Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Drilling och blyförbud

Featured Replies

Publicerat

Jag hade tänkt att prova jaga rådjur med drilling i höst, men sen slog det mig att blyförbudet snart är ett faktum. 

Att köpa en drilling med randpatron är nog inge smart om det inte finns köpeammunition till kulpipan framledes. Eftersom jag inte laddar längre får jag förlita mig på köpeskott. 

Tänkte mig 5,6x52r på kulan. Aldrig sett kopparkulor till den. Hittar inget när jag googlar heller. 

Vad finns det för alternativ kvar? 

Kommer drillingarna bli skåpvärmare för folk framöver? 

Publicerat
43 minutes ago Pyrschjägaren sa:

Jag hade tänkt att prova jaga rådjur med drilling i höst, men sen slog det mig att blyförbudet snart är ett faktum. 

Att köpa en drilling med randpatron är nog inge smart om det inte finns köpeammunition till kulpipan framledes. Eftersom jag inte laddar längre får jag förlita mig på köpeskott. 

Tänkte mig 5,6x52r på kulan. Aldrig sett kopparkulor till den. Hittar inget när jag googlar heller. 

Vad finns det för alternativ kvar? 

Kommer drillingarna bli skåpvärmare för folk framöver? 

Som Madmike sa det blir en sida sida över en natt.

Alternativt är att om den är fin och välgjord är att byta kaliber men med tryck test och allt är de bättre att byta in..

Publicerat

Vad händer med 22lr? Finns överhuvudtaget inget som fungerar där.

Vad ska vi öva kulskytte med...helsvarvade kopparkulor...pris?

Toppfågeljakt...Barnes X?

Frågorna är många- svaren få..

Mike

Publicerat
1 hour ago Pyrschjägaren sa:

Tänkte mig 5,6x52r på kulan. 

Jag har 5,6x52r i min drilling, räknade just ihop mitt lager av blyspets och helmantel-360st.

Högst sannolikt kommer det bli olagligt att bara inneha blyad ammunition så ja många udda kalibrar kommer i praktiken bli helt värdelösa över en natt.

Visst kommer det finnas någon garagesvarvare i Köln eller någon schweizisk alpby som trollar fram kulor i kal .228 eller. 318 eller någon annan udda diameter som aldrig kommer bli lönsam för de stora ammunitionstillverkarna men vad hjälper det en icke överintresserade vanlig jägare som skjuter 2-3 jaktskott per år.

Mike

Publicerat
  • Författare
7 minutes ago Mad Mike sa:

Högst sannolikt kommer det bli olagligt att bara inneha blyad ammunition

Så pass alltså? Det känns ju lite överdrivet. Vad gör man med blyammo man har hemma som man inte hunnit skjuta upp? Löser dom in den eller? 

Vilken tråkig tid vi lever i. Hur  brutalt de förstör ens livsstil och största intresse. 

Publicerat
10 minutes ago Pyrschjägaren sa:

Så pass alltså? Det känns ju lite överdrivet. Vad gör man med blyammo man har hemma som man inte hunnit skjuta upp? Löser dom in den eller? 

Vilken tråkig tid vi lever i. Hur  brutalt de förstör ens livsstil och största intresse. 

Staten har två möjligheter.

Antingen kommer vi få ett antal år på oss att förbruka den blyammunitionen vi har och ställa om till blyfritt före lagstiftningen träder i kraft.

Anser staten att det är ett ur blyspridningsperspektiv skitdåligt alternativ så kan dom erbjuda inlösen, här borde dom då även erbjuda inlösen av vissa vapen som i praktiken blir oanvändbara då en licens som utfärdats för jakt inte längre gäller av praktiska skäl.

Mike

Publicerat
  • Författare
Just now Mad Mike sa:

Antingen kommer vi få ett antal år på oss att förbruka den blyammunitionen vi har och ställa om till blyfritt före lagstiftningen träder i kraft.

Anser staten att det är ett ur blyspridningsperspektiv skitdåligt alternativ så kan dom erbjuda inlösen, här borde dom då även erbjuda inlösen av vissa vapen som i praktiken blir oanvändbara då en licens som utfärdats för jakt inte längre gäller av praktiska skäl.

Mike

En drilling i 6,5x55 kanske kunde gå vägen. 

Publicerat
12 minutes ago Mad Mike sa:

Mike

Ställer mig mycket skeptisk till inlösen, kan bli en rätt dyr historia för staten.

Då ser jag alternativ 1 som mera rimligt eller att du får lämna in ammunition och eventuella vapen utan frågor typ som vid vapenamnesti eller vad dom nu kallar det för...

Publicerat
6 minutes ago Pyrschjägaren sa:

En drilling i 6,5x55 kanske kunde gå vägen. 

Det kommer åtminstone finnas ammunition till den.

Det tragiska är alla arvegods, morfars eller farfars gamla klenod  som vårdats och jagats nostalgiskt med blir oanvändbar och värdelös.

Mike

Publicerat
1 minute ago Svenstorparn sa:

Ställer mig mycket skeptisk till inlösen, kan bli en rätt dyr historia för staten.

