Jump to content

B525 game one 20/game one light 20

Recommended Posts

Har varit på jakt efter en kaliber 20 länge nu men inte fått tag på någon. Hade nästan bestämt mig för en b525 game one men sen såg jag vikten, 3,1kg då kan man ju lika bra köpa en 12a. Men sen såg jag deras light modell vet att många säger att man ska akta sig för light modeller men en 20 light 2,7kg är ju inte jätte lätt. Någon som har kännt på den? Kommer inte bli mycket lerduveskytte med den utan enbart skogsfågel/ripjakt. Handlarna runt uppsalatrakten vill inte ta hem om man inte ska köpa. Vet ni någon handlare som har en inne? Häromkring verkar det vara svårt att få tag i en kaliber 20 överhuvudtaget, står bara kaliber 12 på hyllorna.  Hur ser det ut i övriga Sverige?

Problemet är inte vikten i sig, de flesta tjugor i dag är krasst sett gjorda som tolvor. Så ja, de blir rätt tunga för att skjuta "stabilt" likt en tolva. Det ligger som jag ser det en rätt korkad konceptuell tanke bakom en "high pheasant gun" i kaliber 20.

Kruxet med light modellerna ffa i kaliber 20 är att oftast har aluminium i baskylen. Aluminiumbaskylen ger en rätt skum balans eftersom viktfördelningen blir lite fel. Det finns en anledning till att exemplar av berettas lättviktare tycks dyka upp om och om igen i begagnathyllorna regelbundet.

Om lättviktarna nu inte får pipor som filas efter baskylen och dess vikt- vilket de inte får i massproduktion. 

/T