Publicerat Februari 4, 200719 yr Tja! Ska montera ett Varipoint 1,5-6x42 på min Sako Finnlight. Har ett Optilockfäste liggande, det är 14 mm från botten till insidan på plastringen.. Hur funkar det höjdmässigt? Någon som begriper vad jag menar? Har inte fått hem siktet än så jag undrar om jag måste ragga nytt fäste med.. Mvh!
Publicerat Februari 4, 200719 yr Det borde funka utan problem du får nog tom luft imellan pipa/objektiv
Publicerat Februari 5, 200719 yr Författare Ok.. Har du monterat något liknande eller? Funderar på om Mr Fiberclass har ngn åsikter i ämnet? Ska skicka gamla siktet till Torsbo idag om jag hinner.. Mvh!
Publicerat Februari 5, 200719 yr Visst funkar ett optilock men det blir onödigt högt. Ett ringmount är ok men ger också mkt luft. Jag har Leupold QR till min sako och ett 1,5-6x42 och det är optimalt.
Publicerat Februari 5, 200719 yr Jag hade ett Helia x42 på min 222a (Sako Hunter) och där monterade jag kikaren i låga QR för att få ett lågt och snyggt montage. Med Optilock extra low så var det 3-4mm kvar till pipan när jag monterade Swarre x50 på min 6.5 (Sako Hunter). MVH, Peter
Publicerat Februari 6, 200719 yr Författare Ok.. Undrar vad mitt fäste heter? Jag vill nog helst använda Optilock, tänker faktiskt skifta sikten i just optilock under säsongen som kommer och jag har ingen lust att skaffa två nya fästen. Jag har idag ett 3-12x56 sittande på och jag tror att det bara är ngr få mm mellan tuben och pipan. Jag har inga som helst problem att hitta siktet vid anläggning så jag tror att det ska funka även med det andra fästet. Jag har dock inte mätt det, jag vet inte vilken höjd det är på fästet som sitter där nu. Det verkar dock som den samlade expertisen tror att mitt 14 mm höga fäste kommer att funka dvs inte slå i pipan och då är jag nöjd! Idag torde mitt gamla sikte ha hamnat på Torsbo, med lite flyt så skickar de mitt nya innan helgen! Mvh!
Publicerat Februari 7, 200719 yr Om du får plats med en 56:a idag så behöver du ju inte oroa dig för en 42.a...
Publicerat Februari 7, 200719 yr Författare 56:an sitter på bössan i ett annat fäste.. Knepigt att mäta fästets höjd då det sitter monterat men jag ska testa. Iaf verkar det vara tvärsäkert att det lösa fästet jag har funkar med nya siktet när det nu kommer... Mvh!