Jump to content

Träning? Ammunition?

sexfemåtta
 Share

Recommended Posts

Okej så nu när jag äntligen fått hem min (hagel)bössa så är förstås lusten stor att få börja träna på banan. Insåg då att - men vad sjutton hur börjar man? 

Har ringt folk på skjutbanan och hört mig för om när man kan skjuta där, tänkte passa in en tid när folk ändå är där och skjuter (hagel pratar jag om i detta fall men även kula då sen).

Insåg att hallå, jag måste ju ha ammunition också ! (;)) Insåg sen att, men var köper man det ? Online förstås, men sett även att XXL, Interjakt mfl säljer. Så, ska man tänka på nått särskilt när man köper, tex kvalitet? Hur olika är det för hagel? 

Jag har förstått det som att det smarta bör vara att köra stålhagel (bly inte tillåtet på skjutbana?) och i en lägre laddning? har försökt sätta mig in i @pmt's tråd om stålhagelgodkänt mm, utan att riktigt känna än att jag förstår allt.. men vad jag förstår det som ska det gå utan vidare att köra 24g stål i den Browning 325 sporting jag nu har här hemma, och att där man måste tänka över det hela är vid starkare laddningar, i relation till grad på choker mm? ( @Ken1du berättade säkert en del av detta för mig, men i början såhär känner jag att jag bör repetera info lite så det sätter sig i hjärnan... :))

Så, kan jag kila förbi XXL och köpa tex
https://www.xxl.se/fiocchi-fiocchi-f-steel-12-70-24-g-gra/p/1100570_1_style

eller bör man vara mer eftertänksam med kvalitet eller annat på ammunitionen?

Du kan nog använda det mesta men just de där på XXL är det bra pris på och de är funkar fint med, skjutit ett par tusen av dem. Det viktigaste är oftast att man skjuter in sig på en patron man lätt får tag på då de varierar lite i fart och det påverkar då framförhållningen!

Bor du i närheten av en Jaguarbutik är även deras Nordhunt(GameBore) trevliga, en klar favorit hos mig!!

Att handla ammunition online är sällan en fördel så frakten blir allt för dyr, kan lätt löna sig och ta en liten tripp till en affär ett x-antal mil bort!

Har du en Browning 325 kan du med lätthet ösa 24g stålhagel igenom den, du kan ju alltid fråga @Ken1 m familj hur många de har skjutit genom sina 325or!

• Like 1

1 minute ago, Galne said:

Du kan nog använda det mesta men just de där på XXL är det bra pris på och de är funkar fint med, skjutit ett par tusen av dem. Det viktigaste är oftast att man skjuter in sig på en patron man lätt får tag på då de varierar lite i fart och det påverkar då framförhållningen!

Bor du i närheten av en Jaguarbutik är även deras Nordhunt(GameBore) trevliga, en klar favorit hos mig!!

Att handla ammunition online är sällan en fördel så frakten blir allt för dyr, kan lätt löna sig och ta en liten tripp till en affär ett x-antal mil bort!

Har du en Browning 325 kan du med lätthet ösa 24g stålhagel igenom den, du kan ju alltid fråga @Ken1 m familj hur många de har skjutit genom sina 325or!

Jamen fint då, då ska jag ta en tripp förbi XXL. Bor inte jättenära en Jaguarbutik, Stockholm är förvisso inte så långt bort men det verkar meckigt med Walter Borg mitt inne i innerstan.. 

Har för mig att gubbarna på skjutbanan mängdköper ammunition ibland tillsammans som man kan haka på, så då kan jag ju ha koll. Men bra att veta att denna på XXL funkar, väldigt smidigt att åka förbi där.

Jag köpte (på inrådan) Jaguar competition steel fast då 1 000 st för att hålla priset nere. I detta fallet blir det en obetydlig vinst om du skulle göra det samma. Såg att du bor närmare Stockholm, då är det än mer tveksamt till att du handlar dessa, då avståndet inte är obetydligt.

19 minutes ago Galne sa:

Inga problem att skjuta 24-28 gram i den. Ligger det inte ett interjakt eller liknande där gamla Svante Nilsson låg?? Dom har säkert ammo...

• Like 1

Just now, Ken1 said:

Inga problem att skjuta 24-28 gram i den. Ligger det inte ett interjakt eller liknande där gamla Svante Nilsson låg?? Dom har säkert ammo...

Tänkte så!

Jo, även om jag inte direkt kan lovorda deras inställning till nått som kan kallas service/bemötande när man kommer dit som ny jägare...så ligger de där. De har säkert ammo :)

Som nybörjar spelar det inte så mycket roll vilken ammo du kör med.
Det svårast är att komma rätt på duvan.

Har aldrig hört om någon modern ammo som inte fördelar svärmen så pass bra du träffar en lerduva på 20-25m.

Du skall upp i Ken1 nivå för att det skall ha betydelse med vilken ammo man stoppar i bössan.
Börjar hållen bli lite dryga då börjar det bli jäkligt viktigt att ammon trivs i bössan.

• Like 1

Kommer nån ihåg den där fotbollsserien från typ...70-talet? Benny Guldfot? 

Jag tänker att det nu ska funka likadant för mig nu med Browningen eftersom ni lovordar den tidigare användaren så mycket, kanske är bössan magisk så man liksom bara skjuter bra med den nu? ;)

I övrigt, tackar för infon. XXL var trevliga att snacka med och köpa från.

• Like 1

3 hours ago Mad Mike sa:

Dessutom med vilken bössa som helst...tom vänsterkolv!

Mike

Ja det duger inte att vara kräsen när man ska gå plus på prispengarna.

• Like 1

Kan väl återkoppla att XXL-ammon pangade på alldeles som den skulle den.

Dock träffade den inte alltid lerduvorna, så lite fel var det väl på den ändå ;)

• Haha 2