Hoppa till innehåll

Omplasseringshund, Petit Basset Griffon Vendéen


Nenzen

Recommended Posts

Hej,

Jag har länge funderat på att börja jaga med hund och nu har möjligheten visat sig. Jag har möjlighet att få en omplasseringshund, en PBGV som blir 3 år till sommaren, då förra ägaren är för sjuk att ta hand om den.

Tydligen skall den komma från bra jaktlinjer, men har inte jagat något speciellt innan. Den har varit med på ett par turer i skogen där "de som kan" har bedömt det som att den har potetial.

Därför tänkte jag kolla med er, som är mer erfarna, hur jag bör förhålla mig till denna hunden och hur jag bör påbörja träningen. Är det möjligt att träna upp en så pass "gammal" hund? Hur skulle ni gjort?

Det är mest rådjur och hjort som jag tänker att jag ska använda den till. Men det gör inget om den även tar någon hare och räv i brist på annat jaktbart.

Alla inspel i ämnet är välkomna!

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Att ta hand om en hund som någon annan lärt upp kan vara vanskligt. Borde gå bra om du har tidigare hundvana. Träna hunden ska nog göras som vilken hund som helst trots ålder. Det viktigaste är att du bestämmer från dag 1 vad hunden får/inte får göra. En hund ska ligga längst ner på skalan,då kommer den att göra allt för dig. Träna för jakt överlåter jag till dom som vet bättre att svara på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av den situationen, men en hund med stark jaktlust jagar även fast den inte jagat tidigare. Frågan är om den blir bra? Prova hunden till hösten så ser du vad den gör? Själv hade jag inte chansat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...