Publicerat Mars 16, 20215 yr Riktigt trist få det, bättre betala lite extra i skatt och få igen. Om du är anställd så be om att det dras lite mer i skatt så slipper du det nästa år. Förra året var nog första gången jag fick igen lite istället för restskatt.
Publicerat Mars 17, 20215 yr 7 hours ago karelsk blandning sa: Riktigt trist få det, bättre betala lite extra i skatt och få igen. Om du är anställd så be om att det dras lite mer i skatt så slipper du det nästa år. Förra året var nog första gången jag fick igen lite istället för restskatt. Jag har fått restskatt en gång under mitt liv och det var p g a en tabbe från min sida. Jag glömde att göra ett avdrag under tiden på Husqvarna men det var bara 330 kr så det sved inte så jävligt men det var retligt.
Publicerat Mars 17, 20215 yr Detta är en populär post. Jag ser ut att landa på 82 617 kr i restskatt. Har sålt lite fonder och haft lön från dubbla arbetsgivare en period pga uppsägning, så det är inget oväntat. Jag citerar Mona Sahlin: "Det är häftigt att betala skatt"
Publicerat Mars 17, 20215 yr Jag vet inte vad som hänt men min skatteåterbäring har blivit mindre för varje år de senaste åren och är nu mindre än det jag ber arbetsgivaren om att dra extra varje månad, jag hade mao fått restskatt utan det extra. Det är ingen ändrad skattesats i kommunen och jag har haft samma anställning så det är lite märkligt kan jag tycka. ?
Publicerat Mars 17, 20215 yr Då staten tvingas betala tillbaka miljon belopp varje år har dem hårdnat till med att dra extra skatt. Är det så att ett företag har över en viss procent, så får arbetsgivaren betala detta. Det var den förklaringen jag fick av arbetsgivare och skattekontoret. När jag ville dem skulle dra mer.
Publicerat Mars 17, 20215 yr 28 minutes ago MarkusR sa: Jag vet inte vad som hänt men min skatteåterbäring har blivit mindre för varje år de senaste åren och är nu mindre än det jag ber arbetsgivaren om att dra extra varje månad, jag hade mao fått restskatt utan det extra. Det är ingen ändrad skattesats i kommunen och jag har haft samma anställning så det är lite märkligt kan jag tycka. ? Om din samlade lånemängd minskat med åren så blir det ju mindre att kvitta mot i deklarationen...
Publicerat Mars 17, 20215 yr Just now Galne sa: Om din samlade lånemängd minskat med åren så blir det ju mindre att kvitta mot i deklarationen... Så är det naturligtvis, men min arbetsgivare har ju inte koll på mina huslån, det bör ju dras efter tabell helt enkelt. Jag misstänker att fastighetsavgiften kan vara en bov i dramat ?
Publicerat Mars 17, 20215 yr Hade tidigare en stooor del av min lön i provision, ett års goda resultat genererade en rest på 43 tkr ett sämre år senare, inte roligt alls, skall visst få en slant i år, det är kul. /C
Publicerat Mars 17, 20215 yr Många trevliga avdrag har man inte längre så mot att bruka få tillbaka 8-11 tusen får jag oftast restskatt på 400-1500 kr inget att bli så jätte upprörd över, Värre var det när min revisor ringde och sa att jag skulle få typ 116 tusen i restskatt som jag inte hade en susning om då det var min kompanion som skötte ekonomin, när hon 15 min senare ringde och sa " hoppla jag räknade lite fel du får bara 56 tusen i rest .. I chock kläckte jag ur mig " Tack det var ju skönt " men efteråt kan jag säga att jag hade hellre haft en tarmsköljning i Big Brother e dyl ...
Publicerat Mars 17, 20215 yr Jag har fortfarande en relativt stor del av min lön provisionsbaserad. Hittills har min arbetsgivare lyckats läsa rätt tabell och dra tillräckligt med skatt för att jag ska slippa restskatt. ? Det som brukar ställa till det för anställda är om du har flera arbetsgivare, då är det lätt hänt att för lite dras i skatt. Naturligtvis ger försäljning av tillgångar som triggar kapitalskatt extra skatt -- men de flesta bör vara medvetna om de extra 30%. Det är vad många får tillbaka på sina räntekostnader, så att staten tar en del när du gått med vinst borde inte komma som en överraskning. I år bör jag få tillbaka lite grann, eftersom jag inte gjort några kapitalvinster. Nästa år blir värre... För övrigt så är all skatt egendomsstöld -- och därmed moraliskt förkastligt. Men det är svårt att få ett samhälle att fungera utan intäkter...
Publicerat Mars 18, 20215 yr På 2021-03-17 at 08:11 redtop sa: Jag ser ut att landa på 82 617 kr i restskatt. Har sålt lite fonder och haft lön från dubbla arbetsgivare en period pga uppsägning, så det är inget oväntat. Jag citerar Mona Sahlin: "Det är häftigt att betala skatt" Vart inte hon lite "sketchy" när det att betala skatt och avgifter?
Publicerat Mars 18, 20215 yr 1 minute ago, killer_mouse said: Vart inte hon lite "sketchy" när det att betala skatt och avgifter? Hon gjorde inte många rätt i mina ögon, men citatet tyckte jag passade.
Publicerat Mars 18, 20215 yr 2 minutes ago redtop sa: Hon gjorde inte många rätt i mina ögon, men citatet tyckte jag passade. Jo jo det har du rätt i