Publicerat Juni 14, 20215 yr Har 2 st vorsteh hanar de springer fritt på vår inhägnade tomt Båda är bra innehundar - ingen agressivitet och väldigt välkomnande mot bekanta etc Men så fort ngn granne kommer och passerar vårt staket så är det full fart och "vakta" mot de som passerar Har de dessutom hund ja då är det full kalabalik och den ena söker till och med klättra över staketet HUR göra för att få bort detta 1 gång för alla
Publicerat Juni 14, 20215 yr Otrolig skillnad på "aggressivitet" mot främlingar och att skälla när nån går förbi utanför ens hem/tomt. Dels kan det röra sig om vaktande, men även mycket troligt är det larmande. Det är inte samma sak, men det medför lite samma problem (=oljud och härjande). Först och främst får du se till att du har ett staket de inte kan klättra över, annars får du se till att de inte får vara där ute, särskilt inte oövervakade. Riktig katastrof om de skulle ta sig över och hamna i slagsmål med nåns hund, det får bara inte hända. I övrigt måste du träna dem, och då måste du vara med. Dvs de kan inte få vara där ute själva och utföra beteendet om och om igen, du kan inte sen komma och tro att du ska få bort det lite lätt och fort. Du behöver se till att de gör på rätt sätt varje gång, och det kräver en hel del av dig som ägare. Om jag var du skulle jag under en period nu först bara vara ute med dem kopplade. Så de aldrig kan komma till skott och springa ner och skälla på folk/hund vid staketet. Skulle hålla koll på när folk kommer, och då instruera hundarna att ligga still och ha kontakt med mig, gärna med mycket belöning när de gör rätt. Om de försökte springa mot förbipasserande skulle jag stoppa dem med kopplet, få kontakt med dem igen och fortsätta med platsliggningen/sittandet. Men helst ska det inte hända, helst ska man stoppa dem innan man "tappar" dem så att säga. Detta skulle jag upprepa så ofta jag kunde. Och inte släppa dem lösa i trädgården i övrigt förutom kanske vid tider när ingen passerar förbi tomten (men då ska man vara säker på det) En annan sak som är bra, om det nu funkar i din tomt, är att begränsa ytan så de inte kan nå själva ytterstaketet. Tex med kompostgaller eller dyl, om det stoppar dina hundar. Men detta är inte en sak du kommer lösa med en lätt fix, och det kommer bara bli svårare ju mer de tillåts utöva beteendet. Det är mina åsikter, har iaf en del erfarenhet med hundar som vaktar och larmar på tomten (inga konstigheter för övrigt, väldigt vanligt beteende för hundar och inget som nödvändigtvis betyder att de är "aggressiva" i övrigt). Jag har aldrig varit rädd för en hund som skäller längs ett staket när man kommer och går, och känner många hundar som skäller som tokar när man anländer, och välkomnar en med öppna tassar så fort man går in..
Publicerat Juni 14, 20215 yr Bra skrivet av @sexfemåtta Dvs hundarna tror att det är deras jobb att vakta. Ser det hela tiden där grannarna låter hundarna vara ute på tomten själva.
Publicerat Juni 14, 20215 yr 10 minutes ago, detstorabla said: Bra skrivet av @sexfemåtta Dvs hundarna tror att det är deras jobb att vakta. Ser det hela tiden där grannarna låter hundarna vara ute på tomten själva. Ja, även om jag återigen vill göra lite skillnad i att vakta och att larma.. (men det spelar ingen större roll i just den här trådens sammanhang ) Och ja, det är ju inte så konstigt att en hund får för sig det, även med icke-vakthundsraser.. Jag undrar väl även också hur trötta och nöjda hundarna är i allmänhet i nuläget? Jag har inte haft Vorsteh, men väl andra aktiva raser.. och av allt jag vet så är Vorsteh en relativt extrem arbetande ras. Nu är ju detta ett jaktforum så jag antar att de jagas med..men det betyder ju inte alltid att en hund arbetas jämnt i alla perioder av året tänker jag? Hur som haver, en trött och nöjd hund = mindre såna här oönskade beteenden, och lättare att träna dem också.
