Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp mig lista ut vad som gäller ang vapenförvaring?

Featured Replies

Publicerat

Här hemma där jag bor har jag självklart vapenskåp fastbultat, inga konstigheter.

Men, såhär:
Tänkte åka upp till fjällstugan några veckor snart till att börja med. Antar att man då vanligvis lämnar vapnena hemma inlåsta om man åker på dyl. semester. Och att när man åker på tex jakt i norrland så brukar väl folk ta med vapnena och ha dem under uppsikt hela tiden? Så förstår ungefär hur folk gör i såna situationer.

Däremot:
Jag skulle gärna ta med mig nått vapen upp för att kunna fortsätta träna på nån lokal skjutbana. Verkar dock krångligt att ha vapnet på sig hela tiden, och även om det vore tillåtet, inte så kul/säkert. Jag funderar även på att bo lite längre där uppe iom att jag har möjligheter att jobba online på distans, iaf en viss tid till (sen får jag se hur det blir med det). Då kanske det kommer röra sig om ett halvår åtminstone, vet inte riktigt än. Jag försökte skicka den här frågan till polisens vapenhandläggare men fick enbart ett kort svar om att man ska läsa i lagen och på polisens hemsida. Jag tycker dock inte det är så tydligt, iaf inte för en gröngöling som mig! Det står bla nått om att man _ska_ ha vapnena där man faktiskt vistas om det är en längre tid, så kanske inte ens okej då att ha dem inlåsta hemma på annan ort om man är i stugan några månader+?

Det jag skulle kunna tänka mig att göra vore att köpa ett till vapenskåp (då jag ändå kommer kunna ha användning för ett till så är det inte en särskild förlust..) och sätta fast det i stugan. Men är det okej att förvara vapnena så om jag bor där uppe en period även om jag inte är skriven där? Ponera tex att jag lämnar stugan för att åka och handla osv, med vapnena inlåsta såklart. Jag vill hitta lagtexterna för vad som gäller här helt enkelt... Eller måste man skriva sig/adressändra där man ska ha gevären inlåsta i godkänt skåp isf?

Vet inte om det låter rörigt, men fråga gärna isf så kan jag förtydliga..

Publicerat

Köp ett skåp till stugan.

Att åka på semester från sin folkbokföringsadress är inte att missköta sig.

Men att inte ha en säker förvaring i stugan under 3 månader är..

Så tolkar jag det hela..

Ska bli spännande att läsa andra tolkningar!

Publicerat

Är väl så att du ska ha vapnen där ditt huvudsakliga dygnsvila är 

Så rent krasst så lämna vapena hemma i huset om du inte tillbringar merparten av året i stugan 

Publicerat
  • Författare
51 minutes ago, Engelbrekt said:

Köp ett skåp till stugan.

Att åka på semester från sin folkbokföringsadress är inte att missköta sig.

Men att inte ha en säker förvaring i stugan under 3 månader är..

Så tolkar jag det hela..

Ska bli spännande att läsa andra tolkningar!

Ja, alltså jag köper gärna ett skåp  till stugan. Jag vill bara veta om det följer lagar & regler.

37 minutes ago, killer_mouse said:

Är väl så att du ska ha vapnen där ditt huvudsakliga dygnsvila är 

Så rent krasst så lämna vapena hemma i huset om du inte tillbringar merparten av året i stugan 

Ja, så läste jag också. Men nu är ju frågan vad som är fallet om jag tex är följande 6 månader i stugan?

Publicerat
På 2021-06-27 at 21:46 sexfemåtta sa:

Ja, alltså jag köper gärna ett skåp  till stugan. Jag vill bara veta om det följer lagar & regler.

Ja, så läste jag också. Men nu är ju frågan vad som är fallet om jag tex är följande 6 månader i stugan?

Rent krasst så ska du då skriva dej där och ha med dej vapenskåpet 

Publicerat
  • Författare
6 hours ago, killer_mouse said:

Rent krasst så ska du då skriva dej där och ha med dej vapenskåpet 

Ha med mig måste man väl inte, det är ju fritt fram att ha ett tomt vapenskåp i lägenheten man inte längre vore skriven i eller hur? ;) Dvs, man kan ju köpa ett nytt dit upp isf.

Men frågan är ju detta, måste man då alltså vara skriven där?

Om man inte är skriven där, hur länge kan man vara på semester i fritidshuset med bössorna förvarade hemma i den tomma lägenheten? Detta med "huvudsaklig dygnsvila" förvillar mig...

Lite för trött nu att klura på detta, tar nya tag sen.. 😜

Publicerat

Skatteverket/folkbokföringen kräver att du är skriven där du har din huvudsakliga dygnsvila, att inte göra det kan vara brottsligt, jag vet idiotiskt men sant. 

