Publicerat Februari 5, 200719 yr Igår sprängde tiken sin första räv efter 20 min arbete. Men hundrackarn verkar inte skälla ??? Det här var andra gången jag med säkerhet kan säga att hon haft viltkontakt i grytet (första gången var det grävling och hon hade definitivt haft kontakt då hon fått sig ett redigt bett över käken). Vid första tillfället hördes ingenting, ett djupt gryt förvisso & igår gav hon ifrån sig ett skall, därefter hörde vi bara dunkningar. Grytet var grunt så vi borde ha hört om hon skällde tycker jag. Knepiga hund :-, hon skäller ju i provgrytet även om det satt hårt inne till en början... En bild på Charma med sin första räv
Publicerat Februari 5, 200719 yr Gratulerer! Alltid spennende med det første viltet. Manglende skjelling - kan det være slik at hun var så nær reven at hun kranglet mer enn skjelte? (Om du forstår hva jeg mener)
Publicerat Februari 5, 200719 yr Författare Tackar *skratt*... jag är inte helt säker på att jag förstår... Det jag vet är att hon i provgrytet till en början var mer intresserad av att få tag i grävlingen än att skälla. På grytanlagsprovet skallade hon dock fint men var lite väl närgången emellanåt. Förhoppningsvis trillar väl poletten ner så småningom :- *hoppas*
Publicerat Februari 5, 200719 yr Jättekul, väntar på att första räven ska sprängas här åxå med min terrier : hur gammal är din?
Publicerat Februari 5, 200719 yr Tackar *skratt*... jag är inte helt säker på att jag förstår... Nä det är ju inte lätt att veta vad de menar, de där naborna! ;D Kranglet betyder fritt översatt bråkade, men i detta specifika fall så menar han säkert att; hunden kanske hade "munnen full", inte så lätt att skall då inte..... Grattis förresten! PS var i N på gryt träning. En svensk kille med en minst sagt "yster hund", skulle träna. Han kämpade på och fick sedan rådet av den norske tränaren; "du må va rolig"....vilket gjorde att den svenske pojken började att stimma runt med sin uppskruvade jycke! Inte konstigt att vi har så skoj när vi umgås med norrmän?! : Rolig på norska = lugn DS
Publicerat Februari 5, 200719 yr Det står i en domarkritik från en dansk domare på ett retrieverprov jag startade på; Hunden er roligt fört.Jag är inte särskilt rolig ;D ;D
Publicerat Februari 5, 200719 yr Författare Tack för "norska-lektionen" hihi Språk är kul, framförallt när det blir fel *s* Jag tror inte att hon gick på för hett, inga sår som bevisar det på varken henne eller räven. Som jag uppfattade det så rörde det sig nästan hela tiden när hon var inne, måste ha varit en riktigt feg räv misstänker jag
Publicerat Februari 5, 200719 yr ett stort grattis till dej och hunden. det är något speciellt när hunden får ut första djuret ur gryt ;D mvh. samme
Publicerat Februari 5, 200719 yr Grattis ! Jättekul när det funkar. Det verkar som om 20 min är en magisk gräns. De flesta rävar min hund sprängt har tagit mellan 18- 23 min ibland över halvtimman till timman men där brukar jag bryta. Fick 2 sprängda i lördags ;D //Roggman66
Publicerat Februari 5, 200719 yr Grattis ! ...Silmas Hon verkar ju hårdskälld hon då :- Min tik som är lika gammal så skäller något fruktansvärt...hon har också dom rätta "spräng" egenskaperna. Du skall se att det lossnar med skallet så småning om.....
Publicerat Februari 5, 200719 yr Författare Tack än en gång för grattisarna ;D Roggman66; Grattis tebax! Två rävar är inte fy skam Ja, jag hoppas som sagt att det släpper för henne med lite mer rutin...det är väl bara att nöta på & se vad som händer :- Annars får jag skicka henne på träningsläger hos dig Foxkiller, din tik kanske skulle kunna lära henne ett & annat
Publicerat Februari 5, 200719 yr Poenget mitt var det da noen som fikk forklart. Ellers har vi rev som prøvedyr på hiprøvene i Norge, så du er hjertelig velkommen til en prøve til sommer'n. Det er to internasjonale grytprov i v.29 - onsdag og lørdag. Dette er i Hedmark Fylke, 15 min utenfor Elverum.
Publicerat Februari 5, 200719 yr Jag har faktiskt tänkt åka till Norge och prova min hund eftersom hon vägrade gå in på prov här på grävling. Det kan också bero på att hon var sista hund, jagat i gryt skarpt så att säga + har/ har haft ett svagt intresse för grävling. Så ett prov på räv vore nåt. //Roggman66
Publicerat Februari 6, 200719 yr Författare Jag har faktiskt funderat på det, mest för att JAG skulle tycka det var intressant att se Visste faktiskt inte man använde räv i provgryten i Norge. Är det bara i Sverige vi envisas med att ha grävling som provdjur?
Publicerat Februari 6, 200719 yr Så är det i landet lagom. Bara Grävling i provgryten här, räv i övriga norden.