får den ingen trygghet. Vem ska ge valpen mat mitt på dagen? Ett mål mat mitt på dagen behöver den också. 

Publicerat
  • Författare
16 hours ago Sun Flower sa:

Håller med om att det låter vansinnigt att lämna en valp hemma ensam på dagarna men du kanske inte menar så. 

Sedan orkar inte valparna träna nå längre stunder i början så det bästa är att träna flera korta pass (typ 5minuter i början) om dagen i början. 

Vad blir det för ras?

Glömde nämna att den kommer få va hundgården med våra två andra hundar, jag menade själv från ägarna.

Publicerat
  • Författare
18 hours ago lsjonsson sa:

Inte kan du lämna en valp ensam på dagarna utan att rasta den eller hur har du tänkt att lösa den biten. 

En valp måste ju ha 3 mål mat/dag. Det bästa är ju om du kan vara hemma dom 2 första veckorna med den så att den får vänja sig vid dig m. m. 

18 hours ago lsjonsson sa:

Glömde nämna att den kommer få va hundgården med våra två andra hundar, jag menade själv från ägarna.

Publicerat
  • Författare
18 hours ago Svenstorparn sa:

Nu hoppas jag verkligen inte att du kommer hämta en liten valp typ på lördagen och sen lämna den själv på måndagen hela dagen?

Skaffa hund kräver planering, när jag har hämtat mina har jag flyttat min semester och tagit ut fyra eller fem veckor när jag hämtat valpen för att hinna lära känna den och att den ska bli trygg hemma med mig och alla nya rutiner osv...

Publicerat

Är ju väldigt olika hur mycket tid folk lägger på träning av stående hundar. Vet att t.ex. två som är väldigt duktiga på pointer i stort sett enbart har sina pointrar i hundgården första året innan dom börjar träna med dom. Men dom anpassar sig efter vad det är för hund dom har. En av dom har också haft Vorsteh och då började han träna betydligt tidigare. Köpte en 9 månaders pointertik av en av dessa. Hon hade aldrig varit inne innan hon kom till mig. Var en väldigt trygg, social och stabil tik så visst kan dom bli trygga fast dom står i hundgård mycket men nog skulle det ta emot att lämna en 8 veckors själv hela dagar.

Skulle säga att själva träningsmängden för den lydnad som behövs som förberedelse inför jakten är inte är så många minuter per dag. Några korta pass på några minuter om dagen räcker långt med en valp. Rumsrenhet mm tar mer tid i anspråk. Men när det blir dags för fågelsituationer då går det åt en hel del tid. Är inte bara att trolla fram fåglar. 

De allra flesta som har stående rekommenderar att man går valpkurser för just stående och inte t.ex. hos brukshundsklubben.