Hoppa till innehåll

Älgjakt i Luleåtrakten v38


marcus.söderlund

Recommended Posts

Hejsan.

 

Nu ser det ut som så att jag ska upp till Luleå trakten vecka 38. Eller ja, närmare råneå trakten och jaga älg med en bekant som arrenderat en mark där.

 

Har ingen som helst erfarenhet av området men finns det något sevärdigt man inte bör missa när man ändå är där? Någon bra resturang med trevlig miljö och personal?

Är det måhända någon forummedlem som bor i området?

Har möjlighet att senare åka dit själv och jaga likaså då all jakt på den marken är arrenderad av kompisen och jag får fri tillgång till den efter den veckan.

 

 

Ja de är en 55mil dvs ca 7 timmar bil upp men så inget man åker över en dag kanske😁

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago karelsk blandning sa:

Hur stora marker är det?

Om det behövs hundar så kan det nog gå att ordna dit nån. 

Dom är bara kring 1500ha men vi är bara 2-3gubbar med 1-2 hundar så vi ska nog inte behöva trängas😁 marken ska angränsa mot nån sjö. Så åt ena hållet är det ett naturligt "stopp" 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now marcus.söderlund sa:

Dom är bara kring 1500ha men vi är bara 2-3gubbar med 1-2 hundar så vi ska nog inte behöva trängas😁 marken ska angränsa mot nån sjö. Så åt ena hållet är det ett naturligt "stopp" 

Vet du vad det är för mark, svea, sca eller privat?

Är det nån lokalt ifrån eller bor ni alla längre ifrån?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte en aning. Medbjuden bara.

Alla bor långt bort men nån lokal är bjuden o jaga där i första hand småvilt då

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är en stund bort ännu, behöver ni mån hund så får du skriva här så går det säkert ordna.

Har ni boende nära markerna så blir jakten säkert bättre senare, jag gillar iaf oktober jakten bättre.

Oftast bättre temp går att locka nån älg om hundarna är borta och skönare väder gärna med ordentlig frost på morgon.

Vi hade typ 30cm snö den 22 oktober förra året men mycket for innan det fyllde på med nytt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago karelsk blandning sa:

Är en stund bort ännu, behöver ni mån hund så får du skriva här så går det säkert ordna.

Har ni boende nära markerna så blir jakten säkert bättre senare, jag gillar iaf oktober jakten bättre.

Oftast bättre temp går att locka nån älg om hundarna är borta och skönare väder gärna med ordentlig frost på morgon.

Vi hade typ 30cm snö den 22 oktober förra året men mycket for innan det fyllde på med nytt.

Absolut gör vi de om de behövs.  Är de älg kvar på tilldelningen så kanske jag åker upp med nån annan polare och försöker skjuta en älg i oktober ändå. Hade varit trevligt o få en matälg till frysen👌

 

Får försöka pallra sig upp innan november om de ska bli en extratur mao😁

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Där är det nog inte så tidigt med snö, jag jagar typ 10 mil norrut från råneå och just på ett ställe det är tidigt med snö.

Du får kolla bättre hur det är och vilken tilldelning det är, kan ju vara så att det är ett pott system även där.

Kanske går styra ihop nånting om ni kommer senare på hösten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 minutes ago karelsk blandning sa:

Där är det nog inte så tidigt med snö, jag jagar typ 10 mil norrut från råneå och just på ett ställe det är tidigt med snö.

Du får kolla bättre hur det är och vilken tilldelning det är, kan ju vara så att det är ett pott system även där.

Kanske går styra ihop nånting om ni kommer senare på hösten.

Jajamen gör så👍 får väl se, är de lite snö så kan man ju spåra dom med lite tur😎 alltid velat smygjaga större hjortdjur likt de dom pysslar med i amerikat.

 

Var en bra tilldelning på marken och enligt föregående jägare samt dom kontakterna i området kompisen haft väldigt bra tillgång på älg. Men de märker man väl.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska visst finnas gott om älg där, många åker ner åt hållen där och går jaktprov med hundarna, just för att det finns älg och dom står bra åt hundarna. Blir ju inte helt rättvist med dom jaktproverna när många hundar tar första pris där men inte på hemma markerna.

Om det är bra med älg så kanske det fungerar att gå och spåra men som hos oss kan du få gå genom markerna och så är älgen på andra sidan gränsen, är nog därför det inte används så mycket i skogen vsd jag hört iaf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago marcus.söderlund sa:

Hejsan.

 

Nu ser det ut som så att jag ska upp till Luleå trakten vecka 38. Eller ja, närmare råneå trakten och jaga älg med en bekant som arrenderat en mark där.

 

Har ingen som helst erfarenhet av området men finns det något sevärdigt man inte bör missa när man ändå är där? Någon bra resturang med trevlig miljö och personal?

Är det måhända någon forummedlem som bor i området?

Har möjlighet att senare åka dit själv och jaga likaså då all jakt på den marken är arrenderad av kompisen och jag får fri tillgång till den efter den veckan.

 

 

Ja de är en 55mil dvs ca 7 timmar bil upp men så inget man åker över en dag kanske😁

Jag kan rekommendera Östens Pärla som ligger jämte Busstationen i Luleå. 

https://www.osternsparla.se/

Några av oss medlemmar som ingår i Norrbottensmaffian hade en träff där och vi åt kinamat där en lördag kväll. 

