Hoppa till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fabriksladdad ammunition 9,3x57

Featured Replies

Publicerat

Hej allihopa 😊 Ă€r det nĂ„gon hĂ€r som ev nĂ„gon fabriksladdad ammunition till 9,3x57? Jag har en Husqvarna 146 med m98 system som jag ska ta och skjuta in. Jag kommer i huvudsak att ha denna till vakjakt pĂ„ gris pĂ„ Ă„tel eller smyga lĂ€ngs Ă„krar. Jag hade velat köpt Vulkan med jag hittar den inte nĂ„nstans som fabriksladdad. Jag har inte möjlighet att ladda sjĂ€lv sĂ„. 

Publicerat

Jaktmatch och 15g oryx Àr det som finns frÄn fabrik nu för tiden.

Med lite flyt kan du hitta gamla askar med bÄde vulcan, alaska och silverblixt.

Publicerat

Du fÄr vÀl liera dig med nÄgon som laddar...

Publicerat
  • Författare
1 hour ago sidelock sa:

Jaktmatch och 15g oryx Àr det som finns frÄn fabrik nu för tiden.

Med lite flyt kan du hitta gamla askar med bÄde vulcan, alaska och silverblixt.

Okej, finns det inte nÄ andra mÀrken Àn Norma vad du vet?

Publicerat
8 hours ago WestinJimmy sa:

Okej, finns det inte nÄ andra mÀrken Àn Norma vad du vet?

Nej, den kalibern Àr vÀldigt svensk.

Har för mig millforce laddade den men de konkade för flera Är sen.

Publicerat

Kontakta Gunsammo i KÀvlinge! +46762443057 TyvÀrr kan ju fraktkostnad stÀlla till det prismÀssigt men kanske du kan gÄ ihop med nÄn annan Ä dela? Bara en tanke...

Publicerat

Om du vill göra det ganska lÀtt sÄ köper du Norma jaktmatch till 9,3x57. Sedan drar du kulan och sÀtter i Vulkan . BÄda har samma vikt sÄ det borde inte vara nÄgra risker med detta. Smidigt, ganska billigt och ganska enkelt. De borde tom samskjuta ganska bra.

Sedan sÄ behÄller du naturligtvis hylsorna och hittar ngn som kan hjÀlpa dig att ladda dem.

Edit: Det blev ganska mÄnga ganska dÀr och Àven i denna meningen ser jag :)

Publicerat
4 minutes ago Blaser338 sa:

Om du vill göra det ganska lÀtt sÄ köper du Norma jaktmatch till 9,3x57. Sedan drar du kulan och sÀtter i Vulkan . BÄda har samma vikt sÄ det borde inte vara nÄgra risker med detta. Smidigt, ganska billigt och ganska enkelt. De borde tom samskjuta ganska bra.

Ska han dra ur jaktmatchkulorna med tĂ„ng och slĂ„ i vulkan med hammare? 😁 Han handladdar ju inte.

Det enklaste Àr nog att anvÀnda oryx. Djuren mÀrker ingen skillnad.

Publicerat
9 minutes ago Dahla sa:

Ska han dra ur jaktmatchkulorna med tĂ„ng och slĂ„ i vulkan med hammare? 😁 Han handladdar ju inte.

Det enklaste Àr nog att anvÀnda oryx. Djuren mÀrker ingen skillnad.

Faktum Àr att just det förslaget du kom med hÀr skulle funka helt utmÀrkt förutom att slÄ i med hammare. Linda tyg om kula, alternativt ta en gummislang typ vacumslang till bilar och dra ut kulan, sedan placerar du den nya kulan och drar in den försiktigt till rÀtt COL med hjÀlp av ett skruvstad. Du ska naturligtvis se till att ja skydd sÄ att varken hylsa eller kula skadas vid operationen. 

Sedan sÄ finns det ju sÀkert nÄgon i nÀrheten som handladdar som kan hjÀlpa honom för en fika och en trevlig pratstund. 9,3 Àr ju ingen direkt ovanlig kaliber och kulisÀttaren behöver ju inte vara till 9,3x57, funkar utmÀrkt med vilken som helst egentligen. Han Àr vÀlkommen hem till mig om han bor i nÀrheten men det har jag redan skickat PM till honom om.

Edit: En kulhammare Àr ingen större investering heller fö.

Edit II: JÀkla stor skillnad pÄ Vulkan och Oryx fö, Vulkan har enligt mina erfarenheter en klart mera markant "knall och fall" effekt. Sedan gillar jag inte kulan sjÀlv men det Àr en annan sak, var och en har sjÀlv rÀtt att vÀlja vad man skjuter med sÄ lÀnge den uppfyller klassen för det djurslag man jagar.

