Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fasanuppfödning frågor

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Har lite frågor angående äggkläckning, voljärer, spridare, foder osv. Jag vet det mesta (tror man ofta), men antar att det finns några tips att få från er som hållit på ett tag.

Tänkte försöka få lite fasaner runt huset, det ligger vid havet, men ändå i skogen. Finns diverse flygande predatorer därav. Jag antar att hargolv och kapat ris ger bra skydd då. Någonting annat? 

Ni som hållit på ett tag vet säkert vilka äggkläckare som fungerar bäst? Tänkte mig någon med kapacitet runt 150 ägg.

Hur går man tillväga med kycklingarna? Pallkragar med värmelampa ovanför? Foder till dem?

En voljär med nät över och spridare intill huset borde räcka för att hålla fasanerna någorlunda i skydd av huset? Sprider man havre/korn mest då eller behöver man ge antibiotikapellets för att få överlevnad?

Jag har varit på fasanjakt där ägaren haft stående fågelhundar som gått precis vid fasanerna och trots det har den också jagat fasan sen, hur har det funkat för er?

Publicerat

Jag vet inte mycket men har hjälpt till vid uppfödning tidigare.. Tar de bollar jag vet!

Pallkragar fungerar men du måste bygga sarg i hörnen så de blir rundade. Ett vinkelrätt hörn gör att kycklingarna kommer utanför "värmen" från lampan typ och då söker de värme av varandra i just hörnen varpå de längst ned i högen dör. Masonit eller styv kartong i hörnen fungerar.

jOch sen pellets till dem. Finns speciell pellets att köpa från granngården tror jag..eller om det är samma pellets som kycklingar får jag vet inte. Hur som, bitarna får inte vara för stora! 

Vatten måste fixas.. finns vattenautomater att köpa.

Sen har jag för mej att de får vete när de gått över från pellets till helsäd.. 

Toppa buskar och smågran, finns där slån och annat så är det väldigt bra. Att få till ett bra skydd brukar dessvärre ta flera år så räkna kallt med att dina fasaner blir uppätna av andra än dej.

Publicerat

Foder: samma som till kalkonkycklingar, finns där det säljs fjäderfäfoder. Kommer som pulver snarare än pellets.

Att ta 50 cm breda masoniskivor som sätts ihop med tvingar är bättre än pallkragar. Då kan man släppa ut och öka storleken i takt med att de växer. Givetvis med värmelampa, när de börjar sprida ut sig är det dags at höja den lite. 

När de börjar hoppa över kanten är det dags att flytta dem till voljären och det tillhörande fjäderfähuset/skyddet. I det huset behövs såklart värmelampa. 

Vatten måste de ha men se till att det ligger stenar i vattnet så de inte dräller i och dränker sig. 

Publicerat

Just det, öppna äggkläckaren så sällan som möjligt. Det är skitlätt att det blir för kallt för dem och att man dödar fostren. 

fasan1.JPG

blogger-image-1374868808.jpg

Publicerat
  • Författare

Bra tips, som väntat. Jag ska röja för jordvärmerör i backen, kanske man kastar lite av riset runt i resten av skogen samt toppar granar osv

Publicerat

3,5mm's Pellets ska kycklingarna äta. Granngården säljer Fasanfoder i två varianter. Start heter den ena, tillväxt den andra. Mycket lämplig för ändamålet. Senare går det att använda kalkon start, eller kalkon tillväxt. Finns också på granngården. Startfoder till kalkoner är inte lika "kraftigt" eftersom kalkoner växer långsammare. Fasaner behöver mer energi i starten för att bli livskraftiga. Värme, men mest ljus är faktorn som får kycklingarna att klättra på varandra. Kalkoner i synnerhet. Dom är maniska sökare av ljus och packar sig som sillar vid minsta ljuskälla med följd att dödlighet blir hög. Fåglar är inte smarta. Stora fåglar är direkt dumma...

Tänk också på rådande fågelinfluensa, var observant på döda fåglar i omgivningen innan du släpper ut dina små raringar.

/M

Publicerat
  • Författare

Är det någon speciell äggkläckare ni vet är bra? Är det bra med fuktstyrning eller klarar man sig utan?

Skulle egentligen inte vilja gå långt över 10tkr

Publicerat
På 2021-03-16 at 11:18 ÅlandsFilip sa:

Hej,

Har lite frågor angående äggkläckning, voljärer, spridare, foder osv. Jag vet det mesta (tror man ofta), men antar att det finns några tips att få från er som hållit på ett tag.

Tänkte försöka få lite fasaner runt huset, det ligger vid havet, men ändå i skogen. Finns diverse flygande predatorer därav. Jag antar att hargolv och kapat ris ger bra skydd då. Någonting annat? 

Ni som hållit på ett tag vet säkert vilka äggkläckare som fungerar bäst? Tänkte mig någon med kapacitet runt 150 ägg.

Hur går man tillväga med kycklingarna? Pallkragar med värmelampa ovanför? Foder till dem?

En voljär med nät över och spridare intill huset borde räcka för att hålla fasanerna någorlunda i skydd av huset? Sprider man havre/korn mest då eller behöver man ge antibiotikapellets för att få överlevnad?

Jag har varit på fasanjakt där ägaren haft stående fågelhundar som gått precis vid fasanerna och trots det har den också jagat fasan sen, hur har det funkat för er?

Nu vet jag inte hur lagstiftningen ser ut på Åland, men jag är rätt säker på att det i Sverige är förbjudet sedan länge att ge friska djur antibiotika inom jordbruksnäringen - och jag hoppas verkligen att så är fallet även vid uppfödning av vilt för utsättning.

Aktiviteter som riskerar att bidra till ökad antibiotikaresistens är inget jägarkåren (eller någon annan heller för den sakens skull) bör ägna sig åt.

Bara mina fem ören...

MVH

Alias