Bor man i ”stugan” sex månader i stöten är det där man skall vara skriven.

Ovan är första momentet, därefter är det som så att vapnen skall vara förvarade på folkbokföringsadressen.

av det följer, skåp på vardera plats/bostad och vapnen följer med dig.

Helt ärlig ser jag detta som klokt då jag vet att vapen tenderar att ”drälla” lite vid jaktresor/på landet. /C 

Publicerat

Hade jag ägt en stuga och jakt i närheten hade jag definitivt skaffat ett skåp dit.

Bara det att kunna åka iväg och handla utan att behöva släpa med sig bössa är ju guld.

När vi är i polarens stuga på Öland och jagar så hade det varit skönt att kunna låsa in bössorna i ett skåp bara för att veta att dom är säkra.
Nu är vi där bara för att jaga så vi åker nästan aldrig iväg där ifrån men ändå.

Publicerat

Som så många andra redan skrivit så är det enklaste och bästa att skaffa ett skåp till stugan. Det är ingen som vet hur länge du "bor" där, så att vara skriven på din lägenhet/hus går alldeles utmärkt.

Jag, precis som du, vill inte dela vapen och leka någon form av kurragömma - antingen är det på min kropp eller i ett skåp. Undantaget gemensam jakt när man delar jaktstuga eller vid vapenvård.

Ett skåp kostar inte många dinarer och det behöver ju inte heller vara något herrejössesskåp om det bara är enstaka vapen och en drös ammo som tas med.

Tanken från lagstiftaren är att du ska ha någorlunda tät uppsikt, inte förvara vapnen hos "polaren" eller i en obevakad stuga som besöks 1 vecka om året. Nu ställer det ofta till det för de som vill förvara hos sina föräldrar men så är det.

Publicerat
  • Författare
2 hours ago, Christian N said:

Skatteverket/folkbokföringen kräver att du är skriven där du har din huvudsakliga dygnsvila, att inte göra det kan vara brottsligt, jag vet idiotiskt men sant. 

Bor man i ”stugan” sex månader i stöten är det där man skall vara skriven.

Ovan är första momentet, därefter är det som så att vapnen skall vara förvarade på folkbokföringsadressen.

av det följer, skåp på vardera plats/bostad och vapnen följer med dig.

Helt ärlig ser jag detta som klokt då jag vet att vapen tenderar att ”drälla” lite vid jaktresor/på landet. /C 

Men vad är definitionen av "huvudsaklig dygnsvila" ? För på vissa håll läser jag att skatteverkets gräns för när man ska skriva sig (dvs flytta) är ett år. Men du säger vad, 6 månader? Jag vet fortfarande inte var det går att läsa på om exakt.

I övrigt verkar det absolut logiskt. 

Som sagt, skåp i stugan ser jag som helt rätt om man ska ha med sig vapnen där. Frågan är när/hur det blir rätt. Jag antar att det kanske inte är  rätt att att ha vapenskåp i fritidshuset, ta med sig bössan dit och lämna huset för att handla tex? Eller är det korrekt? Vet faktiskt inte, och inte hittat än var man läser vad som exakt gäller..

Publicerat
  • Författare
2 hours ago, Droggot said:

Hade jag ägt en stuga och jakt i närheten hade jag definitivt skaffat ett skåp dit.

Bara det att kunna åka iväg och handla utan att behöva släpa med sig bössa är ju guld.

När vi är i polarens stuga på Öland och jagar så hade det varit skönt att kunna låsa in bössorna i ett skåp bara för att veta att dom är säkra.
Nu är vi där bara för att jaga så vi åker nästan aldrig iväg där ifrån men ändå.

Ja, men jag vet inte om det är så självklart att du följer lagen om du har skåp i fritidsstugan och lämnar bössorna där inlåsta när du åker och handlar. Isf var i lagen står det?

Publicerat
  • Författare
24 minutes ago, dru said:

Som så många andra redan skrivit så är det enklaste och bästa att skaffa ett skåp till stugan. Det är ingen som vet hur länge du "bor" där, så att vara skriven på din lägenhet/hus går alldeles utmärkt.

Jag, precis som du, vill inte dela vapen och leka någon form av kurragömma - antingen är det på min kropp eller i ett skåp. Undantaget gemensam jakt när man delar jaktstuga eller vid vapenvård.

Ett skåp kostar inte många dinarer och det behöver ju inte heller vara något herrejössesskåp om det bara är enstaka vapen och en drös ammo som tas med.

Tanken från lagstiftaren är att du ska ha någorlunda tät uppsikt, inte förvara vapnen hos "polaren" eller i en obevakad stuga som besöks 1 vecka om året. Nu ställer det ofta till det för de som vill förvara hos sina föräldrar men så är det.

