Hoppa till innehåll

Spola kröken - kampanjen 1971-88


Älgflugornas Herre

Recommended Posts

Spola kröken var en kampanj som bedrevs 1971-88. Många organisationer hängde på och jag minns att farsan hade ett klistemärke på bilen. Men det jag funderar på är om våra förbund hakade på. Fanns det någon kampanj riktad mot jägare? Tidsmässigt är det samma period som jägarexamen införs och fokus på jägarmässighet och omdömme lyfts. När jag snackat med äldre jägare är det flera som ser det som den period då alkoholen överlag försvann (minskade) från själva jaktutövandet i Sverige. Givetvis har detta praktiska skäl då älgökningen innebar fler jägare med klass 1 vapen i skogen. 

Är det någon som minns om det fanns kampanjer gentemot jägare?

 

image.png

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte, men jag minns att när jag var barn på 70-talet så trodde jag att kampanjen hade motsatt budskap. Jag uppfattade "kröken" som halsen ("halskröken" typ) och att man skulle dricka mycket för att spola rent den, eller nåt sånt. Det hängde nog ihop med att kompisens pappa hade ett "Spola kröken"-klistermärke på sin bil, och han drack hela tiden. Det var först när jag var halvvuxen som jag insåg vad budskapet egentligen var. 

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

34 minutes ago, älg said:

Jag vet inte, men jag minns att när jag var barn på 70-talet så trodde jag att kampanjen hade motsatt budskap. Jag uppfattade "kröken" som halsen ("halskröken" typ) och att man skulle dricka mycket för att spola rent den, eller nåt sånt. Det hängde nog ihop med att kompisens pappa hade ett "Spola kröken"-klistermärke på sin bil, och han drack hela tiden. Det var först när jag var halvvuxen som jag insåg vad budskapet egentligen var. 

Lustigt! Jag minns precis samma sak. Jag förstod inte riktigt vad de menade och tänkte som du att det var halskröken som skulle spolas. Fick inte ihop det med tillägget "Man dricker lite mindre och mår mycket bättre".

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även jag har ett minne av Spola kröken kampanjen som gick då på 70-80-talet. Alla eller näst inpå alla organisationer var ju med.  

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago redtop sa:

Lustigt! Jag minns precis samma sak. Jag förstod inte riktigt vad de menade och tänkte som du att det var halskröken som skulle spolas. Fick inte ihop det med tillägget "Man dricker lite mindre och mår mycket bättre".

Det var ju skönt att jag inte var ensam om den missuppfattningen. Nu känner jag mig lite mindre dum. 🙂

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago lsjonsson sa:

Även jag har ett minne av Spola kröken kampanjen som gick då på 70-80-talet. Alla eller näst inpå alla organisationer var ju med.  

jamen precis. Det är därför jag är nyfiken på om någon minns om SvJ eller JRF var med. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Älgflugornas Herre sa:

jamen precis. Det är därför jag är nyfiken på om någon minns om SvJ eller JRF var med. 

Om jag inte minns fel så var Sv. Jägarförbundet med samt Sportfiskarna var med också men jag minns inte vilket år dom bytte namn ifrån Fritidsfiskarna till Sportfiskarna. Det var någon gång på -80-talet om jag inte minns fel.

Om JRF var med vet jag inte!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo jag minns också kampanjen Spola kröken mycket väl. Satt ju klibba på

var och varannan bil på den tiden.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Sako_Finnbear sa:

Jo jag minns också kampanjen Spola kröken mycket väl. Satt ju klibba på

var och varannan bil på den tiden.

Ja, det minns jag också!:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago lsjonsson sa:

Ja, det minns jag också!

Vi har egentligen jäkligt bra minne!😁

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago Sako_Finnbear sa:

Vi har egentligen jäkligt bra minne!😁

Ja, jäkligt bra minne!:lol:

Tänk vad mycket man fick uppleva på den tiden som ingen kommer i närheten av idag.:whistling::lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago lsjonsson sa:

Ja, jäkligt bra minne!:lol:

Tänk vad mycket man fick uppleva på den tiden som ingen kommer i närheten av idag.:whistling::lol:

Ja så är det! Vi kan vara lyckliga.😎

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klart man minns den! Gamla gympafröken hade "Spola Kröken" kläder före jag börja skolan, under hela min grundskolans å säkert efter jag sluta 9:an 1990 😅

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Sako_Finnbear sa:

Ja så är det! Vi kan vara lyckliga.😎

Absolut!

En annan slogan var populär för svenskar var "Håll Sverige rent och släng skiten i Skåne".:whistling::P:lol: Även då räknade vi Skåne till Danmark. Obegripligt språk!:P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago HuggyBear sa:

Klart man minns den! Gamla gympafröken hade "Spola Kröken" kläder före jag börja skolan, under hela min grundskolans å säkert efter jag sluta 9:an 1990 😅

Haha! Ja, det var väl en syn för gudarna.:thumbsup:

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago lsjonsson sa:

Absolut!

En annan slogan var populär för svenskar var "Håll Sverige rent och släng skiten i Skåne". Även då räknade vi Skåne till Danmark. Obegripligt språk!

Nu förstår jag iiiiiiinte ett dugg!!!???🙄

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Sako_Finnbear sa:

Nu förstår jag iiiiiiinte ett dugg!!!???🙄

Nej, det gör du säkert inte!:lol:

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...