Jump to content

Ny bock i kal 20

Mr Bängelsson
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag funderar på en ny bock i kal 20/76 och väger lite mellan Beretta 686 eller en Rizzini br110.  Jag jagar uteslutande skogsfågel och ripa med stående fågelhund. 
Det skulle vara toppen om ni som är bevandrade inom detta med hagelbössor kunde bidraga med era synpunkter på skillnader i framförallt balans och kvalitet alternativen i mellan. 

Rekommenderar minst 76cm pipor på en kal 20, för övrigt föredrar jag rizzini och guerini över beretta men det är bara persoligt tyckande.

• Like 1

Ska du köpa flong ny så skippa Beretta, helt döda kolvmässigt.. däremot, hittar du en äldre Beretta så kan de vara intressanta. Känsla i bössan och hur den passar dej är viktigare än fabrikat nästan sålänge du inte tittar på Fair/SAbattis junk osv..

Lämna beretta därhän. 

Browning 725 eller Rizzini BR110 är nog mina kandidater. Guerini är lite som mellanmjölk - ett mellanting av dessa. 

/T

• Like 1

3 hours ago Mr Bängelsson sa:

Hej!

Jag funderar på en ny bock i kal 20/76 och väger lite mellan Beretta 686 eller en Rizzini br110.  Jag jagar uteslutande skogsfågel och ripa med stående fågelhund. 
Det skulle vara toppen om ni som är bevandrade inom detta med hagelbössor kunde bidraga med era synpunkter på skillnader i framförallt balans och kvalitet alternativen i mellan. 

Jag köpte en BR110 kal 16 till Frugan och den är jätte trevlig, men den till dig så ta 76 pipor 👍

Tack för all input! 👍

Min första hagelbössa var en Rizzini, jag köpte den av en handlare i Märsta i början av 90-talet. Hoppas verkligen kvaliteten har stigit sen dess!😀

Jag hoppas att den, Rizzini:n, har lite bättre balans än Beretta och Browning då jag tycker de är lite framtunga, bökiga att peka med. Men jag tror inte jag vågar ta 76-pipor. Finns det nån annan än sakab som säljer Rizzini, det hade känts tryggt att få klämma på en?

16 minutes ago Mr Bängelsson sa:

Tack för all input! 👍

Min första hagelbössa var en Rizzini, jag köpte den av en handlare i Märsta i början av 90-talet. Hoppas verkligen kvaliteten har stigit sen dess!😀

Jag hoppas att den, Rizzini:n, har lite bättre balans än Beretta och Browning då jag tycker de är lite framtunga, bökiga att peka med. Men jag tror inte jag vågar ta 76-pipor. Finns det nån annan än sakab som säljer Rizzini, det hade känts tryggt att få klämma på en?

Kal 20 är lätta pickor, och kan inte jämföras med en 12  så 76 pipor fixar du 👍 i vart fall om du är normalväxt, jag 174 cm körde 81 cm bock när det begav sig. 

1 hour ago Mr Bängelsson sa:

Tack för all input! 👍

Klarar du 71cm på kal 12 så klarar du 76cm på kaliber 20.👍🏻

Rizzini är liksom Guerini ett fabrikat som stigit ofantligt sen dess. Eller kanske mer korrekt, svenska handlare har slutat beställa sämsta pisset dessa firmor kan haspla ut ur smedjan och istället efterfrågat modeller som ligger mer i linje med vad de kan tillverka när de har betalt för det.

De Rizzini som Sakab säljer är B.Rizzini, de billiga som såldes längre tillbaka var E.Rizzini, dvs olika märken tillverkade på olika fabriker av olika Rizzini som dock var/är släkt med varandra 👍

Rizzini finns bara hos Sakab egentligen. I mitt superbra bössor men det har varit en del leveransproblem tyvärr.J Jag sålde dem när jag hade tillståndet men har det ju inte längre. 

Jag skulle definitivt vilja prova en BR 110 kal. 20 innan köp. Tolvan är en livlig bössa, även med 76-pipor. Även om den väger lite mer än tjugan är den inte svår att få fart på om man säger så. Definitivt välbalanserad 👍

Det låter ju onekligen intressant detta. Får slå Sakab en signal, man kanske kunde få en öppen licens och välja piplängd på plats. 
......behöver ju ändå hälsa på en kompis som nyss flyttat till Malmö!!😀

Än en gång, tack för inputen!👍

6 hours ago charlie sa:

Rizzini finns bara hos Sakab egentligen. I mitt superbra bössor men det har varit en del leveransproblem tyvärr.J Jag sålde dem när jag hade tillståndet men har det ju inte längre. 