Publicerat Juni 15, 20215 yr Hundarna bygger upp sitt självförtroende för varje gång - när de skäller på en inkräktare som går därifrån så har de vunnit. Hade definitivt inte låtit hundarna stå ute själva staketet. Lättare sagt än gjort att lära om. Har hållit på ett tag med min ena som skäller på hundar vid balkongdörrar och kommer farande genom lägenheten för att skälla på andra sidan. Har blivit bättre men inte hundra. Trägen vinner. Verkar vara olika metoder som funkar på olika hundar. För mig har det funkat bäst med: tydlig nej-markering, ta bort hunden från dörren och lägg/sätt hunden. Belöning när jag ser att han slappnar av. Dvs markera mitt missnöje och belöna rätt beteende. Rätt många hundar utanför så det blir några tillfällen per kväll att öva på.
Publicerat Juni 15, 20215 yr 11 hours ago Garmin68 sa: Har 2 st vorsteh hanar de springer fritt på vår inhägnade tomt Båda är bra innehundar - ingen agressivitet och väldigt välkomnande mot bekanta etc Men så fort ngn granne kommer och passerar vårt staket så är det full fart och "vakta" mot de som passerar Har de dessutom hund ja då är det full kalabalik och den ena söker till och med klättra över staketet HUR göra för att få bort detta 1 gång för alla Har en granne som vars Labbe gör likadant , sen tar man hand om en 4 årig labbe hanne till så nu har man 2 som gör likadant ... Vi har hund Chesapeake ( amerikansk retriver med vakt ) Hon får inte vara ensam på tomten och således uppför hon sig oftast mkt bra, Jag skulle aldrig ha 2 worst ute på tomten annat än om jag bodde öde i skogen eller på landet. och få bort det beteendet som redan verkar sitta hos dem utan " oetiska" metoder kanske till och med olagliga vete håken... Grannens tomt där ahr det vart olika ägare med hund som tyckte det vart perfekt med så stor tomt så hund kan vara lös , men ALLA har haft hundar som vart helt rabiata vid staketet även " beskedliga retriver "
Publicerat Juni 15, 20215 yr 1 hour ago, culot said: Har en granne som vars Labbe gör likadant , sen tar man hand om en 4 årig labbe hanne till så nu har man 2 som gör likadant ... Vi har hund Chesapeake ( amerikansk retriver med vakt ) Hon får inte vara ensam på tomten och således uppför hon sig oftast mkt bra, Jag skulle aldrig ha 2 worst ute på tomten annat än om jag bodde öde i skogen eller på landet. och få bort det beteendet som redan verkar sitta hos dem utan " oetiska" metoder kanske till och med olagliga vete håken... Grannens tomt där ahr det vart olika ägare med hund som tyckte det vart perfekt med så stor tomt så hund kan vara lös , men ALLA har haft hundar som vart helt rabiata vid staketet även " beskedliga retriver " Skulle starkt avråda från nån slags "oetiska" metoder för detta (och well, allt, men nu pratar vi om detta). I nuläget har TS hundar som förvisso skäller på förbipasserande, men inte är aggressiva mot främlingar när de kommer till hemmet. Börjar man förknippa såna här saker med våld så riskerar man absolut att det förändras, och kan mycket väl få sig "aggressiva" hundar på kuppen istället. Och det vore väl ett rejält nerköp från tillgängliga sociala hundar (som skäller på tomten dock).
Publicerat Juni 15, 20215 yr 1 hour ago sexfemåtta sa: Skulle starkt avråda från nån slags "oetiska" metoder för detta (och well, allt, men nu pratar vi om detta). I nuläget har TS hundar som förvisso skäller på förbipasserande, men inte är aggressiva mot främlingar när de kommer till hemmet. Börjar man förknippa såna här saker med våld så riskerar man absolut att det förändras, och kan mycket väl få sig "aggressiva" hundar på kuppen istället. Och det vore väl ett rejält nerköp från tillgängliga sociala hundar (som skäller på tomten dock). Det finns de som tycker att ett vanligt strypkoppel är " oetiskt " var väl mest typ el-halsband jag tänkte på. Men om dom går bananas och är på väg över staketet då har man passerat " förvisso skäller dom " stadiet.
