Publicerat April 1, 20215 yr Hej har en liten fundering som glad nybörjare inom hagelskytte.. Svärmor håller på att ta jägarexamen, hon ha hållt på ett par år nu å skjuta mm.. hon ha tagit högviltet men håller fortfarande på med hagel och vill nu sätta en hagelbössa på mig så hon har något att öva med.. Hon pratar om att hon ska ha en halvautomat som hon ha fått dille på varvid hon självklart inte kan skjuta med min bock i cal12 utan SKA ha en halvauto i cal20. Visst jag kan förstå att det är mindre rekyl i en cal20. Tror jag åtminstone då jag inte äger/ha skjutit med en själv men antar att så är fallet. Har halvautomat mindre rekyl överlag än tex en bock?
Publicerat April 1, 20215 yr Författare Är det inte bättre att börja skjuta/vänja sig vid ett brytvapen först?
Publicerat April 1, 20215 yr Hej Visst är det lite mindre rekyl i en halvautomat. I alla fall om den är gasomladdad. (Kanske även med rekylomladdad?) Och kaliber 20 dessutom. Då är den nog riktigt snäll kan jag tänka mig. om den inte blir avsevärt mycket lättare än en kaliber 12 för då är det väl hugget som stucket kan jag tänka mig. Är hon så säker på att det är en halvautomat hon vill ha så är väl det rätt för henne.
Publicerat April 1, 20215 yr 1 hour ago Stefa7n sa: Har halvautomat mindre rekyl överlag än tex en bock? En fysiker skulle säga nej..... De absolut flesta skyttarna säger ja.... Det som ger rekyl är laddvikten (alltså antalet gram hagel) och farten på laddningen. Desto mer vikt -> desto mer rekyl, desto mer fart -> desto mer rekyl. Och omvänt. Därmed har kalibern nada med rekylen att göra per definition. 32g hagel i 400 m/s ger samma rekyl oaktat kalibern... Det som hjälper till att tämja rekylen är vapnets vikt, omladdningssystem och stockning. Med ökad vikt eller automagiskt omladdningsystsem så sker egentligen samma sak - rekylen transporteras till kroppen över en längre tid. Antingen genom massans tröghet (vapnets vikt) eller en omladdningsrörelse (som sprider ut rekylen över en betydligt längre tid). Alltså känns den mindre och upplevs som svagare. Men rekyl är rekyl - de försvinner liksom inte. Men den kan märkas mer eller mindre. Autos i kaliber 20 är ingen storsäljare i Sverige i dag, och det lär bli en ny bössa. Ammunition i kaliber 20 är fläckvis tillgänglig över svea rike vilket man kanske ska ha i minnet. Lägg sedan till att de flesta halvisar är direkt idiotiskt lågt stockade av tradition - i synnerhet för en kvinna. Även om de råkar ha "justerbrickor" så blir kolvryggen i alla fall för låg för de absolut flesta kvinnor. Vilket leder till att upplevelsen av rekylen kan bli påtaglig i alla fall eftersom att kolven inte passar med största sannolikhet. /T
Publicerat April 1, 20215 yr Köp en låda 21grams trainer från GameBore så blir rekylen sammetslen, finns inom Jaguar gruppen. Andra tillverkare har med lätt träningsladdningar.
Publicerat April 1, 20215 yr Det bästa är nog att leta upp en erkänt duktig instruktör som kan lära svärmor att stå rätt samt göra rätt anlägg till en början. Får man inte in 4 träffar av 6 med 12 skott på uppskjutningen så spelar det nog dessvärre ingen roll vilken bössa man skjuter med. Filmen här nedan är till för instruktörer men lämpar sig även för svärmödrar ?
Publicerat April 1, 20215 yr En bra bakkappa, till exempel en Limbsaver Airtech, löser rekylen elegant på både brytvapen och enkelpipiga varianter. Jag har en sådan på två av mina vapen och den gör stooor skillnad i rekylupplevelsen.