Då ser jag alternativ 1 som mera rimligt eller att du får lämna in ammunition och eventuella vapen utan frågor typ som vid vapenamnesti eller vad dom nu kallar det för...

Inlösen har använts tidigare när ny lagstiftning ändrar tidigare legal.

Och alternativ 1, ja jag har en livstidsförbrukning av ammunition till samtliga av mina vapen, om jag förbrukar dom under resten av mitt liv eller under 3 år så vad vinner miljön på det..summan av belastningen blir ju konstant 😉

Mike

Publicerat
4 minutes ago Mad Mike sa:

Inlösen har använts tidigare när ny lagstiftning ändrar tidigare legal.

Och alternativ 1, ja jag har en livstidsförbrukning av ammunition till samtliga av mina vapen, om jag förbrukar dom under resten av mitt liv eller under 3 år så vad vinner miljön på det..summan av belastningen blir ju konstant 😉

Mike

Lite det jag menar, ska staten lösa in din livstidsförbrukning av ammunition blir det dyrt.

Nu är det väl långt ifrån alla iofs som har bunkrat med tiotusentals hagel och kulammo men ja...

När dom plockar bort bensin och diesel från sortimenten ska dom lösa in alla bilar då?

Nja jag vet inte men jag är skeptisk, staten brukar inte betala mer än absolut nödvändigt

Publicerat
Just now Svenstorparn sa:

Lite det jag menar, ska staten lösa in din livstidsförbrukning av ammunition blir det dyrt.

Nu är det väl långt ifrån alla iofs som har bunkrat med tiotusentals hagel och kulammo men ja...

När dom plockar bort bensin och diesel från sortimenten ska dom lösa in alla bilar då?

Nja jag vet inte men jag är skeptisk, staten brukar inte betala mer än absolut nödvändigt

Å då vinner inte miljön och lagstiftningen blir mest en papperstiger. 

Man måste ge medborgaren incitament att vilja välja det bättre alternativet(inlösen)annars väljer man det som är bäst för individen(konsumtion)

Mike

Publicerat
1 minute ago Mad Mike sa:

Å då vinner inte miljön och lagstiftningen blir mest en papperstiger. 

Man måste ge medborgaren incitament att vilja välja det bättre alternativet(inlösen)annars väljer man det som är bäst för individen(konsumtion)

Mike

Jag hoppas du har rätt och jag har fel 😁

Vidare får man ju hoppas att tillverkarna börjar spotta ut "miljövänlig" ammunition för nu är det tydligen en bristvara på ammunition hos krämarna oavsett bly eller ej...

Publicerat

De randpatroner som är vanliga i Tyskland kommer säkert att få blyfria ersättare om dom inte redan har det.

Publicerat

Det blir nog svårt med den kalibern, men med lite tur kommer köpeammo från någon tillverkare nere i Europa, det är ju blyförbud på gång i hela Europa. 

Själv har jag 8x57jrs och laddar ttsx till drillingen. 🙄 

Publicerat
27 minutes ago MarkusR sa:

Det blir nog svårt med den kalibern, men med lite tur kommer köpeammo från någon tillverkare nere i Europa, det är ju blyförbud på gång i hela Europa. 

Själv har jag 8x57jrs och laddar ttsx till drillingen. 🙄 

Kulvikten i .228 är 4.6 gram med blykula.

Vad blir den i koppar för att fungera med nominell räffelstigning?

Vilken klass hamnar den i ?

Jag är inte alls säker på att någon vill lägga utvecklingskostnader på en så udda kaliber med små försäljningsvolymer.

Mike

Publicerat
36 minutes ago Mad Mike sa:

Jag är inte alls säker på att någon vill lägga utvecklingskostnader på en så udda kaliber med små försäljningsvolymer.

Mike

Så kan det såklart bli. Ett trist öde för en fin gammal kaliber. 

Publicerat

En undran? Någon som har koll? Hur löste Danskarna övergången? Övriga länder? Har för mig att Danmark gick det typ över en natt? Eller?

Publicerat
20 hours ago Mad Mike sa:

Mike

Asså.... Det finns kulor redan,en hel del olika faktiskt. Även blyfritt i. 318 för oss som när den böjelsen. Laddrecepten är redan framme för rätt många krut tom. 

Visst - RWS och Norma lär väl kanske ladda dessa, de vill väl ha amerikanska kalibrar som säljer i tokvolymer för att bry sig. 

Vilket öppnar för småskaliga laddfirmor att tillhandahålla dessa udda tingestar. Dessa lär dyka upp som svampar i jorden.... Jmf med hur många destillerier vi har nuförtiden, för att inte nämna mikrobryggerier. 

Dyrare? Kanske... Norma är jävligt duktiga på att skörta upp den svenska marknaden så prisbilden ligger nog rätt så rätt i sverige även för sådan verksamhet. Sedan ska vi vara få handlarna att acceptera att hantera dessa patroner - och där tror jag det stora problemet ligger faktiskt. De flesta kedjor vill ju köra H&M-stuket med ett streamlinat sortiment så de slipper tänka..... 

Så - nä, jag är inte alls orolig. Inte det minsta faktiskt. 

/T