Jump to content

Älgslägga

aasenheim
 Share

Recommended Posts

Ska komplettera garderoben med en ny älg/gris-slägga. Jag har hittills jagat med en 308 med 51 cm pipa och ljuddämpare vilket ger en bra balans. Tyvärr gillade jag inte bössan i övrigt, den kändes klumpig och var dessutom hydrodippad i camofärg vilket jag tyckte var anskrämligt.

Nu är jag inne på en mer klassisk  bössa med 60 cm pipa utan dämpare. Vill ha lite snyggare trä och svart avslut på framstocken. 

Tittar runt lite och hittar några bössor som känns bra men några har en designmässig egenhet jag inte vet vad jag tycker om...

De har väldigt kantig stock. Alltså den främre delen. Jag tycker det är snyggare med rundat. Funderar fortsatt på vad jag tycker. Börjar tycka att de kantiga är lite fulsnygga. Därför undrar vad forat tycker i frågan. Kantigt eller rundat, vilket är snyggast och finns det som ni ser det för/nackdelar med dem?

Vill du ha en snygg praktisk bössa, köp en Rigby baserad på en M98 mekanism.

Vill du ha en ful praktisk bössa, köp en Husqvarna baserad på en M98 mekanism.

Själv passade jag både utseendemässigt och ekonomiskt bäst i hop med Husqvarna.

• Like 2

2 hours ago Dansken sa:

Spelar det någon roll vad vi tycker?

Det ska bli DIN bössa som DU ska gilla.

Och glöm inte: vad du än köper/ bygger då är det ändå alltid några som "tycker" hur det borde ha varit- efteråt 😉

Lycka till med din nya slägga.

Så är det ju naturligtvis. Men vore roligt av att få en bild av vad folk tycker frågan! Funderar också på vad som varit populärt historiskt. Min 1640mc från -58 har rundad stock. Den jag har av samma modell från -63 är något kantigare (osäker på om det är original, känns mer som en 1900-kolv. Jag har fått för mig att de kantigare kolvarnas decennium var 70-talet. Är jag fel ute?

Du kan ju tex kika på en Husqvarna 146 i kaliber 9.3x57, dom verkade ha lite rundare förstock än dom senare.

Husqvarna 146 9.3x57 Gevär, Vapen, Vapen

• Like 2

3 minutes ago aasenheim sa:

Så är det ju naturligtvis. Men vore roligt av att få en bild av vad folk tycker frågan! Funderar också på vad som varit populärt historiskt. Min 1640mc från -58 har rundad stock. Den jag har av samma modell från -63 är något kantigare (osäker på om det är original, känns mer som en 1900-kolv. Jag har fått för mig att de knastriga kolvarnas decennium var 70-talet. Är jag fel ute?

Lägg din 1640 i en Boyds kolv- då får du en modernare, men ändå klassisk stil för små pengar.
Den är också rakare och mycket bättre för rekylupptaget.

Jag kan tycka att både rundad och kantig är snyggt på sitt sätt.

Har en SAKO 75 som väl får anses rundad och en Finnbear som är så kantig

som det kan bli.

IMG_4440.JPG

IMG_4442.JPG

brukar gå på kaliber först, sedan mekanism och sedan kolv. En rundad framände eller ej är ju egentligen sekundärt för det fixar man ganska enkelt eller anlitar någon för jobbet, om den inte har ebenholtz från början. Men den här husqvarnan är ganska nära idealet till slägga för alces alces tycker iaf jag:https://www.blocket.se/annons/halland/husqvarna_1651_358_norma_magnum/95270764

En klassisk bruksbössa som fungerar bra för högvilt är trots allt modernt en Husqvarna eller en cg 1900. Så länge det är en svensk tillverkad 1900 håller de länge. Jag har haft 2,5 st vänster; En 30-06 som numera är en 6,5 med varmint/sportskytteprofil och en 9.3x62 Lyx. 