Publicerat Juni 15, 20215 yr Just now, culot said: Det finns de som tycker att ett vanligt strypkoppel är " oetiskt " var väl mest typ el-halsband jag tänkte på. Men om dom går bananas och är på väg över staketet då har man passerat " förvisso skäller dom " stadiet. Ah, förstår. Men jag antog att man inte avsåg strypkoppel som nån slags åtgärd mot lösspringande hundar som skäller om man pratade om nått "oetiskt" i det sammanhanget alltså.. Elhalsband kanske kan funka. Men det kan få oanade negativa konsekvenser också som kan förvärra saker och ting på ett betydligt värre sätt. Nu är ju de inte tillåtna i Sverige ändå, så jag tror jag lämnar det därhän. Ja, som jag sa, hundarna ska under inga omständigheter kunna ens komma nära att hoppa över staketet och gå på förbipasserande hundar. Men det jag pratade om ovan var att åtgärder (tex som använder sig av våld) mot det här problemet mycket väl kan få konsekvensen att hundarna inte längre kommer vara trevliga mot främlingar som de är idag. Och det vore något värre.
Publicerat Juni 15, 20215 yr Min lille Cocker har grymt mycket vakt i sig. När han skäller, exempelvis om det knackar på dörren, berömmer jag ett par skall. Sen klappar jag om honom och skickar honom till platsen sen går jag och möter/öppnar dörren osv. När folk kommer in på gården oanmälda kan komma ett par skall om det är en okänd. Samma sak där, beröm för vaksamheten men passivitet i åtgärdandet. Om han får för sig att springa fram och skälla suger jag honom i kinderna och bär honom tillbaka där han ska va. Ibland far han ut å vaktar på andra hundar men alltmer sällan. När han passerar tomtgränsen ryter jag i år lyfter in honom igen. Han får gärna göra mej uppmärksam på "faror" men ska invänta mitt initiativ på åtgärden...
Publicerat Juni 15, 20215 yr Författare Tack för alla svar - de är aldrig ensamma ute men tappar hörseln när det går föbi andra hunder som markerar på deras staket detsamma gäller katter i granskapet tyvärr har ena hunden även lyckats klättra över då en snabbt uppdykande tax i långkoppel valde att pinka på staketet och morra mot hunden på insidan Skall prova koppelrastning men nu sommartid är det knöligt när vi är i trädgården att inte kunna ha dem lösa Kampen fortsätter ...
Publicerat Juni 15, 20215 yr 7 minutes ago, Garmin68 said: Tack för alla svar - de är aldrig ensamma ute men tappar hörseln när det går föbi andra hunder som markerar på deras staket detsamma gäller katter i granskapet tyvärr har ena hunden även lyckats klättra över då en snabbt uppdykande tax i långkoppel valde att pinka på staketet och morra mot hunden på insidan Skall prova koppelrastning men nu sommartid är det knöligt när vi är i trädgården att inte kunna ha dem lösa Kampen fortsätter ... Inte så konstigt ändå att de blir "döva" då, de är ju hundar med mycket driv och energi som har hittat en uppgift, som blir väldigt självbelönande.. Jag anser att du absolut inte ska låta dem vara fria om du har ett staket de kan klättra över. Det kunde ju gått extremt illa med taxen, dvs den kunde väl ha dött, så mycket krävs det inte med stora starka hundar.. Det vill du inte ha på samvetet, och du vill inte tänka på möjliga påföljder.. Vad taxen än gör där ute, om den morrar eller dansar spelar just ingen roll. Det får bara inte hända att dina hundar kommer loss och går på den, liksom. Men dels kan ni ju fixa staketet så hundarna inte kan hoppa över. Ni kan även skapa en mindre "hage" i trädgården där hundarna kan vara lösa men inte nå staketet. Och även om det inte är en favorit jag gillar direkt - så kan ni ju koppla dem i långlina med lämplig längd, så det tar stopp en bra bit från staketet. Då har du en extra säkerhet där. Hundarna ska ju ändå inte ränna runt i trädgården och härja när ni är ute och har det trevligt på sommaren så...