Jump to content

Point av småfåglar

halen
 Share

Recommended Posts

Min Griffon korthals på 11 månader tar stånd/point för alla typer av fåglar, även mindre fåglar. Är det en bra eller dålig idé att utnyttja detta och ibland träna point, avance och stoppsignal? Jag har just nu inte tillgång till egna levande fåglar att träna med. Jag ser det som ett bra sätt att träna momenten, men också en risk att han jagar allt och inte det han ska på jakt. Det är min första hund. 

Har ni åsikter eller erfarenheter med detta? 

För egen del anser jag att det är en mindre bra ide för att uttrycka mig diplomatiskt. Jag ser helst att hundarna helt ignorerar småfåglar av alla slag. Helst ska de bara bry sig om de jaktbara fåglarna.

Om man tänker på mängden småfåglar kontra de fåglar den verkligen ska stå för så inser man att om hunden ska stanna för varenda småfågel den hittar kommer man aldrig framåt i marken. Att en unghund står för småfågel är fullt naturligt men det är inget jag brukar uppmuntra på något sätt. Jag sätter aldrig hunden om den stöter en sädesärla, gråsparv eller liknande. Springer den efter får den ett nej eller en inkallningssignal. Står hunden för småfågel ignorerar jag det, tar hunden med mig och går bara vidare.

Var i landet finns du? Även om du inte har tillgång till egna fåglar så finns det förmodligen någon fågelhundsklubb som kan leda dig rätt. För egen del tycker jag att det man verkligen ska lägga tid/krut på är stopp och stadga. Om hunden respekterar fågel kommer den även att stå för dessa tids nog. Jag tar hellre en stöt för mycket när hunden är ung så länge jag kan stoppa den. Kan jag inte stoppa den så tränar jag stopp innan jag har den i fågel nästa gång.

I början tränar jag utan fågel. Måste vara snabb i sättandet innan jag går vidare. Sen börjar man kasta saker och kommendera stopp/stanna/sitt eller vad man nu kör med för kommando. Man gör övningarna svårare och svårare stegvis. När allt detta fungerar så kan man ta kontakt med någon som har duvor och är van att träna fågelhundar för att köra uppflogsträning i medvind. Hunden ska inte känna vittring utan det blir stöt och man ska kunna stoppa sin hund. När allt detta fungerar kan man eventuellt träna lite stånd på duva i spättbur så man kan släppa duvan om/när hunden kommer nära nu i motvind. De fågelhundar jag haft genom åren har jag bara vid enstaka tillfällen tränat/kollat stånd med fågel i bur. Trots fjärde fågelhunden nu så kan man räkna samtliga dessa tillfällen på handens fingrar. När man kört uppflogsträningen och detta fungerar så kan nästa steg vara att åka till någon som har rapphöns.

Avance kan man med fördel träna utan fågel i början.

Finns mycket läsa om, en del här men även andra ställen på nätet men framförallt rekommenderar jag en bok samt att man även går en kurs hos någon erfaren speciellt om man är nybörjare.

Bok att läsa tycker jag Fågelhundar av sten Christoffersson är väldigt bra. Finns en del andra också men ska man investera i endast en bok tycker jag den ligger bra till.

Kurs tycker jag Hundskolan Vision men det brukar vara rätt fullt på dessa kurser så man får vara ute i god tid. Finns fler ställen men jag kan inte rekommendera något jag inte provat själv så där får andra råda dig i så fall.

Finns kanske någon fågelhundsklubb i närheten som har kurs, träningsgrupp eller instruktör. Du kan ju prata med uppfödaren också om denne har några tips.

• Like 1

• 1 month later...

Tusen tack för ett så bra och utförligt svar. 
Jag bor i Danmark men har hittat och varit i kontakt med hundtränare som också har fåglar.  
Jag har följt dina tips och försökt att stoppa hunden från att ta stånd på mindre fåglar. Det går ganska bra och jag kan snabbt upphäva markeringen. Jag tränar mycket stoppsignal med distraktion och stadga som du rekommenderar.  Jag jobbar på att få ett snabbt stopp varje gång.
Jag har också köpt ett par filmer från hundskolan vision samt boken av Sten Christoffersson. 

• Like 2