Tikka och sako är trevliga, Winchester likaså. Browning A-bolt skulle kunna fungera och Heym bör också kunna erbjuda vad du söker. 

Likt tidigare skribenter så är givetvis en m98 från Husqvarna ett fullgott alternativ, allra helst med en annan stock, tyvärr är jag vänsterskytt som nämnt så jag kan inte nyttja den möjligheten själv. 

• Like 1

Om stocken är rundad, kantig gjord i trä eller plast är nog mest tycke av den som ska bära runt på bössan.

Vill nog själv gärna ha en plast kolv och lättare bössa med dämpare ju mer jag bär runt på skrotet. Just nu den som används mest till älgarna är en t3a i 9,3 som det sitter en stalon på där framme och den fungerar bra.

Är inte uppe i samma antal älgar som med 338an ännu men fungerar gör den och känns bättre nöta på 9,3ans plast kolv än den andra.

Ting som rör sig tenderar stoppa brått träffad av 400 grain "slug" från 45/70,...

"Runda formar", - ja enig.

20201008_120003.jpg

20201002_235212.jpg

På 2021-05-16 at 09:50 Dansken sa:

Lägg din 1640 i en Boyds kolv- då får du en modernare, men ändå klassisk stil för små pengar.
Den är också rakare och mycket bättre för rekylupptaget.

Har funderat på det men det är en 6,5a som jag främst använder till övning. Min andra 1640 är en 30-06 anpassad för smygjakt med dämpare och termos. Den jag nu ska ha är en renodlad bössa för främst passjakt på älg och i viss mån gris. Gillar kolven på 6,5an och hade gärna haft en i 9,3 eller liknande! Letar vidare efter lämplig kandidat. En till 30-06 kan ju också funka såklart.!

9,3x62 är en bra kaliber om inte hållen blir allt får långa och fungerar till allting om det känns så.

Annars en bra kaliber om hållen blir lite längre är 338wm och där finns många olika kulvikter.

Om min 338wm inte blivit så tung efter pip bytet så är det inte säkert jag köpt 9,3an. Tidigare använde jag bara 338an till all älg jakt och sköt lite annat med den samtidigt.

På 2021-05-15 at 23:31 aasenheim sa:

Ska komplettera garderoben med en ny älg/gris-slägga. Jag har hittills jagat med en 308 med 51 cm pipa och ljuddämpare vilket ger en bra balans. Tyvärr gillade jag inte bössan i övrigt, den kändes klumpig och var dessutom hydrodippad i camofärg vilket jag tyckte var anskrämligt.

Nu är jag inne på en mer klassisk  bössa med 60 cm pipa utan dämpare. Vill ha lite snyggare trä och svart avslut på framstocken. 

Tittar runt lite och hittar några bössor som känns bra men några har en designmässig egenhet jag inte vet vad jag tycker om...

De har väldigt kantig stock. Alltså den främre delen. Jag tycker det är snyggare med rundat. Funderar fortsatt på vad jag tycker. Börjar tycka att de kantiga är lite fulsnygga. Därför undrar vad forat tycker i frågan. Kantigt eller rundat, vilket är snyggast och finns det som ni ser det för/nackdelar med dem?

Som Dansken skrev. Det är du som ska tycka om bössan INGEN annan. Herregud, det hade väl inte funnits ett gift par här om vi hade frågat vad andra tycker om den andra hälften. Jag är glad om ingen gillar min tant för då behöver jag inte kämpa så för henne (( ett kärt nöje iofs, yngre, trevlig och ser bra ut( ja enligt mig)) Bössan är ngt du ska trivas med och definitivt INGEN annan.

På 2021-05-15 at 23:31 aasenheim sa:

Som Dansken skrev. Det är du som ska tycka om bössan INGEN annan. Herregud, det hade väl inte funnits ett gift par här om vi hade frågat vad andra tycker om den andra hälften. Jag är glad om ingen gillar min tant för då behöver jag inte kämpa så för henne (( ett kärt nöje iofs, yngre, trevlig och ser bra ut( ja enligt mig)) Bössan är ngt du ska trivas med och definitivt INGEN annan.

