Publicerat Mars 25, 20215 yr Hej sitter å kollar på aktiva hörselproppar från Peltor, (LEP EEP TEP). Funderar på att köpa ett par sånna. Vad säger ni? Är dom så bra som dom ser ut och vilken modell skall man ha? Det jag vill ha är att kunna ansluta till mobilen samt bra skydd vid tex skott och arbete i höga ljudnivårer. Jag har haft Peltor XP som gått sönder tyvärr samt kör just nu med Zekler 412 RDB liknande XP, det jag stör mig på med mina Zekler är dels dålig mikrofon så folk hör mig inte när jag pratar med dom, dels är dom osköna att ha på sig (får nästan skavsår) då dom är väldigt hårda. Samt att dom är "plastiga" Så vad säger ni om hörselpropparna från Peltor? Tacksam för svar.
Publicerat Mars 25, 20215 yr Har en god vän som skaffade Peltor EEP och är extremt nöjd. Själv har jag aldrig testat slika men det vore intressant.
Publicerat Mars 25, 20215 yr Författare 27 minutes ago exabit sa: Har en god vän som skaffade Peltor EEP och är extremt nöjd. Själv har jag aldrig testat slika men det vore intressant. Jo jag känner också att dom är intressanta. Vore som sagt utmärkt att ha till och med när man sitter vid datorn mm om dom fungerar bra.
Publicerat Mars 27, 20215 yr Jag har haft mina LEP-200 i ca två år nu. Använder dem nästan varje dag, både som passiva och aktiva proppar, beroende på om jag behöver medhörning eller ej. Fick med halsslinga men har aldrig testat den utan använder propparna tillsammans med ett bone conduction headset för samtal och lyssning. Jag jagar bara småvilt och för det ändamålet fungerar de enligt mig mkt bättre än mina Peltor sporttac, om än inte särskilt bra. Jag tycker de förstärker ljud jag ej önskar förstärka och missar ljud jag önskar förstärka, eller åtminstone snappa upp. Samma med sporttac. De är dåliga på att fånga upp ljudet av fågel som lättar, järpsång på lite avstånd och kacklande från skogshöns. Medan ljudet av vegetation mot kläder och skor och hundens rörelser blir distraherande högt. Det känns som att man går i en bubbla, och att allt utom den bubblan stängs ute. Och fåglarna lättar förstås precis utanför den bubblan.. Positivt: - bra riktningskänsla. - tåliga mot vind. - bra batteritid, smidigt etui. - mkt tåliga, mina har följt med i tvättmaskinen två ggr, ligger dagligen lösa i fickan med mobil, nycklar eller annat, tappas i stengolv titt som tätt, är i dammiga miljöer, tas i och ur med blöta fingrar och får en hel del rengöringskemikalier på sig utan att krångla.
Publicerat April 6, 20215 yr På 2021-03-27 at 10:17 Sjobjorn sa: Jag har haft mina LEP-200 i ca två år nu. Använder dem nästan varje dag, både som passiva och aktiva proppar, beroende på om jag behöver medhörning eller ej. Fick med halsslinga men har aldrig testat den utan använder propparna tillsammans med ett bone conduction headset för samtal och lyssning. Jag jagar bara småvilt och för det ändamålet fungerar de enligt mig mkt bättre än mina Peltor sporttac, om än inte särskilt bra. Jag tycker de förstärker ljud jag ej önskar förstärka och missar ljud jag önskar förstärka, eller åtminstone snappa upp. Samma med sporttac. De är dåliga på att fånga upp ljudet av fågel som lättar, järpsång på lite avstånd och kacklande från skogshöns. Medan ljudet av vegetation mot kläder och skor och hundens rörelser blir distraherande högt. Det känns som att man går i en bubbla, och att allt utom den bubblan stängs ute. Och fåglarna lättar förstås precis utanför den bubblan.. Positivt: - bra riktningskänsla. - tåliga mot vind. - bra batteritid, smidigt etui. - mkt tåliga, mina har följt med i tvättmaskinen två ggr, ligger dagligen lösa i fickan med mobil, nycklar eller annat, tappas i stengolv titt som tätt, är i dammiga miljöer, tas i och ur med blöta fingrar och får en hel del rengöringskemikalier på sig utan att krångla. Hur långt sträcker sig denna bubbla skulle du säga?
Publicerat April 6, 20215 yr 1 hour ago Droggot sa: Hur långt sträcker sig denna bubbla skulle du säga? Mindre fågel som järpe, ripa och orre som lättar 15 - 20 m max. En tjäder som river ner halva skogen i flykten hörs betydligt bättre, men även där har jag ibland stått förvånad över att jag inte hörde den när jag plötsligt ser en stor tjäder flyga bort. Förra hösten gick jag och jagade järpe med två kompisar, som inte hade hörselskydd, de hörde järpe, både sång och vingar titt som tätt medan skogen föreföll tom på fågel för mig, tills jag plockade ur propparna. Det kanske har något med frekvensen att göra, för häromdan reagerade jag på att jag kunde höra ringduvor och gräsänder på bra avstånd, åtminstone 100 m.