Jump to content

Fabriksladdad ammunition 9,3x57

WestinJimmy
 Share

Recommended Posts

Hej allihopa ūüėä √§r det n√•gon h√§r som ev n√•gon fabriksladdad ammunition till 9,3x57? Jag har en Husqvarna 146 med m98 system som jag ska ta och skjuta in. Jag kommer i huvudsak att ha denna till vakjakt p√• gris p√• √•tel eller smyga l√§ngs √•krar. Jag hade velat k√∂pt Vulkan med jag hittar den inte n√•nstans som fabriksladdad. Jag har inte m√∂jlighet att ladda sj√§lv s√•.¬†

Jaktmatch och 15g oryx är det som finns från fabrik nu för tiden.

Med lite flyt kan du hitta gamla askar med både vulcan, alaska och silverblixt.

Du får väl liera dig med någon som laddar...

1 hour ago sidelock sa:

Jaktmatch och 15g oryx är det som finns från fabrik nu för tiden.

Med lite flyt kan du hitta gamla askar med både vulcan, alaska och silverblixt.

Okej, finns det inte nå andra märken än Norma vad du vet?

8 hours ago WestinJimmy sa:

Okej, finns det inte nå andra märken än Norma vad du vet?

Nej, den kalibern är väldigt svensk.

Har för mig millforce laddade den men de konkade för flera år sen.

Kontakta Gunsammo i Kävlinge! +46762443057 Tyvärr kan ju fraktkostnad ställa till det prismässigt men kanske du kan gå ihop med nån annan å dela? Bara en tanke...

Om du vill göra det ganska lätt så köper du Norma jaktmatch till 9,3x57. Sedan drar du kulan och sätter i Vulkan . Båda har samma vikt så det borde inte vara några risker med detta. Smidigt, ganska billigt och ganska enkelt. De borde tom samskjuta ganska bra.

Sedan så behåller du naturligtvis hylsorna och hittar ngn som kan hjälpa dig att ladda dem.

Edit: Det blev ganska många ganska där och även i denna meningen ser jag :)

4 minutes ago Blaser338 sa:

Om du vill göra det ganska lätt så köper du Norma jaktmatch till 9,3x57. Sedan drar du kulan och sätter i Vulkan . Båda har samma vikt så det borde inte vara några risker med detta. Smidigt, ganska billigt och ganska enkelt. De borde tom samskjuta ganska bra.

Ska han dra ur jaktmatchkulorna med t√•ng och sl√• i vulkan med hammare?¬†ūüėĀ¬†Han handladdar ju inte.

Det enklaste är nog att använda oryx. Djuren märker ingen skillnad.

9 minutes ago Dahla sa:

Ska han dra ur jaktmatchkulorna med t√•ng och sl√• i vulkan med hammare?¬†ūüėĀ¬†Han handladdar ju inte.

Det enklaste är nog att använda oryx. Djuren märker ingen skillnad.

Faktum är att just det förslaget du kom med här skulle funka helt utmärkt förutom att slå i med hammare. Linda tyg om kula, alternativt ta en gummislang typ vacumslang till bilar och dra ut kulan, sedan placerar du den nya kulan och drar in den försiktigt till rätt COL med hjälp av ett skruvstad. Du ska naturligtvis se till att ja skydd så att varken hylsa eller kula skadas vid operationen. 

Sedan så finns det ju säkert någon i närheten som handladdar som kan hjälpa honom för en fika och en trevlig pratstund. 9,3 är ju ingen direkt ovanlig kaliber och kulisättaren behöver ju inte vara till 9,3x57, funkar utmärkt med vilken som helst egentligen. Han är välkommen hem till mig om han bor i närheten men det har jag redan skickat PM till honom om.

Edit: En kulhammare är ingen större investering heller fö.

Edit II: Jäkla stor skillnad på Vulkan och Oryx fö, Vulkan har enligt mina erfarenheter en klart mera markant "knall och fall" effekt. Sedan gillar jag inte kulan själv men det är en annan sak, var och en har själv rätt att välja vad man skjuter med så länge den uppfyller klassen för det djurslag man jagar.

