Jump to content

Hagel halvautomat

Fågeljägaren
 Share

Recommended Posts

Fågeljägaren

Är sugen på en hagel halvautomat för i första hand skogsfågeljakt.

Är ute efter en bössa i prisklass 6-9.000 kr. Dvs en bruksbössa där funktion går före estetik och finess.

Är det gasomladdare som man ska satsa på?

Förutom passform på kolv vad är viktigt?

Är lång pipa bättre vid uppflogsjakt?

Är det bättre att köpa en begagnad Winchester än ex en Hatzan?

Någon som kan dela med sig av sin erfarenhet och kunskap?

Hej och välkommen till forumet!

Skogsfågeljakt.. indianjaga dvs knalla själv och försöka hinna i uppflog eller köra hund?

Spontant.. och här är vi alla olika och har olika preferenser.. mitt tyckande är inte mer rätt/fel än ditt osv men..

Vid rörlig jakt föredrar jag alla dagar i veckan ett brytvapen som enkelt görs ofarligt när du ska över ett träd, bäck, ta emot en apport från hunden eller vad det nu är. Automaten pekar alltid någonstans och är bökigare att göra ofarlig, du måste dra bak slutstycket och ställa pluggen på tvären i utkastet.

Automaterna känns spontant mer som verktyget vid jakt från fast skydd. 

Men oavsett detta så...

Hade valt winchester före Hatsan alla dagar i veckan och givet att du kan hantera bössan så hade jag valt rekylopererat före gas alltid. De är driftsäkrare och enklare att hålla rena om man är lagd åt det hållet. Om du INTE är lagd åt det hållet dvs tycker det är trist att vårda så ska du kolla på Benelli. Deras vapen får du ur fler skott innan de börjar strula och NÄR de börjar strula så känner du på omladdningen att det börjar bli dags, slutstycket blir segt i tillbakagången. Bössan fortsätter fungera men omladdningarna blir sega. Då är det dags att börja överväga vapenvård. En gasopererad automat hade slutat ladda om långt innan dess.

• Like 1

Fågeljägaren

Tack för bra synpunkter! Får hoppas det dyker upp en begagnad Benelli på Blocket.

Har tänkt på säkerheten och det är ett minus men inte avgörande då jag ofta jagar ensam.

Att ha en lättare bössa mer ytterligare en patron känns bra.

Är det mycket besvär att särskilja vital del ifall bössan lämnas i jaktstuga el likn?

5 hours ago Fågeljägaren sa:

Tack för bra synpunkter! Får hoppas det dyker upp en begagnad Benelli på Blocket.

Har tänkt på säkerheten och det är ett minus men inte avgörande då jag ofta jagar ensam.

Är det mycket besvär att särskilja vital del ifall bössan lämnas i jaktstuga el likn?

Just benellin har jag för mig att det var lätt att ta ur slutstycket på. Jag har haft över 20 halvauto , en beg beretta 390 är aldrig fel , driftsäkra med bra gasystem som reglerar pålitligt.  Winchester före Hatsan defenitivt... 

11 hours ago Hipshot sa:

Skogsfågeljakt.. indianjaga dvs knalla själv och försöka hinna i uppflog eller köra hund?

I det förstnämnda skulle jag lägga rätt mycket focus på bössans vikt, jag skulle inte kalla mig själv klen men efter någon timme sådan jakt så känns bössans vikt rätt bra i armarna.

8 hours ago Fågeljägaren sa:

Jag använder min benelli comfort till allt, varit med från allt från fjälls till fågel ute vid kusten. Till fjälls var det skönt att den var så lätt

Tredje smällen är fint att ha. Och den är lätt. Är vana att hantera den, jag tänker inte på det alls.

Kan göras på tre sätt, antligen gå med patron i loppet och köra säkring. Eller samma fast lätta slutstycket en aning och knacka till det innan skott. Eller det tredje stäng slutstycket med tomt lopp lägg två i röret dra slutstycket när de blir hett. Dock 2 plugg då.

Få ur slutstycke kan jag inte svara på då jag aldrig har gjort det. Haft den snart 14 år.

S

• Haha 1

Alla synpunkter ovan är relevanta men det finns en anledning till att ta hänsyn till.

En lätt rekylopererad halvauto med jaktammo har betydligt kraftigare rekyl än motsvarande gasomladdad.

