Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

SÖKA apport!

Featured Replies

Publicerat

Har kommit en bit på vägen i apportträning med min 22mån gamla Breton men ska nu få han att söka apporten!

Hemma har vi redan tränat detta o de går som på räls.

I skogen eller ute öht apporterar han allt som syns eller där han ser nerslaget.

Nu e de dags att börja träna sista steget o lära honom söka fram bytet/objektet.

Skulle behöva några röda trådar att följa här för gränsen mellan att söka levande vilt o apport e inte riktigt klar för honom eller rättare sagt så tar nog jaktlusten över.

Svårt o beskriva.

Om jag tex går ut 10-15m o viftar lite lätt med fågel o sen kastar in den i skogen hittar han den direkt nästan.

Söker fint då!

Går jag utom synhåll o placerar apporten går han ut o söker men ger snabbt upp om han inte hittar, kommer in o tittar på en som -"Vart o vad ska jag söka"

Ibland gör han inte ens det utan hittar på annat då inget fanns där, enl honom, som tex kan han ta beslutet att husse mena nog sök levande fågel, skvätter lite här o där mm.

Ser en viss omognad.  :-[

Men om han ser apporten gör han aldrig på detta sätt utan apporterar klanderfritt 100%

I vilket fall som helst måste vi nog backa bandet o börja om träningen med "SÖK apport"

Alla tipps e välkommen!

Publicerat

Många lätta apporter och se till att han får jobba i motvind dvs han behöver inte ta mer än 10 steg ut från dej innan han får sniff av apporten. Sen fler apporter i samma område så han i stort sett alltid finner det han söker. Du vet ju hur stor uthållighet han har och hur stort sök han har, se till så han finner apporten då han börjar hamna i slutet av sitt egna spontana sök..

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Många lätta apporter och se till att han får jobba i motvind dvs han behöver inte ta mer än 10 steg ut från dej innan han får sniff av apporten. Sen fler apporter i samma område så han i stort sett alltid finner det han söker. Du vet ju hur stor uthållighet han har och hur stort sök han har, se till så han finner apporten då han börjar hamna i slutet av sitt egna spontana sök..

Mvh!

Där är vi men nu vill jag ta steget längre.....

Iof har jag aldrig lagt ut flera apporter, ingen dum ideè.

Men kan de inte bli så att hunden väljer den smakligaste apporten först då.

Har testat detta inomhus o då blir de så. Den minst trevliga kommer in sist.

Sisst vi körde innomhus tog han första apporten sprang sedan o lokaliserad övriga för att sen lämna av den första.

Sen kom nr 2 o 3 in mkt snabbt.

De gånger han ej finner e oftast då han gått förbi apporten o därmed tappar vittring.

Detta ofta pga av fart eller naturliga hinder.

Ju närmre apporten ligger desto svårare har han att finna kan jag tycka ibland.

Kan tänka mig att erfarenhet också e en vara som måste infinna sig.

Publicerat

Jag skulle nog backa till ordet apport. Verkar som hunden inte kan skilja på sök apport och sök. Sen har hipshot en poäng i att lägg ut en massa apporter som hunden inte kan missa. Hela tiden skall all träning utformas så att hunden inte kan/får misslyckas. Svårt jag vet, men icke desto mindre är det så. Rasen är ju inte en renodlad apportör så det krävs nog lite mer arbete än med en labbe. Men tillbaks till ruta ett. Hunden måste förstå att ordet apport betyder ngt som skall hämtas till husse. Kanske rent av du ska släppa kommandot sök apport och bara säga apport. När du skall skicka hunden på fågelsök kommenderar du bara ut o sök. Vet inte, är inte lätt att hjälpa ngn med hundträning över internet. Betydligt lättare i praktiken. Inte för att det är lätt alla gånger i heller.

Publicerat
  • Författare

Jag vet att de inte e lätt. De e lika svårt o beskriva sitt dilemma.

Har redan backat o sen gått tillbaks till "sök apport".

För att göra en enkel Beskrivning.