Jag skulle definitivt vilja prova en BR 110 kal. 20 innan köp. Tolvan är en livlig bössa, även med 76-pipor. Även om den väger lite mer än tjugan är den inte svår att få fart på om man säger så. Definitivt välbalanserad 👍

Mm, det var rejäla förseningar ett tag, väntade länge på en Rizzini RB Regal EL innan jag gav upp och köpte en Browning B525 The Crown istället. 

• Like 1
  • Sad 1

7 hours ago KJE81 sa:

Mm, det var rejäla förseningar ett tag, väntade länge på en Rizzini RB Regal EL innan jag gav upp och köpte en Browning B525 The Crown istället. 

Ojdå, hur länge väntade du?

Det är förhoppningsvis kortare levtid på enklare bössor, får kolla det. 

7 hours ago Mr Bängelsson sa:

Ojdå, hur länge väntade du?

Det är förhoppningsvis kortare levtid på enklare bössor, får kolla det. 

Det är ett par år sedan så jag minns inte exakt, men flera månader var det i alla fall. Nu har dom säkert fått ordning på det igen. Det var visst någon översvämning som ställde till det om jag minns rätt. 

2 hours ago Mr Bängelsson sa:

Jag kunde inte hålla mig, så nu har jag beställt en Rizzini br110 kal 20/76 med en piplängd på 76cm. 
.....klart man måste kunna lita på ett forum!!😁

Det kan man. De e en bra bössa 👍

De billigare modellerna har inte varit samma leveransproblem på sen strulet med översvämningarna i Gardobe å Covid ovanpå det 

13 hours ago Mr Bängelsson sa:

Jag kunde inte hålla mig, så nu har jag beställt en Rizzini br110 kal 20/76 med en piplängd på 76cm. 

Kul! :)

Får själv hem en begagnad Winchester 101 idag, i samma kaliber.

• Like 2

• 3 weeks later...

Jag får väl hålla liv i tråden med att inköpstillståndet kom i fredags, så nu får vi se hur det är med leveranstider. 
......när jag beställde sa det att den borde vara här till månadsskiftet maj/juni.

• Like 1

• 3 months later...
På 2021-06-06 at 13:24 Mr Bängelsson sa:

Jag får väl hålla liv i tråden med att inköpstillståndet kom i fredags, så nu får vi se hur det är med leveranstider. 
......när jag beställde sa det att den borde vara här till månadsskiftet maj/juni.

Hoppas du fått din Rizzini. Om så, hur upplever du den? 

Använder själv BR110 i kal 12 med 76cm pipor. Föregångaren till BR110, en Rizzini Omnium i 12 finns med i skåpet också liksom en Browning 325 Sporter. Lite olika karaktär på dem men trevliga. 

På 2021-05-17 at 17:46 Mr Bängelsson sa:

Köpte en BR110  16/70  71 pipor  till frugan för några år sedan , mkt trevlig pang... 

• Like 1

9 minutes ago culot sa:

Köpte en BR110  16/70  71 pipor  till frugan för några år sedan , mkt trevlig pang... 

Ja, verkligen. Snabbsvingad utan att vara lätt och fladdrig upplever jag. Perfekt sjöfågelpang.

På 2021-06-06 at 13:24 Mr Bängelsson sa:

Du får lite mer hjälp att "hålla liv i tråden"... :whistling:

Mvh!

/ Nyfiken

4 hours ago Sjöfågeljägare sa:

Ja, verkligen. Snabbsvingad utan att vara lätt och fladdrig upplever jag. Perfekt sjöfågelpang.

jag hade hellre valt en 76cm men det var defacto Frugans bössa ( på riktigt ) och nya 16 duggar inte tätt precis 

• 3 weeks later...

Hej på er!😀

Jo, jag har fått bössan. I första början var jag inte helt övertygad men jag valde ändå att kapa kolven till min längd. Vilken skillnad!!! Supernöjd med bössan idag!!! 

88BDF903-C3DE-41A9-8473-A80141EFACCE.jpeg

• Like 1