Publicerat April 25, 20215 yr Hej allihopa đ Ă€r det nĂ„gon hĂ€r som ev nĂ„gon fabriksladdad ammunition till 9,3x57? Jag har en Husqvarna 146 med m98 system som jag ska ta och skjuta in. Jag kommer i huvudsak att ha denna till vakjakt pĂ„ gris pĂ„ Ă„tel eller smyga lĂ€ngs Ă„krar. Jag hade velat köpt Vulkan med jag hittar den inte nĂ„nstans som fabriksladdad. Jag har inte möjlighet att ladda sjĂ€lv sĂ„.Â
Publicerat April 25, 20215 yr Jaktmatch och 15g oryx Àr det som finns frÄn fabrik nu för tiden. Med lite flyt kan du hitta gamla askar med bÄde vulcan, alaska och silverblixt.
Publicerat April 25, 20215 yr Författare 1 hour ago sidelock sa: Jaktmatch och 15g oryx Àr det som finns frÄn fabrik nu för tiden. Med lite flyt kan du hitta gamla askar med bÄde vulcan, alaska och silverblixt. Okej, finns det inte nÄ andra mÀrken Àn Norma vad du vet?
Publicerat April 26, 20215 yr 8 hours ago WestinJimmy sa: Okej, finns det inte nÄ andra mÀrken Àn Norma vad du vet? Nej, den kalibern Àr vÀldigt svensk. Har för mig millforce laddade den men de konkade för flera Är sen.
Publicerat April 26, 20215 yr Kontakta Gunsammo i KÀvlinge! +46762443057 TyvÀrr kan ju fraktkostnad stÀlla till det prismÀssigt men kanske du kan gÄ ihop med nÄn annan Ä dela? Bara en tanke...
Publicerat April 26, 20215 yr Om du vill göra det ganska lÀtt sÄ köper du Norma jaktmatch till 9,3x57. Sedan drar du kulan och sÀtter i Vulkan . BÄda har samma vikt sÄ det borde inte vara nÄgra risker med detta. Smidigt, ganska billigt och ganska enkelt. De borde tom samskjuta ganska bra. Sedan sÄ behÄller du naturligtvis hylsorna och hittar ngn som kan hjÀlpa dig att ladda dem. Edit: Det blev ganska mÄnga ganska dÀr och Àven i denna meningen ser jag
Publicerat April 26, 20215 yr 4 minutes ago Blaser338 sa: Om du vill göra det ganska lĂ€tt sĂ„ köper du Norma jaktmatch till 9,3x57. Sedan drar du kulan och sĂ€tter i Vulkan . BĂ„da har samma vikt sĂ„ det borde inte vara nĂ„gra risker med detta. Smidigt, ganska billigt och ganska enkelt. De borde tom samskjuta ganska bra. Ska han dra ur jaktmatchkulorna med tĂ„ng och slĂ„ i vulkan med hammare? đ Han handladdar ju inte. Det enklaste Ă€r nog att anvĂ€nda oryx. Djuren mĂ€rker ingen skillnad.
Publicerat April 26, 20215 yr 9 minutes ago Dahla sa: Ska han dra ur jaktmatchkulorna med tĂ„ng och slĂ„ i vulkan med hammare? đ Han handladdar ju inte. Det enklaste Ă€r nog att anvĂ€nda oryx. Djuren mĂ€rker ingen skillnad. Faktum Ă€r att just det förslaget du kom med hĂ€r skulle funka helt utmĂ€rkt förutom att slĂ„ i med hammare. Linda tyg om kula, alternativt ta en gummislang typ vacumslang till bilar och dra ut kulan, sedan placerar du den nya kulan och drar in den försiktigt till rĂ€tt COL med hjĂ€lp av ett skruvstad. Du ska naturligtvis se till att ja skydd sĂ„ att varken hylsa eller kula skadas vid operationen. Sedan sĂ„ finns det ju sĂ€kert nĂ„gon i nĂ€rheten som handladdar som kan hjĂ€lpa honom för en fika och en trevlig pratstund. 9,3 Ă€r ju ingen direkt ovanlig kaliber och kulisĂ€ttaren behöver ju inte vara till 9,3x57, funkar utmĂ€rkt med vilken som helst egentligen. Han Ă€r vĂ€lkommen hem till mig om han bor i nĂ€rheten men det har jag redan skickat PM till honom om. Edit: En kulhammare Ă€r ingen större investering heller fö. Edit II: JĂ€kla stor skillnad pĂ„ Vulkan och Oryx fö, Vulkan har enligt mina erfarenheter en klart mera markant "knall och fall" effekt. Sedan gillar jag inte kulan sjĂ€lv men det Ă€r en annan sak, var och en har sjĂ€lv rĂ€tt att vĂ€lja vad man skjuter med sĂ„ lĂ€nge den uppfyller klassen för det djurslag man jagar.
