Publicerat Mars 10, 20215 yr När dottern skjuter bommar hon aldrig till vänster men gärna höger. Har sett det rätt ofta. Både med och utan puls. Varför? Rycker hon en aning?
Publicerat Mars 10, 20215 yr Gissar lite här då jag är långt från någon duktig skytt. Är det vid fristående ? Kan det vara så att bössan är väl tung för henne så hon "tappar" anläggningen med vänsterarmen i avfyringsögonblicket ibland ? Är det med stöd så är det nog förmodligen avfyrningen som du är inne på.
Publicerat Mars 10, 20215 yr Författare Hon skjuter på fri hand med stödarmen vilalnde på höften och tränar skidskytte. Skjuter på ståprick med diopter och skidskyttebössa på 70 meter.
Publicerat Mars 10, 20215 yr Jag skulle säga oren avfyrningsteknik. Det kan vara att hon drar i vapnet när hon trycker av. Hur hon håller, pistolgreppets form, handledens vinkel etc. Det kan vara mycket som spelar in, det är små marginaler. Vilken sida av pistolgreppet håller hon tummen? Det kan löna sig att lägga tummen på knogen, på högersidan om pistolgreppet för att lättare undvika tummens naturliga motrörelse när man trycker av med pekfingret.
Publicerat Mars 10, 20215 yr Författare 16 minutes ago MarkusR sa: Jag skulle säga oren avfyrningsteknik. Det kan vara att hon drar i vapnet när hon trycker av. Hur hon håller, pistolgreppets form, handledens vinkel etc. Det kan vara mycket som spelar in, det är små marginaler. Vilken sida av pistolgreppet håller hon tummen? Det kan löna sig att lägga tummen på knogen, på högersidan om pistolgreppet för att lättare undvika tummens naturliga motrörelse när man trycker av med pekfingret. Tummen vilar alltid på kammen av pistolgreppet upp mot baksidan slutstycket. De säger att höger armbåge/överarm skall vila ner mot bröstkorgen. För mig känns det bättre att krypa lite in i bössan och dra den lätt bakåt mot axeln, men det är ju jag.
Publicerat Mars 10, 20215 yr 8 minutes ago josc72 sa: Tummen vilar alltid på kammen av pistolgreppet upp mot baksidan slutstycket. De säger att höger armbåge/överarm skall vila ner mot bröstkorgen. För mig känns det bättre att krypa lite in i bössan och dra den lätt bakåt mot axeln, men det är ju jag. Hon har säkert bra tränare som hjälper henne med tekniken. 22an är svår just för att kulan har så lång piptid att brister i avfyrningstekniken syns direkt på tavlan. Även rekylupptagning spelar roll av samma anledning. Som högerskytt borde inkonsekvent rekylupptagning snarare dra åt vänster, jag tror avfyrningarna är nyckeln.
Publicerat Mars 10, 20215 yr Författare 5 minutes ago MarkusR sa: Hon har säkert bra tränare som hjälper henne med tekniken. 22an är svår just för att kulan har så lång piptid att brister i avfyrningstekniken syns direkt på tavlan. Även rekylupptagning spelar roll av samma anledning. Som högerskytt borde inkonsekvent rekylupptagning snarare dra åt vänster, jag tror avfyrningarna är nyckeln. Hmm, jag är också inne på det. Att det är något i avfyrningshanden/armen som ibland drar mot höger.
Publicerat Mars 10, 20215 yr Det kan inte vara så att vissa skott siktar hon lite längre och får "syrebrist" och därav rycker av skottet? Det tycker jag är ganska vanligt när jag har elever på jägarskolan.
Publicerat Mars 10, 20215 yr Är det i början eller slutet av serien bommarna brukar uppstå? Funderar om det är att hon blir trött i vänsterarmen och överkompenserar/trycker till i skottet. En tanke kan vara ögonen också. Om hon siktar för länge så ögat blir trött (Siktbilden blir suddigare) brukar träffarna ha en tendens att flytta sig även om det ser bra ut när man siktar (om än kanske inte vanligtvis så mycket som bilden visar). Lösningen då är att försöka skjuta med båda ögonen öppna för att få in mer ljus i ögonen och framförallt att avstå skott, blinka lite med ögonen och ta ett par djupa andetag och sen börja om. Jag brukar även fokusera blicken på något långt bort och något nära lite om vartannat ett par sekunder mellan skotten. Skjuter jag långa serier gör jag det mellan varje skott redan från början för att ögonen ska orka med så bra som möjligt under hela serien.
Publicerat Mars 11, 20215 yr Hon guidar ut skottet.... Ryck brukar ligga mer diagonalt. Be henne testa med ett luftgevär i källaren, då blir det förmodligen ännu mer synligt. Krama av skottet, pang, tillbaka in i riktområdet. Skottet är inte klart förrän man är tillbaka in i riktområdet. /T
Publicerat Mars 11, 20215 yr Författare 1 hour ago pmt sa: Hon guidar ut skottet.... Ryck brukar ligga mer diagonalt. Be henne testa med ett luftgevär i källaren, då blir det förmodligen ännu mer synligt. Krama av skottet, pang, tillbaka in i riktområdet. Skottet är inte klart förrän man är tillbaka in i riktområdet. /T Alltså det sista E:ett i ramsan "SARAE", (ställning, andas, rikta, avfyra, efterrikta). Det fattas lite i efterriktningen.