Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Som ny jägare, prylar?

Featured Replies

Publicerat

Håll hårt i objektivlocken till Delta-kikaren. De kostar multum och blir styva och trillar lätt av när det är minusgrader. Själv har jag ett kvar och har dessutom lyckats sumpa okularskyddet! Skydden kostar 195 kr st plus frakt från Astro Sweden, så gånger tre är det en avsevärd del av vad hela kikaren kostar.

• Svar 66
  • Visningar 6,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Dansken
    Dansken

Jag jobbade på en trålare för hundra år sen. Mycket vatten, mycket kallt, mycket av allt. Skepparn satt inne i värmen och kollade på instrument och pratade över radion med andra medan vi slet med att

• Dansken
    Dansken

Så lite som möjligt att släpa med sig: För det är DU som ska bära det.

• En bra handkikare är aldrig fel att investera i.

Posted Images

Publicerat
  • Författare
3 minutes ago, LGH said:

Håll hårt i objektivlocken till Delta-kikaren. De kostar multum och blir styva och trillar lätt av när det är minusgrader. Själv har jag ett kvar och har dessutom lyckats sumpa okularskyddet! Skydden kostar 195 kr st plus frakt från Astro Sweden, så gånger tre är det en avsevärd del av vad hela kikaren kostar.

Ähum........................ Låt oss bara säga att jag skulle varit noggrannare med detta, och rekommenderar att andra inte gör som jag :) (har inga skydd, fram eller bak, kvar). Vill inte betala det priset så skyddar det bäst jag kan på annat vis, tänkte kanske försöka 3d-skriva ut några nya när jag får ändan ur vagn att kalibrera skrivaren. Sjuka priser för nått så enkelt..

Publicerat

Toapapper, kniv, tändstickor, kirurghandskar, första hjälpen, bra ryggsäck, hörselskydd, radio, kikare, bra termos som håller varmt länge, vatten, buntband vid urtagning av större djur, snören mm följer alltid med vid jakt. 

Sen kör jag kläder efter väder och jaktform.😁 Alltid nät-ullunderställ från Aclima underst och sen lager på lager principen👍

Publicerat
På 2022-01-16 at 06:18 Mr P sa:

Den som hatar långkalsonger vid jakt har aldrig provat att sitta stilla på pass i minusgrader....

Precis tvärt om den som suttit på pass i minusgrader vet att överdragskläder är det enda som håller värmen.

Publicerat

Jag har successivt blivit mer och mer varse om att jag lätt släpar med mig utrustning nog att göra en bivack och överleva i veckor ut på pass för att i slutändan inte använda mer än typ var 20:e grej ur ryggan. Så nu har jag rationaliserat ner det hela, som passkytt har jag i dagsläget:

alltid: Vapen, knivar, radio, kåpor, litet första förband, mobiltelefon. 

ofta: det ovan nämnda plus toapapper, kikare, kaffetermos, ett par frukter och skjutkäpp/mobilt stöd

Sällan: det ovan angivna plus rygga, stort första förband, mackor och eller korv, rep, stol, extra halsduk/mössa, regnponcho, kamera, etc etc.

Jag har märkt att jag är betydligt uppmärksammare om jag står upp. Sitter jag händer det ofta att jag kurar ihop och börjar dåsa varvid jag missar tillfällen. 

Har jag bara ett fåtal grejer med mig och fäller något så vet jag att jag antingen kan gå till bilen och hämta resten av det jag behöver eller så kommer ändå några andra och hjälper till, ofta med en atv eller liknande så då behöver man ändå sällan en massa jox.

Publicerat

I bilen har jag det mesta som jag eventuellt behöver...
Oftast går jag juh som hundförare eller som ensamjagande..
Men försöker att alltid ha med mig, första förband, kniv, kompass, laddad telefon.
Ofta har jag med förstärknings plagg. (köpte ställ på rea, som är en storlek för stor, pyamas tyg som jag kan dra utanpå allt!) väger kanske ett kg, men guld värt dom gånger jag behövt det!
I bilen finns skithuspapper, tvättlappar,hanskar, draglinor ossv....

Publicerat

Numera går jag för jämnan med skjutkäpp i näven i nå form. Förutom hjälp vid skott då så bra å ha när man ex. ska smyga å balansera ex. över nå dike / stenskrammel.

Jag utgår ifrån att jag ska klara mig själv, även om hjälp finns att tillgå.

Så alltid, även när jag purchar / smyger med lätt packning, alltså utan ryggan, medhavt i benfickor, jackfickor å ryggdito:

prylar1.thumb.JPG.1123f60436f6786cf97d1cf4e5a92b11.JPG

2 mjuka musmattor (neoprene-ish) i vardera benficka (varmt å mjukt om häcken vid behov av att sitta, räcker egentligen med 2 men 2 extra att ex. lägga under sittbräda i torn som slagit sig å klonkar vid positions ändring)

Plasthandskar +  buntband

Draghandtag (stock-vändare ink. spetsskydd), 1 sprätt med kniven i underkäken så blir det lätt att dra å kontrollera djurkroppen

Dragsele + typ 2m spännband ihoprullat som ibland tjänstgör som ex- koppel när nå hund ska stoppas hos mig

Hundgodis så jag kan belöna hunden för att den stannade på min önskan och ville följa med enligt hundförarens önskemål (ville å ville kan ibland diskuteras)

Reflex som kan användas att markera skottplats alt. sista obs av djuret + bra för inblandade att ha när det skymt / mörknat å man ska gå på nå väg till bilen.

prylar2.thumb.JPG.e3aff8a3dc69a4543c43fb92155f472f.JPG

I ryggan / nå väska: tändstål å nödsåg, pappersnäsdukar, första förband å mat å dryck å batteriback-up.