Även jag har haft ett antal automater genom åren, samtliga utom en gasomladdade och jag kommer aldrig ha någon mer rekylomladdare. 

Men som tidigare påtalats så är vi här alla olika, du borde försöka få prova en av varje för att skaffa dig en uppfattning om vad som passar dig.

Mike

Fågeljägaren
10 hours ago hs_merkel sa:

Jag använder min benelli comfort till allt, varit med från allt från fjälls till fågel ute vid kusten. Till fjälls var det skönt att den var så lätt

Tredje smällen är fint att ha. Och den är lätt. Är vana att hantera den, jag tänker inte på det alls.

Kan göras på tre sätt, antligen gå med patron i loppet och köra säkring. Eller samma fast lätta slutstycket en aning och knacka till det innan skott. Eller det tredje stäng slutstycket med tomt lopp lägg två i röret dra slutstycket när de blir hett. Dock 2 plugg då.

Få ur slutstycke kan jag inte svara på då jag aldrig har gjort det. Haft den snart 14 år.

S

Läste en recension på Comfortbössan och den får mycket bra betyg. Verkar även finnas bra system för att anpassa kolven.

Fågeljägaren
10 hours ago Järven sa:

I det förstnämnda skulle jag lägga rätt mycket focus på bössans vikt, jag skulle inte kalla mig själv klen men efter någon timme sådan jakt så känns bössans vikt rätt bra i armarna.

Jo, 5 kg bock känns i armarna efter några timmar😉

Fågeljägaren
29 minutes ago Mad Mike sa:

Alla synpunkter ovan är relevanta men det finns en anledning till att ta hänsyn till.

En lätt rekylopererad halvauto med jaktammo har betydligt kraftigare rekyl än motsvarande gasomladdad.

Även jag har haft ett antal automater genom åren, samtliga utom en gasomladdade och jag kommer aldrig ha någon mer rekylomladdare. 

Men som tidigare påtalats så är vi här alla olika, du borde försöka få prova en av varje för att skaffa dig en uppfattning om vad som passar dig.

Mike

Bra synpunkt! Det viktiga borde vara att man inte tappar fokus på målet på grund av rekylen.

Jämfört med en hagelbock så är väl både rekyl- och gasomladdare bätttre i den aspekten?

8 minutes ago Fågeljägaren sa:

Bra synpunkt! Det viktiga borde vara att man inte tappar fokus på målet på grund av rekylen.

Jämfört med en hagelbock så är väl både rekyl- och gasomladdare bätttre i den aspekten?

Njae en rekylomladdad auto är i regel väldigt lätt så det kan bli kännbart att skjuta mycket.

Vad du anför är helt i linje med mitt resonemang, hagelskytte för mig är ett instinktivt focusskytte och kraftig rekyl stör min möjlighet till bra andraskott.

I usa finns det många lerduveskyttar som använder halvauto, i princip alla skjuter gasomladdad, bara en tanke.

Mike

Fågeljägaren
12 minutes ago Mad Mike sa:

Njae en rekylomladdad auto är i regel väldigt lätt så det kan bli kännbart att skjuta mycket.

Vad du anför är helt i linje med mitt resonemang, hagelskytte för mig är ett instinktivt focusskytte och kraftig rekyl stör min möjlighet till bra andraskott.

I usa finns det många lerduveskyttar som använder halvauto, i princip alla skjuter gasomladdad, bara en tanke.

Mike

Problemet med rengöring torde vara sekundärt. Förutom skeet så blir det aldrig mer än 30 skott per år.

Focus för min automat blir: En bössa av känt märke som är lätt, liten rekyl och möjlighet att anpassa kolv.

• Like 1

Titta på A300 Outlander hade en sådan trevlig.

Fågeljägaren
På 2021-05-02 at 10:58 hs_merkel sa:

Titta på A300 Outlander hade en sådan trevlig.

Det blev en Beretta A300 Outlander. Hittade en beg jag ska söka licens på.

Tack för alla kommentarer och råd!

• Like 1

1 hour ago Fågeljägaren sa:

Det blev en Beretta A300 Outlander. Hittade en beg jag ska söka licens på.

Tack för alla kommentarer och råd!

Grattis det blir säkert jättebra!