Publicerat Mars 24, 20215 yr Har möjligtvis en drilling på gång,jag vet inte om det är en sauer 3000,hoppas någon kanske vet svaret på dä. Det står Made in western germany by J.P sauer&sohn Carl Gustaf 12/70 5,6x52 R jag skulle vilja höra lite för och nackdelar med denna, både kaliber och geväret,antar att dom flesta förespråkar klass 1 men det är inget måste för mig så den diskussionen behöver vi inte dra upp? Det ska jagas i huvudsak rådjur. Priset vet jag inte ännu men kom gärna med synpunkter på det också
Publicerat Mars 24, 20215 yr Troligen bästa klass 2-kalibern som finns, den tunga kulan ger mer effekt i djuret än vad hastighet och diameter ger förväntan om. Kaliber 12 fungerar utmärkt, den är precis lika effektiv som kaliber 16 för den som kan peka bössan rätt.
Publicerat Mars 25, 20215 yr Jag har en Sauer 3000 i 12/70-5.6×52r. Haft den i många år och skjutit det mesta med den. Valet av klass 2 kaliber var medvetet för det är den typen av jakt jag använder den bössan till, 5.2x52r är en otroligt effektiv och balanserad kaliber, har förutom den haft 222,223,243 men 5.6x52 är enligt mig lite vassare. En fördel med en lågtryckspatron i ett brytvapen med lödda pipor är den minimala värmeutvecklingen och därmed värmespridningen, jag skjutet treskottsträffbilder på ett frimärke med min. Mike Min står det också Sauer&sohn Carl Gustaf 3000 på .
Publicerat Mars 25, 20215 yr 8 hours ago sidelock sa: Troligen bästa klass 2-kalibern som finns, den tunga kulan ger mer effekt i djuret än vad hastighet och diameter ger förväntan om. Kaliber 12 fungerar utmärkt, den är precis lika effektiv som kaliber 16 för den som kan peka bössan rätt. Välgjort men tungt, tillverkad nånstans 1950-1989. Jag hade haft en om det inte var för säkringens placering.
Publicerat Mars 25, 20215 yr Instämmer med sidelock, välgjord men tung. Jag har haft en i 222, men den fick vandra vidare. Den hade bäver-framstock och mina stl 10 kontorshänder var inte anpassad för den kolven, varken framstock eller grepp. Men den sköt superfint och det var inga problem att skjuta hagel.
Publicerat Mars 25, 20215 yr Författare 2 hours ago Mad Mike sa: Jag har en Sauer 3000 i 12/70-5.6×52r. Haft den i många år och skjutit det mesta med den. Valet av klass 2 kaliber var medvetet för det är den typen av jakt jag använder den bössan till, 5.2x52r är en otroligt effektiv och balanserad kaliber, har förutom den haft 222,223,243 men 5.6x52 är enligt mig lite vassare. En fördel med en lågtryckspatron i ett brytvapen med lödda pipor är den minimala värmeutvecklingen och därmed värmespridningen, jag skjutet treskottsträffbilder på ett frimärke med min. Mike Min står det också Sauer&sohn Carl Gustaf 3000 på . Låter bra dä! Tror att det blir affär beroende på vad han begär för den, vad ligger dom på i pris ca? Förstår att skicket ä betydande men denna är väldigt fin och tät
Publicerat Mars 25, 20215 yr 1 hour ago CG4000 sa: Låter bra dä! Tror att det blir affär beroende på vad han begär för den, vad ligger dom på i pris ca? Förstår att skicket ä betydande men denna är väldigt fin och tät Drillingar är ute pga grisarna och även lodjuren, och klass 2-drillingar är hopplöst ute. Det är en bra bössa du tittar på men likväl ett standardvapen utan extra detaljer. Utan sikte, 5000-7000kr. Bra sikte med bra montage höjer värdet ca 5000kr.
Publicerat Mars 25, 20215 yr 1 hour ago CG4000 sa: Låter bra dä! Tror att det blir affär beroende på vad han begär för den, vad ligger dom på i pris ca? Förstår att skicket ä betydande men denna är väldigt fin och tät Sekunderar sidelock här, jag gav 9500:- för min som var använd men tät och fin. Mike
Publicerat Mars 25, 20215 yr Jag har för mig att jag sålde min för 12 eller 13 kkr tillsammans med ett gammalt zeiss 2,5-10, så i princip som ovan nämt. ?
Publicerat Mars 26, 20215 yr På 2021-03-25 at 10:44 Mad Mike sa: Sekunderar sidelock här, jag gav 9500:- för min som var använd men tät och fin. Mike Bror, det ska väl tilläggas att det var annat sikte på bössan för det priset. Så inte TS tänker sig att den där fintuben ska ingå för under 10 loppor. Vad ger man för den kikaren du har på nu förresten?
Publicerat Mars 26, 20215 yr 1 hour ago sidelock sa: Bror, det ska väl tilläggas att det var annat sikte på bössan för det priset. Så inte TS tänker sig att den där fintuben ska ingå för under 10 loppor. Vad ger man för den kikaren du har på nu förresten? Bror! Det satt en äldre skruttig helia på drillingen när jag köpte den och då menar jag skruttig, kantstött med repiga linser, Zeissen är köpt separat begagnad för någonstans runt 8-9000 om jag minns rätt....det var några år sen. Mike
Publicerat Mars 26, 20215 yr Jag har en CG 3000 eller Sauer 3000 vad man nu väljer att kalla den i kaliber 12/ 5.6x52r. Köpte den i somras för hela 8500kr i absolut nyskick med alla papper från ny och endast en ägare, toppad med ett Leupold 2-7x33 i hakmontage, en trevlig pjäs att ha med sig när det är blandad småviltsjakt på menyn....
Publicerat Mars 27, 20215 yr Författare På 2021-03-25 at 10:36 sidelock sa: Drillingar är ute pga grisarna och även lodjuren, och klass 2-drillingar är hopplöst ute. Det är en bra bössa du tittar på men likväl ett standardvapen utan extra detaljer. Utan sikte, 5000-7000kr. Bra sikte med bra montage höjer värdet ca 5000kr. Gubben skulle ha 7000 för den,bara å försöka bli av med kombin så blir det affär