Publicerat April 2, 20215 yr Jag köpte en Beretta 20:a till grabben i våras. Rekylmässigt är kaliber 20 snarare värre än kal 12 med tanke på den något lägre vikten på vapnet. MEN en rätt stockad kal 20 kan upplevas som mildare i rekylen tack vare den mindre vikten. Den enkla anledningen är att skytten orkar hålla bössan korrekt och därmed absorberas rekylen annorlunda. Man ska inte nödvändigtvis alltid fastna i kal 20 till kvinnor, allting beror på fysiken. En bra gasomladdad halvis i kal 12, med en bra patron i låg laddvikt men bra krut fungerar alldeles utmärkt. Och precis som Dahla skriver, börja hos en bra instruktör... M
Publicerat April 2, 20215 yr 1 hour ago charlie sa: Och precis som Dahla skriver, börja hos en bra instruktör... M Vad har vi sakt om marknadsföring!? Nej gör rätt från början annars blir man en tappad själ!
Publicerat April 2, 20215 yr PMT har naturligtvis rätt i sitt resonemang om rekyl. Den upplevda skillnaden i rekyl på min gamla Beretta halvauto med cutts compensator och bocken i samma kaliber var rätt stor. Båda med hård bakkappa, boken upplevdes lite bättre i rekylhänseende när jag böt till en mjuk i huvudsyfte att förlänga den en centimeter. Så kaliber 16 eller 20, gasomladdad halvauto rätt stockad med mjuk bakkappa och Cutts Compensator skulle kanske vara den optimala lösningen om man ogillar upplevd rekyl om man spånar lite.
Publicerat April 2, 20215 yr 26 minutes ago Dahla sa: Nu står det ingenstans att det är rekylen svärmor ogillar ? Det ligger i sakens natur att svärmödrar inte gillar rekyl, när såg du senast en svärmor med 585 Nyati i skogen ? Det kan inte bara vara snålhet.
Publicerat April 2, 20215 yr 6 hours ago hs_merkel sa: Vad har vi sakt om marknadsföring!? Nej gör rätt från början annars blir man en tappad själ! Marknadsföring å marknadsföring ? Notera att jag skrev "en bra instruktör" ? M
Publicerat April 2, 20215 yr 4 hours ago Dahla sa: Nu står det ingenstans att det är rekylen svärmor ogillar ? Isf skulle jag rekommendera en lätt sbs med 12/89 och 52 gr laddning ??
Publicerat April 2, 20215 yr 33 minutes ago charlie sa: Isf skulle jag rekommendera en lätt sbs med 12/89 och 52 gr laddning ?? Poor svärmors magnum...
Publicerat April 2, 20215 yr 1 hour ago charlie sa: Marknadsföring å marknadsföring ? Notera att jag skrev "en bra instruktör" ? M Oj! De missa jag!sorry!??
Publicerat April 2, 20215 yr Med en vettig stans, benelli och rios gröna kommer svärmor att ha det gott oavsett kaliber.?
Publicerat April 2, 20215 yr 2 hours ago charlie sa: Isf skulle jag rekommendera en lätt sbs med 12/89 och 52 gr laddning ?? 52? När det finns superspeed 63. Sparka fint i en silver pigeon
Publicerat April 2, 20215 yr Du känner till uttrycket ” happy wife happy life ” ?? Så länge hon pröjsar den låt henne hållas , sen blir det lerning by doing... man behöver inte vara så jävla mainstream även om gode PMT har många poänger i sitt svar... jag har gått ett snäpp längre med 4 st kal 16 automater i skåpet ?
Publicerat April 2, 20215 yr Författare 1 hour ago culot sa: Du känner till uttrycket ” happy wife happy life ” ?? Så länge hon pröjsar den låt henne hållas , sen blir det lerning by doing... man behöver inte vara så jävla mainstream även om gode PMT har många poänger i sitt svar... jag har gått ett snäpp längre med 4 st kal 16 automater i skåpet ? Happy wifesmother happy life..
Publicerat April 3, 20215 yr 13 hours ago Stefa7n sa: Happy wifesmother happy life.. Det är lika bra att låta henne hållas och få sina egna erfarenheter, och med lite tur så blir du upphöjd till favvo svärsonen uber alle ?
Publicerat April 3, 20215 yr Författare 21 minutes ago culot sa: Det är lika bra att låta henne hållas och få sina egna erfarenheter, och med lite tur så blir du upphöjd till favvo svärsonen uber alle ? Haha jo så länge hon betalar för att jag ska överlåta en plats i min garderob så går det nog bra. Hon få ju även köpa geväret av mig sen om hon nu ska ha de när hon är klar... Hört att du sitter inne på lämpliga vapen åt en svärmor..??