Det var jag, Nils. l, Seger, Beretta, FreddePiteå, dptrapper om jag inte minns fel samt några till. Det var en väldigt trevlig kväll.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago karelsk blandning sa:

Ska visst finnas gott om älg där, många åker ner åt hållen där och går jaktprov med hundarna, just för att det finns älg och dom står bra åt hundarna. Blir ju inte helt rättvist med dom jaktproverna när många hundar tar första pris där men inte på hemma markerna.

Om det är bra med älg så kanske det fungerar att gå och spåra men som hos oss kan du få gå genom markerna och så är älgen på andra sidan gränsen, är nog därför det inte används så mycket i skogen vsd jag hört iaf.

Låter lovande😁 bara skjutit 1 älg tidigare o de va väl 7-8år sen så kanske dags igen nu då🙄 hadeinte gjort ont med en resa senare o skjuta en älg till heller för den delen😊

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago lsjonsson sa:

Jag kan rekommendera Östens Pärla som ligger jämte Busstationen i Luleå. 

https://www.osternsparla.se/

Några av oss medlemmar som ingår i Norrbottensmaffian hade en träff där och vi åt kinamat där en lördag kväll. 

Det var jag, Nils. l, Seger, Beretta, FreddePiteå, dptrapper om jag inte minns fel samt några till. Det var en väldigt trevlig kväll.

Tack! Får se när vi börjar närma oss om de är dags för middag 👍

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

43 minutes ago marcus.söderlund sa:

Tack! Får se när vi börjar närma oss om de är dags för middag 👍

Då var det iaf kanonkäk och alla åkte hem mätta. :thumbsup:

Det är bara att hoppas på att Coronapanedemin är som bortblåst så att det inte bli några hinder.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då är det absolut dags att skjuta några till.

Blir ju till och med roligt jaga I höst med unghund och nya jägare på markerna, gnäll gubbarna som räknade kött bitar och körde runt vakta har slutat.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag jagar bara någon mil söder om Råneå och vi hade 9+9 i tilldelning på 1900 hektar i fjol och det var inga problem att fylla tilldelningen, så det är definitivt älgrika trakter👍

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

51 minutes ago KJE81 sa:

Jag jagar bara någon mil söder om Råneå och vi hade 9+9 i tilldelning på 1900 hektar i fjol och det var inga problem att fylla tilldelningen, så det är definitivt älgrika trakter👍

Det är bra med älg borta i Rånetrakten.:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago KJE81 sa:

Jag jagar bara någon mil söder om Råneå och vi hade 9+9 i tilldelning på 1900 hektar i fjol och det var inga problem att fylla tilldelningen, så det är definitivt älgrika trakter👍

Jasså, ja de låter ju lovande helt klart! Minns inte va tilldelningen var men har för mig att jag reagerade på att den va hög för arealen🙂

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago KJE81 sa:

Jag jagar bara någon mil söder om Råneå och vi hade 9+9 i tilldelning på 1900 hektar i fjol och det var inga problem att fylla tilldelningen, så det är definitivt älgrika trakter👍

Tror vi hade 7+7 på dryga 6000ha

Så visst skillnad i hur mycket älg det är på markerna.

Finns det inte en hel del björn däromkring också.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago karelsk blandning sa:

Tror vi hade 7+7 på dryga 6000ha

Så visst skillnad i hur mycket älg det är på markerna.

Finns det inte en hel del björn däromkring också.

Ja, det gör det!

Dom har ju skjutit flera stora björnar på +200 kg runt Råneå.

En kompis f. d arb.kollega fick uppleva detta under sitt arbetspass v Morjärv mot Niemisel.

Hur denna jakt slutade vet ingen för älgen o nallen försvann från timmerförarens synhåll.

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo vet att det är gott om dom där nere vid kusten, men vissa områden är dom nog mer på. Kanske beror på mat och terräng.

Här sägs att alla är skjutna i vår och ändå kommer det nya spår på vägarna, ser ut att finnas mer än man tror.

 

Hoppas folk skickar in skit till inventeringen så det blir någon uppfattning om hur många det är, samtidigt så är det troligen bara en bråkdel ändå. Jag har själv inte idas göra det tidigare men kommer göra det i år.

Fanns en spännande sak att se på rovbase på skjutna björnar och deras dna, honorna färdades inte så mycket men på vissa större hanarna fanns det dna prover från olika områden och dom färdades långt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du kommer upp senare på säsongen och intresset hos oss i laget är som det brukar så kan du kanske komma jaga med oss om det passar en sväng.

Om det börjar komma lite snö brukar det komma in älg på markern och om det är som tidigare avlysningsjakt så borde det finnas älg kvar  skjuta.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter bra. Hur brukar tilldelningen vara? Lär inte vara något kvar när jag kommer upp men med lite tur för kompisen som är där försts veckan 👍

Ja vi kan ju se hur de ser ut till hösten. Man lär ju ta 4-5 dagar där uppe iaf om man ändå åker upp känns de som 🙂

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago karelsk blandning sa:

Jo vet att det är gott om dom där nere vid kusten, men vissa områden är dom nog mer på. Kanske beror på mat och terräng.

Här sägs att alla är skjutna i vår och ändå kommer det nya spår på vägarna, ser ut att finnas mer än man tror.

 

Hoppas folk skickar in skit till inventeringen så det blir någon uppfattning om hur många det är, samtidigt så är det troligen bara en bråkdel ändå. Jag har själv inte idas göra det tidigare men kommer göra det i år.

Fanns en spännande sak att se på rovbase på skjutna björnar och deras dna, honorna färdades inte så mycket men på vissa större hanarna fanns det dna prover från olika områden och dom färdades långt.

Mycket skit och hoppas att det kommer från bara olika nallar!

Ja, hanar färdas långt och har stora revir.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...