Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Laddata till lätta kulor i 308Win med 203-B

Featured Replies

Publicerat

Hej

Jag har ska använda 203-B i 308an. De kulor jag ska proa är 150gr. Accubond och 123gr. Lapua FMJ.

Är det någon som har säkra data för dessa kombinationer?

MVH, Peter

Publicerat
Hej

Jag har ska använda 203-B i 308an. De kulor jag ska proa är 150gr. Accubond och 123gr. Lapua FMJ.

Är det någon som har säkra data för dessa kombinationer?

MVH, Peter

Kolla på robsoft.nu men om de är säkra vete fassen. Börja 10% under i vikt för säkerhets skull.

Publicerat

Varför så långsamt krut i en .308 för dessa låga kulvikter? Jag hade gått spikrakt på 202.

Publicerat
Varför så långsamt krut i en .308 för dessa låga kulvikter? Jag hade gått spikrakt på 202.

Norma själv rekomenderar väl snarast 200 krut till 308W med lätta kulor.

Publicerat

jag kör med 150grs kulor till min 308 och annvänder bara 202 krut har testat m, 200  ,201 men enligt mitt tycke så passar 202 bäst i min bössa

samme

Publicerat

Hej,

till 150 grains kulor rekommenderar Norma 200, 201 och 202. 203 B rekommenderas från och med 180 grains bulor. Jag skulle tro att du kan använda upp emot 48-49 grains 203-B till 150 grainarna men om du klarar av att få ner så mycket i hylsan är en annan femma ;). Bäst fart har jag fått med N-540...

MVH

Henrik

Publicerat

Peter min vän...har du skaffat en 308?...vad blev det för nå då?

Laddata:http://www.lapua.com/ReloadingGuide2006.pdf

Dock med Vithavouri krut...men det krutet har funkat bättre än norma i samtliga av mina bössor....kanske värt att testa!?

Mvh Fredde

Publicerat
  • Författare

Ja du Fredde, det blev en sån här:

R_6ff51f59a6.jpg

Jag hoppas få inviga den på bäverjakten (vilken du är välkommen att följa med på).

Jag har backat ang. 203-B och kommer att skopa på med 202 och toppa med 150gr Accubond.

MVH, Peter

Publicerat

Ni som jagar med 308:or vad har Ni mer för laddningar som är fina för jakt. Jag håller ju inte själv på med handladdning men förhoppningsvis så ska det inte dröja alltför längeinnan det står ett laddset här hemma i förådet. :D

Jag har en HVA 1900:a med 24" pipa.

Publicerat

Laddat Oryx 180 grain framför 45 grain Vv 150 krut tror jag det var och sedan 150 grains Accubond framför 47 grain Vv 140 krut.. Den första laddningen är väl tämligen moderat eller vad jag ska säga medan den sista, den jag jagar med nu, är hyfsat het. Kan dock öka ett halvt grain utan trycktecken..

Mvh!

Publicerat
Laddat Oryx 180 grain framför 45 grain Vv 150 krut tror jag det var och sedan 150 grains Accubond framför 47 grain Vv 140 krut.. Den första laddningen är väl tämligen moderat eller vad jag ska säga medan den sista, den jag jagar med nu, är hyfsat het. Kan dock öka ett halvt grain utan trycktecken..

Mvh!

Okej! Tack för den infon. :D

Publicerat
Jag hoppas få inviga den på bäverjakten (vilken du är välkommen att följa med på).

Skulle va jäkligt kul att hänga med :)...say when,and i´ll be there :D.

Såg föressten att du har blivit rikskändis numer...senaste nummret av Svensk jakt.

Grattis till Rådjuret :) (fastän det är flera månader sen du sköt rådjuret ::)...bättre sent än aldrig :D)

Mvh Fredde

Publicerat
  • Författare

Självklart får du hänga på! Med lite tur så kanske jag blir medbjuden på lite bisamjakt ;)

Japp, rikskändis var det!  :D Rådjursjakten gick bra och efter lite övertalning från Magnum så bestämde jag mig för att skriva några rader till Jaktforum.

MVH, Peter

Publicerat
Med lite tur så kanske jag blir medbjuden på lite bisamjakt ;)

Såklart du ska hänga med och skjuta lite bisam :)....no problems!

Mvh Fredde

Publicerat

min personliga laddning är på 44grs norma 202 och kulorna jag kör med är : hornady sst 150grs har inte jagat med denna ännu

partisan 147grs till bana

norma fmj 150grs

150grs interbond

samme

  • 2 weeks later...
Publicerat
Hej

Jag har ska använda 203-B i 308an. De kulor jag ska proa är 150gr. Accubond och 123gr. Lapua FMJ.

Är det någon som har säkra data för dessa kombinationer?

MVH, Peter

Tja peter jag har själv en blaser och laddar 44,8  grains norma 202 och lapua lockbase 150 grains  200ccimen får ingen far på den kula. jag få den inte att kliva över 800M/S 796 -799 får jag med krono ,man jag hade en sako tidigare samma kulor samma av allting rättvägda mm men med sako åkte upp på 859 m/s men så fort jag sätter patronen i blaser så tappa jag hastighet!

du får gärna säga till vilken hastighet du får på dina laddningar mh pacco

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.