Klädsel ink. kompass å pangare efter situation å väder.

Vid eftermiddags, kvälls, skymmnings, alt. mörkerjakt alltid ficklampa å pannlampa. Ty ofta mörknar det fortare än man tänkt även när djuret springer av å det är dött fast det vet bara inte om det än.

I bilen alltid viltback, pressening å vatten.

Försöker tänka typ KISS, men …... Av erfarenhet lite retfullt å stå där med långt till bilen å komma på att just den grejen skulle jag ju haft nu. /P

Publicerat

Känns som att jag är klent utrustad. Hundförare som jag oftast är så har jag inte mycket på mig. Knivar, koppel, näsdukar, förband, radio, ammo, bössa, pejl, pipa till hunden, telefon och snus.

På pass då är ryggan med och då är det lite mer grejor med, mat, vatten och tänd grejor och annat bra att ha.

I bilen finns alltid en back med mer första förband, ved, plast, snitslar, extra koppel, yxa, rep, mm, mm.

Men som hundförare går jag alltid lätt, tycker elektroniken tar sin plats. Har en liten rygga som jag kan hänga på mig vid ensamjakt med hunden som rymmer lite kaffe o macka och något till hunden.

Publicerat
5 hours ago lindgren sa:

I bilen finns skithuspapper, tvättlappar,hanskar, draglinor ossv....

Jisses!!
Jag har alltid skithuspapper i benfickan / ryggan hade jag haft den i bilen hade jag haft skitiga kallingar nästan varje gång jag jagat.

Publicerat
6 minutes ago, Droggot said:

Jisses!!
Jag har alltid skithuspapper i benfickan / ryggan hade jag haft den i bilen hade jag haft skitiga kallingar nästan varje gång jag jagat.

Skithuspapper är juh bara... för efterkontrollen....

Publicerat
  • Författare

Det måste ju bero en hel del också på var jakten är. De flesta gångerna jag varit ute på pass nu så är det inte alls långt från bilen.. och vi är ju ute max 3h i stöten, så behövs ingen dricka, mat, toapapper.. många jag sett på senaste jakterna tar med sig bössan ut, ammo, och om de kanske har nått mer i fickorna, punkt.

Skithuset går jag på morgonen innan jag åker ut på jakt, sen efter jag kommer hem på kvällen 😅

Publicerat

Som tillhörande av Försvarets stolthet, E-GRUPP Artilleriet (får antagligen huka lite här) så gödslade jag tillräckligt i naturen där i sällskap med spade-gräv.

Kontrolleras numera  antingen innan alt. efter jakt.

Om jag behöver skita jämnt skulle jag nog se över hälsan å ev. kosthållning.

Lr varför inte söka mig till sjöss. ’Skönt å skita när sjön sköljer själv.’ /P

Publicerat
55 minutes ago PAS sa:

Som tillhörande av Försvarets stolthet, E-GRUPP Artilleriet (får antagligen huka lite här) så gödslade jag tillräckligt i naturen där i sällskap med spade-gräv.

Kontrolleras numera  antingen innan alt. efter jakt.

Om jag behöver skita jämnt skulle jag nog se över hälsan å ev. kosthållning.

Lr varför inte söka mig till sjöss. ’Skönt å skita när sjön sköljer själv.’ /P

En termos kaffe sätter igång magen rätt bra.👍
Kör man bara förmiddag kan man klara sig men en hel dag då blir det svårt.

Publicerat
  • Författare

Jag gillar inte handskar vid jakt, har jag insett. Det enda jag är OK med är de tunnaste möjliga med greppytor så de inte är halkiga vid fingrar osv.

Min lösning på att sitta på pass är därmed, förutom att vara varmt klädd, att använda handledsvärmare av ull, som jag kan dra över händerna när man sitter och väntar och snabbt dra upp om skjutläge är på G. har ett par såna stickade nu, men det man annars kan använda är tjocka ullsockor som man helt enkelt bara klipper hål i genom att klippa av ytan längst fram för tårna. Då blir det ulltuber som funkar fint.

Publicerat

Jag har ett par fingervantar i neopren som funkar med telefon och går att skjuta med och ett par tummvantar, Klättermusen Järngreipr, att ha utanpå fingervantarna om det blir riktigt kallt.

/Markus

Publicerat

Om man ogillar tjocka vantar eller handskar rekommenderar jag sådana här handvärmare. På 2 cl alkylatbensin (4-takt!) håller de hög värme i ungefär 12 timmar. En i vardera framfickan så är händerna varma och gosiga. En 1 liters flaska alkylatbensin håller bra länge, eller så snor man från gräsklipparen.

https://www.kjell.com/se/varumarken/zippo/el-verktyg/tandare-tillbehor/zippo-handvarmare-bensindriven-12-h-p48450

Publicerat
På 2022-01-17 at 14:32 Droggot sa:

Jisses!!

Förvaras alltid i en vattentät ficka, har jag lärt mig...