Publicerat
41 minutes ago Blaser338 sa:

Och du Ă€r förstĂ„s sĂ€ker pĂ„ att mantlarna Ă€r lika hĂ„rda och lika tjocka i godset sĂ„ det inte blir nĂ„got högt tryck innan du ger sĂ„nna rĂ„d till en oerfaren laddare pĂ„ nĂ€tet 😉 

Publicerat

Ett exempel Helge:

.30 kaliber Nosler Accubond 180 grain och Swift Scirocco II 180 grain ser vÀldigt lika ut: lÀngd, boattail, polymertip, bondad.

Dom borde ju laddas lika....

Kolla vad QL sÀger om samma laddning i dessa 2

Publicerat

En gubbe i Askersund drog trÀpluggen ur lösplugg till sexochenhalvan och satte i 41 prick projektiler som han hade fÄtt tag i - med samma krut.

Vafan- skott som skott eller hur 😉

Publicerat
1 hour ago Dansken sa:

Och du Ă€r förstĂ„s sĂ€ker pĂ„ att mantlarna Ă€r lika hĂ„rda och lika tjocka i godset sĂ„ det inte blir nĂ„got högt tryck innan du ger sĂ„nna rĂ„d till en oerfaren laddare pĂ„ nĂ€tet 😉 

Ja just Norma FMJ och Vulkan har jag personlig erfarenhet av i 9,3 och det fungerar ypperligt, samt att Vulkan har en nÄgot mjukare konstruktion sÄ ingen risk för övertryck heller. Jag har Àven kört det i QL och Gordon som ger samma reultat.

Publicerat
1 hour ago Dansken sa:

En gubbe i Askersund drog trÀpluggen ur lösplugg till sexochenhalvan och satte i 41 prick projektiler som han hade fÄtt tag i - med samma krut.

Vafan- skott som skott eller hur 😉

Naturligtvis inte, tror du pÄ nÄgot sÀtt att jag skulle ge farliga rÄd?

Publicerat
1 hour ago Dansken sa:

Ett exempel Helge:

.30 kaliber Nosler Accubond 180 grain och Swift Scirocco II 180 grain ser vÀldigt lika ut: lÀngd, boattail, polymertip, bondad.

Dom borde ju laddas lika....

Kolla vad QL sÀger om samma laddning i dessa 2

De kulorna har en helt olika konstruktion

Publicerat

Om du bor i stockholmsomrÄdet sÄ kan du fÄ komma och stÀmpla upp lite vulkan under vÀgledning. 

Publicerat
18 hours ago WestinJimmy sa:

Hej allihopa 😊 Ă€r det nĂ„gon hĂ€r som ev nĂ„gon fabriksladdad ammunition till 9,3x57? Jag har en Husqvarna 146 med m98 system som jag ska ta och skjuta in. Jag kommer i huvudsak att ha denna till vakjakt pĂ„ gris pĂ„ Ă„tel eller smyga lĂ€ngs Ă„krar. Jag hade velat köpt Vulkan med jag hittar den inte nĂ„nstans som fabriksladdad. Jag har inte möjlighet att ladda sjĂ€lv sĂ„. 

Vart finns du i landet?

Publicerat
PĂ„ 2021-04-26 at 15:02 MagnusN sa:

Om du bor i stockholmsomrÄdet sÄ kan du fÄ komma och stÀmpla upp lite vulkan under vÀgledning. 

Det Àr ju sÄ hÀr det ska funka. Sök hjÀlp och forumister hjÀlper till. Jag har hjÀlpt folk pÄ det andra forumet med mÄnga saker. Tittat pÄ vapen, optik och hjÀlpt med handladdning. 

Publicerat
  • Författare

Är det nĂ„gon som har erfarenhet av Oryx i denna kaliber dĂ„? 😊

Publicerat

Det Àr ingen jÀtteskillnad mellan 9,3x57 och 9,3x62. Det skiljer ungefÀr 40m/s.

Jag har skjutit ganska mÄnga grisar med 15g oryx i 9,3x62 och det har alltid gÄtt bra med bra effekt i djuren sÄ för mig funkar den kulan.

Publicerat

Hade en 146 som eftersökbössa. Älskade den, sköt orux 15 gram, ingen av patienterna klagade

Publicerat

Jag tror jag har ett par askar fabriksladdade Norma 286gr. Alaska liggandes. Finns i Enköping/Uppsala.