Publicerat April 26, 20215 yr 41 minutes ago Blaser338 sa: Om du vill göra det ganska lĂ€tt sĂ„ köper du Norma jaktmatch till 9,3x57. Sedan drar du kulan och sĂ€tter i Vulkan . BĂ„da har samma vikt sĂ„ det borde inte vara nĂ„gra risker med detta. Smidigt, ganska billigt och ganska enkelt. De borde tom samskjuta ganska bra. Och du Ă€r förstĂ„s sĂ€ker pĂ„ att mantlarna Ă€r lika hĂ„rda och lika tjocka i godset sĂ„ det inte blir nĂ„got högt tryck innan du ger sĂ„nna rĂ„d till en oerfaren laddare pĂ„ nĂ€tet đÂ
Publicerat April 26, 20215 yr Ett exempel Helge: .30 kaliber Nosler Accubond 180 grain och Swift Scirocco II 180 grain ser vÀldigt lika ut: lÀngd, boattail, polymertip, bondad. Dom borde ju laddas lika.... Kolla vad QL sÀger om samma laddning i dessa 2
Publicerat April 26, 20215 yr En gubbe i Askersund drog trĂ€pluggen ur lösplugg till sexochenhalvan och satte i 41 prick projektiler som han hade fĂ„tt tag i - med samma krut. Vafan- skott som skott eller hur đ
Publicerat April 26, 20215 yr 1 hour ago Dansken sa: Och du Ă€r förstĂ„s sĂ€ker pĂ„ att mantlarna Ă€r lika hĂ„rda och lika tjocka i godset sĂ„ det inte blir nĂ„got högt tryck innan du ger sĂ„nna rĂ„d till en oerfaren laddare pĂ„ nĂ€tet đ Ja just Norma FMJ och Vulkan har jag personlig erfarenhet av i 9,3 och det fungerar ypperligt, samt att Vulkan har en nĂ„got mjukare konstruktion sĂ„ ingen risk för övertryck heller. Jag har Ă€ven kört det i QL och Gordon som ger samma reultat.
Publicerat April 26, 20215 yr 1 hour ago Dansken sa: En gubbe i Askersund drog trĂ€pluggen ur lösplugg till sexochenhalvan och satte i 41 prick projektiler som han hade fĂ„tt tag i - med samma krut. Vafan- skott som skott eller hur đ Naturligtvis inte, tror du pĂ„ nĂ„got sĂ€tt att jag skulle ge farliga rĂ„d?
Publicerat April 26, 20215 yr 1 hour ago Dansken sa: Ett exempel Helge: .30 kaliber Nosler Accubond 180 grain och Swift Scirocco II 180 grain ser vÀldigt lika ut: lÀngd, boattail, polymertip, bondad. Dom borde ju laddas lika.... Kolla vad QL sÀger om samma laddning i dessa 2 De kulorna har en helt olika konstruktion
Publicerat April 26, 20215 yr Om du bor i stockholmsomrĂ„det sĂ„ kan du fĂ„ komma och stĂ€mpla upp lite vulkan under vĂ€gledning.Â
Publicerat April 26, 20215 yr 18 hours ago WestinJimmy sa: Hej allihopa đ Ă€r det nĂ„gon hĂ€r som ev nĂ„gon fabriksladdad ammunition till 9,3x57? Jag har en Husqvarna 146 med m98 system som jag ska ta och skjuta in. Jag kommer i huvudsak att ha denna till vakjakt pĂ„ gris pĂ„ Ă„tel eller smyga lĂ€ngs Ă„krar. Jag hade velat köpt Vulkan med jag hittar den inte nĂ„nstans som fabriksladdad. Jag har inte möjlighet att ladda sjĂ€lv sĂ„. Vart finns du i landet?
Publicerat April 27, 20215 yr PĂ„ 2021-04-26 at 15:02 MagnusN sa: Om du bor i stockholmsomrĂ„det sĂ„ kan du fĂ„ komma och stĂ€mpla upp lite vulkan under vĂ€gledning. Det Ă€r ju sĂ„ hĂ€r det ska funka. Sök hjĂ€lp och forumister hjĂ€lper till. Jag har hjĂ€lpt folk pĂ„ det andra forumet med mĂ„nga saker. Tittat pĂ„ vapen, optik och hjĂ€lpt med handladdning.Â
Publicerat April 28, 20215 yr Författare Ăr det nĂ„gon som har erfarenhet av Oryx i denna kaliber dĂ„? đ
Publicerat April 29, 20215 yr Det Àr ingen jÀtteskillnad mellan 9,3x57 och 9,3x62. Det skiljer ungefÀr 40m/s. Jag har skjutit ganska mÄnga grisar med 15g oryx i 9,3x62 och det har alltid gÄtt bra med bra effekt i djuren sÄ för mig funkar den kulan.
Publicerat April 29, 20215 yr Hade en 146 som eftersökbössa. Ălskade den, sköt orux 15 gram, ingen av patienterna klagade
Publicerat April 29, 20215 yr Jag tror jag har ett par askar fabriksladdade Norma 286gr. Alaska liggandes. Finns i Enköping/Uppsala.