Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Basset fauve intresse

Featured Replies

Publicerat

Halloj, tänkte prova att kasta ut en blänkare här. Börjat bli sugen på egen hund och det som skulle passa bäst är en mindre hund även om jag fortfarande tycker mycket om laikorna hemma hos päronen så skulle en mindre hund passa bättre just nu. Varit inne på tax, men vill ha lite mer tryck i drevet och jag är tyvärr inte så sugen på drever. Därför tror jag att en basset fauve skulle passa mig perfekt.

Ni som följt min dagbok tidigare vet nog att hunden skulle få mycket tid i skogen och ett bra hem. Men för andra kan jag väl presentera att jag är en inbiten jägare som jagar fritt på ca 1000 hektar i södra Uppland på marker med gott om bla rå och dov som kommer vara mitt huvudfokus med en kortbening. Har två västlaikor i familjen som jag tillsammans med farsan fått till ganska hyfsade jakthundar med fokus på vildsvin och älg. Att hundarna är en del av familjen är en självklarhet.

Varit i kontakt med avelsrådet och pratat och förstått att det är högt tryck på rasen så tänkte åtminstone kolla läget här ifall någon vill dela med sig av kontakt eller rentav har kull planerat. Man vet aldrig! :)

Publicerat

Har ingen egen hund men en kompis har haft två sådana jyckar. Vet inget om kullar på gång men kompisens morsa var tidigt ute med att ta valp på sin tik, och det är dessa anlag jag sett jaga. Gillar dessa hundar! Funkar mycket bra i hemmet och är bra i skogen. Fungerar mycket bra på dovrika marker då det blir lagom tryck på viltet. Upplever att snabbare hundar som wachtel och spaniel får mer fart på dovviltet och att det buktar tätare då. Fauvvarna har satt fart, gett bra ljud i skogen och petat ut viltet i lagom tempo framför passkyttarna. Kompisens unghund var inte så nogräknad och drev gärna hare. Hördes på skallet när hon tog upp haren :D En annan kompis Kopov som BARA jagar gris hade lite samma glädje i skallet när den drev hare. 

Den äldre fauvven kompisen hade var mer ren och drev rå och dov. Försiktig när det fanns gris men satte fart även på dessa med lite stöd. För skånska marker mätt så var dessa hundar tacksamma. Gick inte iväg så våldsamt långt. Höll sig för det mesta på rätt mark, och de få gånger vi fick snö i mer mängd så funkade hundarna ändå tack vare de lite längre benen än taxar. Jaktlusten var det inget fel på heller. Den äldre hunden smet en gång när det var dags att koppla. Fem dygn senare jagade hon fortfarande. Ganska sakta, så husse på +110kg lyckades springa ikapp och fånga in :lol:

Tror nog också att Fauvve kan vara en hund för dig! Mina tankar om dessa jyckar, för vad det är värt...

Om jag någon gång skaffar hund så blir det en Fauvve, eller Spaniel. Har gillat det jag sett i skogen hos dessa båda.

/M

Publicerat

PMade så kan du slå en signal. Har inte tid att skriva. Har ett par fauvar och jagar med flera. Gillar alla kortbenta hundar som jagar bra.