• Like 1

På 2021-05-20 at 19:02 karelsk blandning sa:

9,3x62 är en bra kaliber om inte hållen blir allt får långa och fungerar till allting om det känns så.

Annars en bra kaliber om hållen blir lite längre är 338wm och där finns många olika kulvikter.

Visst är det så.

Men om man tänker Älgjakt så har väl 9.3x62 så det räcker och blir över för de allra flesta.

Framförallt om man använder kulor i den lättare delen av skalan, en 15grams 9.3x62 har ju ungefär lika fin kulbana som en 10,1grams 6.5x55 upp till 200m.

14 hours ago Blaser338 sa:

Nu skrev jag ju ungefär vad jag tycker. Och undrar vad andra tycker, för att det är kul att veta hur modet osv är. Jämförelsen med sin fru tycker jag känns så där. 

13 hours ago Järven sa:

Visst är det så.

Men om man tänker Älgjakt så har väl 9.3x62 så det räcker och blir över för de allra flesta.

Framförallt om man använder kulor i den lättare delen av skalan, en 15grams 9.3x62 har ju ungefär lika fin kulbana som en 10,1grams 6.5x55 upp till 200m.

Så är det, Med accubonden i 250gr så är det inga problem skjuta på 300m om man övat lite.

Alla kalibrar kräver att man övar lite för att skjuta dödande skott på 300 meter- inte bara nietrean 😉

• Like 1

Med din kravspecifikation skulle jag leta efter en Winchester 70 Super Grade. Sjukt snygga, (ny-) klassiska raka linjer och en vettig mekanism. Jag skulle gärna äga en men jag är oförskämt nöjd med min T3 Hunter.

3 hours ago Dansken sa:

Alla kalibrar kräver att man övar lite för att skjuta dödande skott på 300 meter- inte bara nietrean 😉

Den behöver troligen några fler skott från dom flesta för det hållet och många som ändå provar skjuta har nog aldrig testat bössan på 300m banan.

Tror ändå det är lättare träffa med en 250gr accubond än en 320gr woodleigh på det hållet.

Men om jag får välja så har jag ändå 338an den gången det blir dom hållen, synd man bara inte vet det i förväg. Så är lika bra träna med bägge så man fixar det.

Jag vill förtydliga att mitt inlägg inte gäller vare sig kalibertips eller tipps på bössmodeller. Jag vet vilka kalibrar jag vill ha. Frågan gällde vad som anses snyggast, rundad eller lite fyrkantigare framstock. Inte för att jag inte kan välja själv utan jag är intresserad över vad folk i allmänhet tycker och om vilka trender som har rått genom årtiondena. Jag kan inte vara ensam om att gilla det ena över det andra.. Tycker det är kul med tycke och smak. Om vi kan diskutera en miljoner trådar om 6,5 duger till att skjuta gris så kan vi väl ägna en om vad som är snyggast, rundat eller kantigt! Men för att ändå prata kaliber så kommer denna bössa vara i antingen 8x57, 9,3x62 eller 358nm. Den sista mest för att det vore kul. Men kalibern är inte avgörande i detta fall, det är handhavande, känsla och utseende. Har hittat en hqv 1640 mc som har likadan stock som min övningsbössa vilket ju är bra. Den är jag ganska sugen på! Sen har jag hittat en in8x57 men den har lite kortare pipa vilket jag inte är så sugen på denna gång! Letar vidare!  

Ja rund då.

Här är en snygg bössa även om den hade vunnit på att ha haft omslutande korn och pipring.

De flesta andra är rätt fula som jämförelse i mitt tycke.

image.thumb.png.67c07124875a4fcdbc228145592a5e99.png

• Like 2