Tror vi är helt överens om vad som bör vara rätt, jag vill bara hitta nånstans där jag kan bekräfta det. Precis, inge jäkla kurragömma, inget slarv vill jag ha. Absolut, ett enket skåp är det mer än värt. Men följer det lagen att ha skåp i fritidsstugan och tex temporärt lämna vapnen inlåsta där när man tex handlar?

Publicerat

Det är lite udda att den bössa man har med sig i stugan och är under bättre uppsikt är mer problematisk än dom som står hemma mexitegelvillan med noll uppsikt.

Publicerat

Ring licens hanteringen hos polisen om du vill veta vad lagen säger.
Personligen skulle jag inte kunna se det som något annat än det absolut bästa alternativet.

Jag ringde dit och undrade om det var ok att förvara min vapenskåpsnyckel i ett kassaskåp i huset för att slippa ha med den hela tiden och dom sa att det är ok att göra så.

PMT här på forat litar inte helt på dessa råd du får där så för att vara säker spela in samtalet.

Publicerat
  • Författare
Just now, Droggot said:

Ring licens hanteringen hos polisen om du vill veta vad lagen säger.
Personligen skulle jag inte kunna se det som något annat än det absolut bästa alternativet.

Jag ringde dit och undrade om det var ok att förvara min vapenskåpsnyckel i ett kassaskåp i huset för att slippa ha med den hela tiden och dom sa att det är ok att göra så.

PMT här på forat litar inte helt på dessa råd du får där så får att vara säker spela in samtalet.

Ja.. Försöker få tid att göra det, men de har öppet en timme om dagen (inte alla dagar) och det är rejäl kö ofta. Mailade dem därför, men fick enbart en mening till svar att läsa i vapenlagen...

Drygt att man inte ens ska kunna lita på såna råd, men förstår.

Vad jag läst mig till får man bara förvara skåpnyckeln i ett skåp som har samma klassning som vapenskåpet isåfall. Kan vara bra att veta. Därav tänkte jag också att nästa skåp jag köper ska bli ett med kodlås, då kan jag sedan framöver ha båda skåpen och låsa in det ena skåpets nyckel i det med kodlås. 

Publicerat

Det hjälper föga att spela in ett samtal. Att någon handläggare sagt att det är OK gör det inte till OK. Eventuellt kan en domstol se det som förmildrande, och polisen kanske inte driver utredningen vidare -- men räkna inte med det. 

Sedan kanske man inte ska göra något som inte är ett problem till ett problem. Jag har vapenskåp hemma, i jaktstugan och i sommarstugan. När jag åker upp till sommarstugan låser jag in de bössor jag tagit med mig i vapenskåpet i sommarstugan, och lämnar övriga vapen kvar i vapenskåpet hemma. Jag skriver mig inte i sommarstugan för några veckor.

Jag har aldrig hört talats om någon som hamnat i problem när de gjort som jag. Det kanske inte är precis enligt absolut alla paragrafer -- men jag tänker fortsätta att ta risken. I alla fall tills det visar sig att någon fått problem...

Publicerat
1 hour ago sexfemåtta sa:

Ja, men jag vet inte om det är så självklart att du följer lagen om du har skåp i fritidsstugan och lämnar bössorna där inlåsta när du åker och handlar. Isf var i lagen står det?

Ingenstans, förvaringsföreskrifterna är inte lag, vilket har räddat många slarvers.

Jag har förklarat Skatteverkets krav på folkbokföring ovan jämte kraven på förvaring. Bor man splittat 6/6 eller ens 4/4/4  under året så skall man vid varje flytt göra en ändring hos Skatteverket.

Vapen får hanterar/förvaras tillfälligt enligt vissa förutsättningar under exempelvis en jakthelg, att alltid ha uppsikt över alla sina vapen under 6 månader om året, kraven vid ”tillfällig” förvaring är inte bara vansinnigt belastande utan även en klar riskexponering. /C

Publicerat
  • Författare
53 minutes ago, Christian N said:

Ingenstans, förvaringsföreskrifterna är inte lag, vilket har räddat många slarvers.

Jag har förklarat Skatteverkets krav på folkbokföring ovan jämte kraven på förvaring. Bor man splittat 6/6 eller ens 4/4/4  under året så skall man vid varje flytt göra en ändring hos Skatteverket.

Vapen får hanterar/förvaras tillfälligt enligt vissa förutsättningar under exempelvis en jakthelg, att alltid ha uppsikt över alla sina vapen under 6 månader om året, kraven vid ”tillfällig” förvaring är inte bara vansinnigt belastande utan även en klar riskexponering. /C

"Jag har förklarat Skatteverkets krav på folkbokföring ovan jämte kraven på förvaring. Bor man splittat 6/6 eller ens 4/4/4  under året så skall man vid varje flytt göra en ändring hos Skatteverket"

Var står det? Dvs tex att om man ska bo 4 månader i sommarstugan så ska man skriva sig på den adressen de 4 månaderna? Det har jag inte lyckats hitta nånstans att det står, det jag däremot läste på nån annan sida var att de räknade ett år som gränsen för när man ska "flytta". Nånstans går väl gränsen. Ingen flyttanmäler ju när de åker bort en helg. Åker de bort två år, så självklart. men var därimellan går gränsen?

