Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

trasig utdragare

Featured Replies

Publicerat

Den där känslan när man hittat bra laddningar till en äldre bössa (hdf titan 2, 6,5×55, 1980-talet), laddat upp tränings och jaktbehovet för det kommande året och utdragaren på slutstycket pajjar....

Enda glädjen är väl att jaktsäsongen för den bössan är över, eller nja hade väl tänk en vända efter säl i påsk men men..... Det får väl bli havsöringfiske istället.

Planen blir att lägga två veckor på att försöka jaga fram en ny utdragare. Alternativet blir att skaffa en annan bössa och då måste jag få in licensansökan om typ 2 veckor för att hinna få licensen i tid för sensommarens jakt. Men då vet jag ju inte om mina färdigladdade skott lirar med det vapnet....

I eftermiddag tänkte jag ringa Björn i Bollebygd, det är typ min närmsta vapensmed.

Beskrivning saknas.

Publicerat

Kolla runt (även googla) om det finns någon handlare som har en HDF stående i en hörn som du får köpa för en femhundring. 

Ta alla intressanta delar och be handlaren skrota resten av dom licenspliktiga delar.

Jag lider med dig.

Publicerat

Jag har ringt en annan vapensmed som ringde mig för ett tag sen angående en HDF Titan där slagfjädern hade gått av och undrade om jag visste vart man får tag i en sån.

Det vet jag VERKLIGEN inte

Däremot frågade jag vad bössan kostar som den står. Han skulle ringa kunden i dag när han kommer hem från jobbet.

Till "rätt pris" får du en utdragare och ett reservtrycke och en kolv i reserv om du skulle ramla ikull. Allt är delar som kan skickas med posrnord.

Återkommer i ärendet......

Publicerat

Du får ha med en läsk stång så du kan peta ur hylsan när du skjutit sälen.

Laga bössan och köp en till är bästa lösningen då har du två och alltid en klar ifall nånting sånt här inträffar.

Publicerat
  • Författare
11 minutes ago Dansken sa:

Jag har ringt en annan vapensmed som ringde mig för ett tag sen angående en HDF Titan där slagfjädern hade gått av och undrade om jag visste vart man får tag i en sån.

Det vet jag VERKLIGEN inte

Däremot frågade jag vad bössan kostar som den står. Han skulle ringa kunden i dag när han kommer hem från jobbet.

Till "rätt pris" får du en utdragare och ett reservtrycke och en kolv i reserv om du skulle ramla ikull. Allt är delar som kan skickas med posrnord.

Återkommer i ärendet......

Lovande. En reservkolv är ju åxå alltid bra, inte minst som man då kan ge sig på att modifiera ena kolven och behålla den andra som den är. Bössan används primärt till säljakt/liggande skytte och då är originalkolven usel....

Publicerat
  • Författare
1 minute ago karelsk blandning sa:

Du får ha med en läsk stång så du kan peta ur hylsan när du skjutit sälen.

Laga bössan och köp en till är bästa lösningen då har du två och alltid en klar ifall nånting sånt här inträffar.

Läskstångslösningen tillämpades redan på skjutbanan när olyckan inträffade.....

Problemet med fler bössor är vapengarderobens storlek.... Men i den bästa av världar hade jag följt ditt råd. 

Publicerat

Har för mig att TS bor i Halland så om det är intressant kan jag förmedla numret till min far som ev kan reparera befintlig om det skulle skita sig att hitta en ny då han har microsvetsutrustning och skulle kunna bygga på med material.

Publicerat
  • Författare
33 minutes ago TekDr sa:

Har för mig att TS bor i Halland så om det är intressant kan jag förmedla numret till min far som ev kan reparera befintlig om det skulle skita sig att hitta en ny då han har microsvetsutrustning och skulle kunna bygga på med material.

Ännu en möjlighet! Trevlig.

Jag bor i södra västergötland nära hallandsgränsen. Jag spar den möjligheten så får vi se vad övriga trådar ger först. 

• 2 weeks later...