Publicerat Februari 5, 200719 yr Mina damer och herrar. Det är lättare att hitta ett trafikskadat rådjur om man ges korrekta beskrivningar om VAR olyckan skedde. Om ingen hade uppmärksammat det ännu, alltså. ;D
Publicerat Februari 5, 200719 yr Mina damer och herrar. Det är lättare att hitta ett trafikskadat rådjur om man ges korrekta beskrivningar om VAR olyckan skedde. Om ingen hade uppmärksammat det ännu, alltså. ;D Helt riktigt! Någonting som jag gärna skulle se en lag för är att det i alla fordon ska finnas med någon form av vimpel/band där det står viltolycka som kan hängas vid olycksplatsen. Det är lag på att det ska finnas varningstriangel i alla bilar så en lagstiftning om ett band/vimpel/flagga bör väl inte vara en omöjlighet.
Publicerat Februari 5, 200719 yr Författare Två timmar åt helvete i korsningen E4-E18 i morse, för att sedan i desperation försöka 800 meter längre bort. Där gick det att hitta ett rådjur ett trettiotal meter in i skogen. En liten markering hade varit finfint....! Jag menar, varför inte dela ut en vimpel vid bilbesiktningen?
Publicerat Februari 5, 200719 yr veti fan hur ni har det på besiktningen norröver men i helsingborg i alla fall så ligger där markeringsremsor vid disken där man betalar, kompisen köpte ny bil för ett par månader sen då låg där redan markeringsremsa i bilen när han hämta den, samt att det inte är helt ovanligt att SES gruppen delar ut info på olika ställen..
Publicerat Februari 5, 200719 yr veti fan hur ni har det på besiktningen norröver men i helsingborg i alla fall så ligger där markeringsremsor vid disken där man betalar, kompisen köpte ny bil för ett par månader sen då låg där redan markeringsremsa i bilen när han hämta den, samt att det inte är helt ovanligt att SES gruppen delar ut info på olika ställen.. Det är dom tydligen för snåla till i denna landsända.
Publicerat Februari 5, 200719 yr Markeringsremsor finns som sagt hos bilprovningen. Men problemet ligger inte i remsorna. Utan att man inte markerar eller markerar på helt fel plats. >
Publicerat Februari 5, 200719 yr remsor finns hos oss, bollnäs/edsbyn i alla fall markeringarna skall in i körkorts provet och om man inte märker ut flatsen så borde det vara böter på det . har varit med om problem med att hitta skade platsen själv samme
Publicerat Februari 5, 200719 yr Det är väl böter på att inte anmäla eller märka ut olycksplatts ??? Kan iofs ha fel i det med att märka ut.. :-[ Räcker med en beskrivning typ väg nr, busshållplats, stor sten, ledningsgata eller nått annat dumt men det är snarare regel än undantag att ev utmärkning sitter fel med X-antal hundra meter. Säkert inte mer än 3 av 10 som är markerade på rätt ställe om det är markerat överhuvudtaget. Har man sen lite otur och där är fler djur som gått över vägen på den undersökta sträcka så kan det bli knepigt och man kankse tröttar ut hundskrället med spårning på fel djur. Så J-vla tråkigt att lägga onödiga timmar på att hitta rätt. Jag brukar först gå dikeskanterna utan hund, letar då efter ev delar från bilen, bromspår, glassplitter eller plastdetaljer. Kan oxå finnas blod, hår o annat från viltet. Va man nu kan hitta som verkar nytt och kan ge en fingervisning om var det kan vara lönt att låta jycken söka spår. SES organisationen jobbar en del med informtion till bilförare, har för mig att det ska finnas snitslar på alla besiktningsstationer. Men det borde var lika obligatoriskt att ha viltolycks remsa i bilen såväl som varningstriangel. Tyvärr så lär folk inte använda dem ändå. Har bara varit på en viltolycka på 25 år som varit markerad med den utdelade remsan, säger väl en del.... : MvJh NS
Publicerat Februari 5, 200719 yr Nackdelen med dessa remsor är att dom lätt glider ned till marken eller blåser iväg. En plastkasse knyten runt stolpe/träd brukar vara den bästa utmärkningen.
Publicerat Februari 5, 200719 yr har sett 3 olika sorters markeringar till viltolycka dels den vanliga pappers remsan dels en orange triangel med snöre i modell isskrapa och en model hattband, med en bit reflex på bandet och texten viltolycka, trianglen är en äldre modell från länsförsäkringar, och det senare har jag för mig kommer från norrköpingskommun... disskutera detta med viltolyckor för ett tag sen med en polis och enligt han så skulle bötessumman för smittning från viltolycka dvs inte markera/rapportera vara ca 6000:- sen bötterna höjdes
Publicerat Februari 5, 200719 yr Då jag kör mkt i viltrika områden ser jag ofta markeringar som jag antar är från en viltolycka. Det kan vara plastkassar ,olikfärgade snitslar m.m. Hade ju varit kolossalt bra om eftersöksekipaget tagit ner dessa när eftersöket är klart. Hade ju underlättat till nästa gång det skall utföras ett eftersök på aktuell vägsträcka. Vet iaf minst tre plastkassar som suttit fastknutna i varsin gren i minst ett år nu.
Publicerat Februari 5, 200719 yr . Hade ju varit kolossalt bra om eftersöksekipaget tagit ner dessa när eftersöket är klart. Hade ju underlättat till nästa gång det skall utföras ett eftersök på aktuell vägsträcka. Vet iaf minst tre plastkassar som suttit fastknutna i varsin gren i minst ett år nu. V.292 i Uppland ser ibland ut som plastpåsarnas vaktparad, spars dom som varnande exempel eller...ja vad beror det på att dom blir kvar? Jansson
Publicerat Februari 5, 200719 yr V.292 i Uppland ser ibland ut som plastpåsarnas vaktparad, spars dom som varnande exempel eller...ja vad beror det på att dom blir kvar? Jansson Hörru du grabben, inte från Gatmot in mot Tierp!! ...för där e jag med i *styrkan*...
Publicerat Februari 5, 200719 yr Nej det klart jag menar öster om Tobo , förresten får jag be om ursäkt om jag promenerade på en öm tå speciellt med din redan innan ömmande rygg ;D ;D
Publicerat Februari 5, 200719 yr V.292 i Uppland ser ibland ut som plastpåsarnas vaktparad, spars dom som varnande exempel eller...ja vad beror det på att dom blir kvar? Jansson Varning för ren???