Jump to content

Viltvatten med änder

Recommended Posts

joco

Hej!

Har ganska nyligen köpt en gård med lite mark där det finns ett anlagt viltvatten på ca 1,5ha. Hade fina kvällssträck på änder där i höstas i okt/nov...men skulle vilja ge det ännu bättre förutsättningar. I höstas hade jag knappt några stadigvarande änder i vattnet på dagarna, men det kom ändå hyfsat med änder till kvällssträcket. Dock blev det väldigt kort jakt (15min) innan det blev för mörkt för att skjuta. 

Jag har nu börjat mata in lite efter islossningen för att försöka få lite häckande änder att stanna kvar. Känns som det har lyckats ganska bra då jag har åtminstone 4-5 andpar som varit där stadigt. Den senaste veckan har jag bara sett hanarna som börjat hänga tillsammans själva, så jag antar (hoppas) att honorna har lagt ägg och ligger och ruvar... Min tanke är att komplettera med lite (ca 30-40st) ällingar i juni också. För övrigt har jag ett sångsvanpar, en del sothönor och knipor i vattnet. Bör jag fortsätta med lite utfodring till dessa häckande vildänder fram tills jag sätter ut ällingarna då jag alltid måste ha foder? Som det är nu slänger jag ut en spann med vete ett par gånger i veckan.

Tänkte att jag ska börja bygga en foderautomat ganska snart för att förbereda mig inför utsättningen av ällingar. Hade först tänkt att ha en klassisk variant med behållare med öppet flöde mot marken, dvs där det rinner ut mer allt eftersom det äts upp. Skulle dock vilja få ett lite längre kvällsträck sen till jakten, så jag funderar på en foderspridare för att kunna styra det på ett bättre sätt. Men vågar jag ha det till ällingarna från början också? Kommer kunna titta till platsen i stort sett dagligen, förutom under juli månad. 

IMG_0776.JPG

IMG_0774.JPG

IMG_0773.JPG

Vildand

Fint vatten! Jsg hade gjort ett par foderautomater och satt ut redan nu. Sothönsen är dock ingen höjdare.. dom brukar vara ganska elaka mot ällingarna iaf på dom ställena jag satt ut fågel.

joco

Ja, jag har hört det om sothönsen också...är väl inte mycket att göra antar jag. Skulle du gjort foderautomater med spridare då alltså, så om en inte fungerar så finns en till?

underbron

Spridarna är ju bara bra om du behöver begränsa utfodringen. Annars bättre att ha enkla foderstationer och lägga pengarna på foder än elektronisk utrustning.

Kan du inte fodra på flotte eller öar så tänk på att skydda foderplatserna från landpredatorer.  

joco

Tanken med spridarna var att kunna styra kvällsträcken med givorna så de blir lite längre....läste nån tråd där Hipshot hade praktiserat det med framgång. Annars är det ju säkrast med enkla foderstationer.

Har en ö några meter ut som jag tänkte fodra på, även stängsla lite mot landsidan där jag tänkte ha en spång ut till ön. 

joco

Hur känsliga är änderna mot störningar under denna period...vill ju helst inte störa nu under häckningstider, men skulle behöva gå med röjsåg/motorsåg på ett par ställen. Om jag inte ser några i häckningsplatser i min absoluta närhet, kan jag göra det nu eller bör jag vänta tills framåt sommaren?

underbron
11 hours ago Hipshot sa:

Håll rent från mink. Och håll koll på svanen och gäss, jag har sett svan piska ihjäl ällingar. En annan art du inte vill ha där under yngeltiden är häger..

Kan inte nog understrykas.