Publicerat Februari 3, 200719 yr Hej! Satt på grisvak inatt. Hörde något som prasslade, knäppte och knakade i 1,5 timme innan jag fattade att det inte var gris. Var någon form av mårddjur, ev mink, iller. Tror inte det var mård, lite för korta ben. Hur som det intressanta var att jag har en nigthvision handkikare med IR lampa i. Go hjälp att könsbestämma ev grisar. När jag kollade utan IR så reagerade inte djuret men när jag tände IR lampan så ställde den sig på bakbenen och glodde rakt mot mig sen hoppade den in bland granarna igen. Ok, tänkte jag den såg säkert rakt in i lampan då syns ju det röda från lamplinsen. Efter en stund så var den framme igen. Såg att den var bakom plast backen som maten ligger under. Tog upp kikaren igen och tittade, jodå den var bakom med huvudet under kanten på backen, sätter på IR lampan igen då stack han snabbare än om jag kastat en näve grus på den. De måste helt enkelt kunna se IR ljus lika bra som vanligt blir min slutsats. Garanterat så gjorde jag inga ljud ifrån mig, så hört mig kan den inte ha gjort. Knappen till IR-ljuset är oxå helt ljudlös. Måste säga att det var en intressant upplevelse. Självklart kan viltet ser den röda punkten/pricken som det blir från lampan men varför bli skiträdd för en liten röd fläck 40 m bort och 3.5 m upp frågar jag mig?? Har den blivit påskjuten olagligt med IR-sikte?? Har även upplevt liknande med grisar där vissa individer sticker direkt ifall man belyser dem med IR.. Vilket jag tycker bevisar vad som pågår i skogarna.. > MvJh NS
Publicerat Februari 3, 200719 yr Tja, nattdjur kan säkert se frekvenser vi inte kan se för att få ytterligare hjälp att agera på natten. Det kanske inte var din lilla för mänskligt öga synliga diod som krämdes, du kanske badade djuret i ljus som den verkligen KUNDE se?
Publicerat Februari 4, 200719 yr Författare Tja, nattdjur kan säkert se frekvenser vi inte kan se för att få ytterligare hjälp att agera på natten. Det kanske inte var din lilla för mänskligt öga synliga diod som krämdes, du kanske badade djuret i ljus som den verkligen KUNDE se? Mycket möjligt, den reagerade iallafall kraftigt på belysningen även när den inte tittade rakt mot kojan.
Publicerat Februari 4, 200719 yr Tillhör också dom som inte gillar att könsbestämma i kikarsiktet. Den dä rIR kikaren, vad har den för förstoring, var får man tag i denna? Har du nån hemsida eller dyl där man kan få info? MVH
Publicerat Februari 4, 200719 yr Författare Tillhör också dom som inte gillar att könsbestämma i kikarsiktet.Den dä rIR kikaren, vad har den för förstoring, var får man tag i denna? Har du nån hemsida eller dyl där man kan få info? MVH Njä.. vet inte riktigt var den är köpt, har en bekanting där borta som köpte den och tog den med hit. Den har nu 6 ggr förstoring den heter Nigth owl nånting. har köpt en extra förstoringslins att skuva på annars så är det nog inte mer än 1,5 ggr eller nått. Hittade en liknande på http://www.optical-systems.com/product_inf...ee193dca53eadf6 Nackdelen med dyligt är att det ögat man tittar med blir "bländat" och mörkerseendet förloras en stund. Så jag brukar kika med vänster öga eftersom jag är högerskytt. Hjälper åtmindstonde lite... Sen lyser det lite som en fciklampa där man tittar in i kikarn. Gäller att sätta kikaren mot ögat och sen slå på elektroniken. Annars lyser man upp sitt eget ansikte vilket lätt uppfattas av vilt, speciellt räven ser sånt direkt. Räckvidden är inte speciellt lång men har man åteln inom 40 m så ser man bra och kan lättare studera vad det är man har framför sig. MvJh NS