41 minutes ago Blaser338 sa:

Och du √§r f√∂rst√•s s√§ker p√• att mantlarna √§r lika h√•rda och lika tjocka i godset s√• det inte blir n√•got h√∂gt tryck innan du ger s√•nna r√•d till en oerfaren laddare p√• n√§tet ūüėȬ†

• Thanks 2

Ett exempel Helge:

.30 kaliber Nosler Accubond 180 grain och Swift Scirocco II 180 grain ser väldigt lika ut: längd, boattail, polymertip, bondad.

Dom borde ju laddas lika....

Kolla vad QL säger om samma laddning i dessa 2

En gubbe i Askersund drog träpluggen ur lösplugg till sexochenhalvan och satte i 41 prick projektiler som han hade fått tag i - med samma krut.

Vafan- skott som skott eller hur ūüėČ

1 hour ago Dansken sa:

Och du √§r f√∂rst√•s s√§ker p√• att mantlarna √§r lika h√•rda och lika tjocka i godset s√• det inte blir n√•got h√∂gt tryck innan du ger s√•nna r√•d till en oerfaren laddare p√• n√§tet ūüėȬ†

Ja just Norma FMJ och Vulkan har jag personlig erfarenhet av i 9,3 och det fungerar ypperligt, samt att Vulkan har en något mjukare konstruktion så ingen risk för övertryck heller. Jag har även kört det i QL och Gordon som ger samma reultat.

• Thanks 1

1 hour ago Dansken sa:

En gubbe i Askersund drog träpluggen ur lösplugg till sexochenhalvan och satte i 41 prick projektiler som han hade fått tag i - med samma krut.

Vafan- skott som skott eller hur ūüėČ

Naturligtvis inte, tror du på något sätt att jag skulle ge farliga råd?

• Haha 1

1 hour ago Dansken sa:

Ett exempel Helge:

.30 kaliber Nosler Accubond 180 grain och Swift Scirocco II 180 grain ser väldigt lika ut: längd, boattail, polymertip, bondad.

Dom borde ju laddas lika....

Kolla vad QL säger om samma laddning i dessa 2

De kulorna har en helt olika konstruktion

• Like 1

Om du bor i stockholmsområdet så kan du få komma och stämpla upp lite vulkan under vägledning. 

• Like 2

18 hours ago WestinJimmy sa:

Hej allihopa ūüėä √§r det n√•gon h√§r som ev n√•gon fabriksladdad ammunition till 9,3x57? Jag har en Husqvarna 146 med m98 system som jag ska ta och skjuta in. Jag kommer i huvudsak att ha denna till vakjakt p√• gris p√• √•tel eller smyga l√§ngs √•krar. Jag hade velat k√∂pt Vulkan med jag hittar den inte n√•nstans som fabriksladdad. Jag har inte m√∂jlighet att ladda sj√§lv s√•.¬†

Vart finns du i landet?

På 2021-04-26 at 15:02 MagnusN sa:

Om du bor i stockholmsområdet så kan du få komma och stämpla upp lite vulkan under vägledning. 

Det är ju så här det ska funka. Sök hjälp och forumister hjälper till. Jag har hjälpt folk på det andra forumet med många saker. Tittat på vapen, optik och hjälpt med handladdning. 

Det är ingen jätteskillnad mellan 9,3x57 och 9,3x62. Det skiljer ungefär 40m/s.

Jag har skjutit ganska många grisar med 15g oryx i 9,3x62 och det har alltid gått bra med bra effekt i djuren så för mig funkar den kulan.

Hade en 146 som efters√∂kb√∂ssa. √Ąlskade den, sk√∂t orux 15 gram, ingen av patienterna klagade

Jag tror jag har ett par askar fabriksladdade Norma 286gr. Alaska liggandes. Finns i Enköping/Uppsala.