Han kan apportera men inte "söka rätt" på apporten "effektivt"

5 av 10 ggr missar han vid gömd dummy o måste visas, 2 av 10 ggr missar han på gömd fågel.

Men jag ser på hans sätt att det är ett ineffektivt sök.

Går gärna rakt på o sicksackar inte in på apporten vilket gör att han vid en kastvind kan gå förbi.

Hur löser man det?

Publicerat
Jag vet att de inte e lätt. De e lika svårt o beskriva sitt dilemma.

Har redan backat o sen gått tillbaks till "sök apport".

För att göra en enkel Beskrivning.

Han kan apportera men inte "söka rätt" på apporten "effektivt"

5 av 10 ggr missar han vid gömd dummy o måste visas, 2 av 10 ggr missar han på gömd fågel.

Men jag ser på hans sätt att det är ett ineffektivt sök.

Går gärna rakt på o sicksackar inte in på apporten vilket gör att han vid en kastvind kan gå förbi.

Hur löser man det?

Skall försöka att tänka lite. Vet att det luktar skryt men iaf. Kommer med svar  så småningom. Kan ta lite tid. det där med att tänka ;D

Publicerat

Hur gör du när du lägger ut söket? Låter du hunden titta på eller?

En idé (om du inte gör detta redan) kan vara att sätta hunden och låt den titta på, gå ut i området och kasta ut apporterna. Försök att skapa nåt mellanting mellan apportsök och kastad apport. Minska retningen efterhand genom att lägga ut apporterna istället för att kasta allteftersom hunden förstår vad den ska göra. Till slut får den inte titta på alls.

Lycka till!!

Publicerat
  • Författare

Jo när hunden ser vart man går o gör fixar han apporten!

De e steget förbi de ja vill komma.

Men ser han vart apporten tar vägen går det RAKA SPÅRET på apporten.

Lite sicksack kan de bli framme vid bytet men för de mesta spikar han den direkt!

Kastapporterna lika raka spåret till området o lite sicksackande just vid bytet.

De e när han inte har ngr referenser att gå på som han inte fixar det.

Publicerat

Skulle hunden av någon anledning inte hitta apporten,så ska du inte visa var den ligger ! Gör du det har du snart en hund som letar en liten stund och sedan kommer fram till dig och vill ha hjälp.Hittar inte hunden apporten gör du helt enkelt om övningen,kanske kastar du lite kortare och i lättare terräng.Om hunden letar lite trögt och kanske lägger av utan att hitta så lägger du ut ett tiotal apporter på en linje med några meters mellanrum.Hunden ska med andra ord lyckas varje gång och få massvis med beröm då den gör det..... :-

Publicerat

Hittade ett svar av Sten Christoffersson på samma fråga när jag googlade. Så här lyder det:

"Om jag förstår frågan rätt är det så att han bara letar en liten stund efter en apport och sedan tittar på dig för att få hjälp och får han inte det så ger han upp. I så fall är det ett klassiskt beteende av en hund som inte fått lära sig ett ihärdigt apportsök, till stor del för att föraren har skämt bort hunden genom att ingripa och hjälpa till så fort det kärvat till sig. Hunden lär sig då snabbt att ge upp och invänta hjälp från föraren.

Botemedlet består i att sluta hjälpa hunden. Skickar du på apportsök ska du avstå från att dirigera hunden om den inte lyckas finna. Se i stället till att apporterna inte blir svårare än att hunden finner innan den ger upp. Lätta apporter till en början och sedan allt svårare efter hand som hundens självförtroende och ihärdighet tilltar.

Lägg till exempel ut flera apporter, hämta hunden och skicka den på apportsök. Avsluta efter några apporter, när du misstänker att din hund kanske inte kommer att klara flera utan att ge upp. Hämta själv in de återstående.

Stannar hunden upp och tittar på dig ska du inte säga ett knyst eller göra något handtecken. Tag inte heller ögonkontakt med den. Hunden ska lära sig att det aldrig lönar sig att fråga efter hjälp under ett apportsök. Däremot får du gärna hjälpa hunden omärkligt genom att till exempel röra dig sakta och som av en tillfällighet så att du förflyttar hundens sök till ett område där det finns något att hämta, eller genom att försiktigt smyga ut en apport som hunden snabbt finner i stället för den alltför svåra han snart tröttnar på att leta efter.

