Jump to content

Om korta pipor och vad det innebär i praktiken

aasenheim
 Share

Recommended Posts

Jag har en 1600 i 30-06 som har 50cm pipa. Att det inte utnyttjar patronens potential är jag medveten om men för mig har den funkat. Trivs med kolven på bössan och den har blivit kvar när andra fått gå. 
30-06 i kort pipa är ju ett känt dåligt exempel. Men 9,3x 62 brukar vill jag minnas nämnas som en kaliber som trivs i korta pipor. Men om man kortar den till  46-47cm, vad innebär det i förlorad prestanda. Om 30-06 i kort pipa hamnar likvärdigt med 308 i kort pipa, blir 9,3x62 då likvärdig med 9,3x57? Och hur påverkat det i så fall till exempel kulbanan? Märker man nån skillnad på jakt under 200 meter?

letar en bössa i kaliber 9,3 och många har kapade pipor. kan tänka mig både x62 och x57.

när jag köpte 30-06 som nybliven jägare köpte jag den för att den kändes bra. Hade ingen aning om det där med piplängd och kalibrar.

2-3 m/s per cm pipa är ett riktmärke för farten. Skillnaden mellan 15gr oryx i x57 och x62 är typ 80 m/s. 18.5gr oryx i x62 ger samma fart som en 15gr i x57. Så kulbanan på håll beror på mer än bara pipan.

• Like 1

Kalibrar har ett spann på den piplängd de presterar optimalt inom. Sedan kan man ha både länge eller kortare pipor av andra skäl. Tex så är den rätt vanliga kombon 300WinMag och kortpipig halvis rätt vanlig - men det ges ju av att i rätt många länder är eller var militära kalibrar olagliga att äga.

Baksidan av för kort pipa är eldflamma, pipslitage och knall eftersom pipans volym blir för liten blir mynningstrycket för högt. Baksidan av för lång pipa är sjunkande farter och lite ojämnare utgångshastighet.

Frågan är i sig rätt ointressant om du frågar mig - utom möjligen om man tillhör de som skjuter slut på sina pipor (och de är rätt få) då bör man välja harmoniska kombinationer på läng/kaliber. Eller om man undrar varför dämparen blir så helvetes varm... Men eftersom dämpare är både fult och onödigt så är det en ickefråga.

/T

• Like 1

1 minute ago pmt sa:

Kalibrar har ett spann på den piplängd de presterar optimalt inom. Sedan kan man ha både länge eller kortare pipor av andra skäl. Tex så är den rätt vanliga kombon 300WinMag och kortpipig halvis rätt vanlig - men det ges ju av att i rätt många länder är eller var militära kalibrar olagliga att äga.

Baksidan av för kort pipa är eldflamma, pipslitage och knall eftersom pipans volym blir för liten blir mynningstrycket för högt. Baksidan av för lång pipa är sjunkande farter och lite ojämnare utgångshastighet.

Frågan är i sig rätt ointressant om du frågar mig - utom möjligen om man tillhör de som skjuter slut på sina pipor (och de är rätt få) då bör man välja harmoniska kombinationer på läng/kaliber. Eller om man undrar varför dämparen blir så helvetes varm... Men eftersom dämpare är både fult och onödigt så är det en ickefråga.

/T

Tack pmt, håller med om att dämpare är fult. Men har man en nackskada som mig så är det rätt bekvämt.. 

4 minutes ago aasenheim sa:

Tack pmt, håller med om att dämpare är fult. Men har man en nackskada som mig så är det rätt bekvämt.. 

Då är det om du frågar mig långt mer genomtänkt att välja kaliber med förstånd och utifrån behovet. Då får man mindre mynningstryck, mindre rekyl, mindre värme i dämparen och effektivare dämpning. Därtill kan man komma undan med en mindre dämpare sett till volym.

Att elda för kråkorna är rätt korkat - även om ett bra KA-BÖM och lite rekyl med lite fjong i aldrig ska underskattas. Men då måste man över 9mm.

/T

En x 62 med dämpare och 250gr kulor är inte farligt skjuta med och man behöver kanske inte ladda den till max fast man kan.

Hur det ser ut är kanske inte det viktigaste utan funktionen, fult eller inte med dämpare bra är det iaf.

Jag har en 30-06 med 46cm pipa, skjutit lite vilt med den mellan 50-180m.

Även om det finns teoretiska skillnader på papperet gentemot en 06 med 56cm pipa så rent tekniskt ser jag ingen skillnad på vare sig flyktsträckor eller hur det ser ut under skinnet/energiavlämning.

Den stora skillnaden är vad som tidigare påtalats, mynningsflamma samt mynningsknall.

Mike

18 hours ago aasenheim sa:

när jag köpte 30-06 som nybliven jägare köpte jag den för att den kändes bra. Hade ingen aning om det där med piplängd och kalibrar.

Det där tycker jag är en bra approach. Även om man egentligen kan fixa det mesta i fråga om passform med hjälp av rasp och lite trälim. Men det brukar vara lite motigt att sätta rasp/såg i trevlig valnöt! Plastracers vet jag inget om... 

• Like 1