Jump to content

Väskor! Ryggsäckar!

sexfemåtta
 Share

Recommended Posts

Funderar fritt och öppet på bra väskor. Dels för förvaring, dels att ta med sig. Ni får gärna ge era bästa tips på grejer ni använder/använt som har bra kvalitet och är funktionella!

Tänker på följande behov tex:

Väska för ammunition/mindre div tillbehör till skjutbanan.

Väska/väskor för jakten, i skogen (ska den ha inbyggd stol? Bättre sätta på en liten pall utanpå?).
- Vad gillar ni här? Antar att olika är för olika jaktsituationer, men ni får gärna ge era åsikter/erfarenheter

Koffert/väska för hagelbössa där man smidigt kan förvara den delad (eller är det en dum idé? Bättre ha den ihopsatt hela tiden? Finns dock viss fördel vid frakt om man har en där den ligger delad, betydligt kortare osv).

Och annat?

Fjällräven Stubben som har inbyggd stol tycker jag är kanon för mer stillasittande/lite gående jakt, typ drevjakt av olika slag och älgjakten. Till min mera rörliga jakt, typ smygjakt och indianjakt så använder jag en Fjällräven Lappland Hike. Till trädskällarjakten oftast en hölsterryggsäck. Till korta jaktturer med riktigt  lätt packning har jag en Pinewood Compact Hunter.

Vapenkoffertar har jag till två av mina vapen som levererades med koffert, en dubbelstudsare och en hagelbock. Använder dock vanlig vapenfodral även till dessa.

En rangebag till skjutbanan är bra. 

När det gäller stolsäck tycker jag att Fauna är de som faktiskt är sköna att bära också. 

En liten hölsterrygga kan vara funkis med en lös stol i sidofickan, det har jag när det är långt att gå till pass. 

Har Hillman chairpack som jag är sjukt nöjd med, sett att Pinewood kommit med nyligen. Gillar att stolen är lite högre än på vanliga stolsryggsäckar..

Det jag har använt överlägset mest och som funkar bra för mig i de flesta tillfällen är en billig ”taktisk” (kodord för ”kinesisk” men som amerikanare gillar) ryggsäck som jag spänner fast en Walkstool Basic på. Ryggsäcken jag har liknar denna men det är nog inte samma längre. Min ska vara gummerad på insidan ytterfacken men med billiga dragkedjor kommer det in fukt ändå, men rent generellt funkar det utan annan anmärkning. 
Jag har även en Stubben som är bra men den är ganska tung bara den. 

Vad gäller range bag har jag allt sånt i min frus gamla röda Kånken från hennes barndom. Inte något som får prylnördar att svimma av avund men den gör jobbet utan knussel. 

En liten Marimekko-axelväska i tyg, också den andrasortering från min frus gömmor, rundar av garderoben. Svinbra att ha kikare, vattenflaska, avståndsmätare, ammunition och en macka i när jag smyger runt och mestadels stöter vilt av misstag. 

• Like 1

Jag har en Fjällräven Stubben när jag är på drevjakter, tycker det funkar bra. På skjutbanan har jag en gammal läderväska som jag fått ärva nån gång, den ser ut som en sån där duffel bag, fast tänk 70-tal. Smidig att bära med en hand och får plats med det jag behöver. Provade sån där range bag ett tag, men insåg snabbt att det är för personer som vet vad de gör på skjutbanan och som gör mer än bara skjuta in bössan på 100 meter. 

För att tänka utanför boxen, Eberlestock just one J34.

Som minst en säck på 38l med bössan på ryggen, som störst möjlighet att ta med ett camonät och duvbulvaner. Stol, benstöd, shootingsticks, kamera eller målkikare spänner man utanpå.

Vid lyckad pursch går det fint att bära hem bocken i den oxå, inte lösningen för alla men att ha händerna fria är överlägset vad än man gör.

Tittar du på en internetbild så ser den kanske klumpig ut, bättre att ta en titt på tuben och ett av testerna där.

/Boxen

7 minutes ago, strävhår said:

För att tänka utanför boxen, Eberlestock just one J34.

Som minst en säck på 38l med bössan på ryggen, som störst möjlighet att ta med ett camonät och duvbulvaner. Stol, benstöd, shootingsticks, kamera eller målkikare spänner man utanpå.

Vid lyckad pursch går det fint att bära hem bocken i den oxå, inte lösningen för alla men att ha händerna fria är överlägset vad än man gör.

Tittar du på en internetbild så ser den kanske klumpig ut, bättre att ta en titt på tuben och ett av testerna där.

/Boxen

Kollade en video. Verkar vara en jäkla bra ryggsäck! Förstås inte gratis, men jag förstår att saker och ting kostar också. Expanderingsfunktionen var verkligen smart.

2 minutes ago sexfemåtta sa:

Kollade en video. Verkar vara en jäkla bra ryggsäck! Förstås inte gratis, men jag förstår att saker och ting kostar också. Expanderingsfunktionen var verkligen smart.

Mkt tillbehör och smarta lösningar.

• Like 1