Sten Ch"

Publicerat

Har man under jaktprov samma krav på spår och vattendelen som för Vorsteh ?

Publicerat
  • Författare

Nej, de e jag ganka säker på att vi inte har om de mig/bretonklubben du rikta frågan åt.

Publicerat
Har man under jaktprov samma krav på spår och vattendelen som för Vorsteh ?

Nej Breton har inte samma krav på spår och vatten som Vorsteh!

Publicerat

Jag har tidigare använt kommandot "sök apport" och som det tidigare skrevs så reagerade hunden på sök vilket gjorde att den fort ut på sök istället för apportsök. Jag fick då rådet att bara säga apport och det fungerar mycket bättre för då vet hunden vad den skall göra!

Publicerat

Mitt tips är att köra med fler apporter. Låt hunden se dig få omkring i området och kasta dom, den kan omöjligt komma ihåg vart alla landar. Huvudsaken är att hunden vet att det finns nåt därute. Kasta ca 10 st och låt hunden ta in 3-4 stycken, beroende på hur motiverad den verkar vara. Sluta träningen innan hundens intresse har mattats.

Fortsätt detta och låt hunden ta in fler och fler allt eftersom. Använd samma område varje gång så att hunden förknippar det med "sök apport". Nöt in detta så länge du behöver, sen minskar du retningen succesivt dvs lägg ut apporterna istället för att kasta dom.

Använd gärna en bössa och skjut ett par skott när du lägger u apporterna om hunden behöver lite extra retning.

Publicerat

Hmm, jag tycker det låter som bristande motivation? Nu luktar förvisso inte en apport lika stark som en död fågel antar jag så det KAN ju vara det det hänger på också...

Jag kan inte alls särskilt mycket om detta ämne men går jag till mig själv så hade jag försökt öka "värdet" på apporten, dvs få hunden att förknippa apporten med en "toppbelöning" för att på så sätt öka motivationen att söka rätt på & avlämna apporten. Säkert går det lika bra att lägga in högre krav men jag jobbar gärna mer på att öka motivationen hos hunden, tycker det ger bättre resultat i slutändan...åtminstone när det handlar om egocentrerade små terriers ;)

MVH Anna

Publicerat
  • Författare

OK!

Har idag varit ut o testat med bra vindförhållanden!

La ut 3 fåglar, 1stenfrusen ripa 1stenfrusen kaja o en torkad ripa som förmodligen surnat till lite, samt en dummy med påklistrad vinge o en utan ngt men tyngre sak.

8x5m va välan platsen jag nyttja.

I varje apportsök kom han in med klockrena apporter. Lät han ta 3 av 5 varje gång o de var gömda såpass att de syntes max 0,5m.

Detta var de utlagda.

Kastapporterna sprang han spikrakt o hämta (kasta bara en åt gången)

Men jag tycker fortfarande att han har ett dåligt sökmönster.

Testade o kasta uppför en mkt brant kulle o där sicksackade han riktigt fint.

Ska jag utöka avstånden mellan apporterna och området för att försvåra? De vi gjorde idag va för lätt.

Man såg att det inte var nån utmaning direkt.

Vill ju få honom att verkligen SÖKA apporten.

Hur stora områden gör de på provverksamhet?

Att göra hunden mer motiverad att apportera än söka fågel vill jag inte.

Däremot kanske man ska träna apport med störningar!

Jag tror mkt e en mognadssak också. Han e bara 22mån än!

Publicerat

Du kan gott öka storleken på området. Gör ett område typ 20X10 m dvs 20m brett och 10 m långt.

Sökmönstret kommer nog om du håller på ett tag.

Sen tycker jag absolut att du ska träna enbart med dummies. Det är betydligt enklare och smidigare än att hålla på med fågel. Fågel kan man köra med någon gång ibland. Det räcker.

Lycka till!!!