Är det dock väldigt lätt och snabbt att "flytta" så kan man ju göra det förstås. Lite konstigt kanske att göra en sån flytt för att åka till stugan några månader kan det kanske tyckas, men...

Det sista stycket förstår jag. Men nu var det just pga detta som jag försöker reda ut hur/vad som gäller om du vill vara i sommarstugan en längre sommar/höst tex och tex ha med vapen för träning/jakt. Vapenskåp känns som en självklarhet, att adressändra kändes inte lika givet, men om det är så man ska göra så är det så!

Publicerat
  • Författare
15 hours ago, Christian N said:

7 § En person anses vara bosatt på den fastighet där han eller hon regelmässigt tillbringar eller, när byte av bostad har skett, kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila. Den som därigenom kan anses vara bosatt på fler än en fastighet anses vara bosatt på den fastighet där han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist.

En person ska anses regelmässigt tillbringa sin dygnsvila på en fastighet där han eller hon under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan minst en gång i veckan eller i samma omfattning men med en annan förläggning i tiden.

8 § Om en person under en på förhand bestämd tid av högst ett år regelmässigt tillbringar sin dygnsvila på en annan fastighet än den där han eller hon har sin egentliga hemvist, anses detta inte leda till ändrad bosättning. Lag (2013:380).

25 § Den som är folkbokförd och har flyttat ska inom en vecka anmäla flyttningen till Skatteverket.

Den som är folkbokförd och ändrar postadress utan att flyttning skett ska göra anmälan enligt första stycket om postadressen ska gälla för minst sex månader

42 § Den som lämnar oriktig uppgift till grund för beslut om folkbokföring döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för folkbokföringsbrott till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma gäller den som inte fullgör sin anmälningsskyldighet enligt 25-27 §§.

Så kontentan är att om man, notera då att jag hade något fel i sak, har mer än en, 1 fastighet och anses vara folkbokförd enbart på en av dem oavsett var man sover. 
Man får bo i sommarstugan i ett halvår utan att ändra folkbokföringen, års regeln avser andra situationer. 

Här kommer dock kickern och skälet till vad jag anförde i sak, man ansvarar för en regelbunden, i praktiken daglig tillsyn av förvaringen av vapen, att då vara i stugan med enbart ett av flera vapen är 

Fap:en

17 kap. Förvaring m.m. av skjutvapen och ammunition samt transport av skjutvapen
Förvaring av vapen och ammunition
1 § Enligt 5 kap. 1 § vapenlagen (1996:67) är den som innehar skjutvapen eller ammunition skyldig att ta hand om egendomen och hålla den under sådan uppsikt att det inte finns risk för att någon obehörig kommer åt den.
Med uppsikt förstås att innehavaren har omedelbar kontroll över vapnet eller ammunitionen.
2 §
Allmänna råd
För att uppfylla kravet på uppsikt enligt 1 § bör skjutvapen förvaras i tillståndshavarens bostad vilket regelmässigt innebär där tillstånds- havaren är folkbokförd. Med bostad kan likställas byggnad t.ex. ga- rage eller förråd, som är låsbar och sammanbyggd med bostaden och där genomgångsdörr finns mellan byggnaden och bostaden. Det- samma gäller byggnad som inte är sammanbyggd med bostaden men så placerad i förhållande till denna att byggnaden är möjlig att över- vaka från bostaden. I sådana fall bör dock en anordning finnas som anger för personer i bostaden när ett angrepp på byggnaden sker. En sådan anordning bör inte utan svårighet kunna sättas ur funktion.

Att då medvetet dra iväg o lämna vapnen hemma för längre perioder har så vitt jag vet inte prövats, varken straffrättsligt eller i avseende med tillstånd men det är ingen bra början om jag säger så.

https://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/vapen-kan-forvaras-pa-flera-stallen-20200424/

https://www.jaktjournalen.se/far-licenserna-indragna-efter-brister-i-vapenforvaring/

Slutligen är den tillfälliga förvaring som är tillåten vid jakt, övernattning osv, sådan art den ställer mycket höga krav på uppsikten, belastande höga. /C 

Jamen precis, är det inte då som jag nämnde ovan? Dvs att gränsen för när "flytt" ska ske är om man ska bo på annat ställe mer än ett år ? Dvs denna paragraf 8 nedan. Om man tex istället skulle bo i sitt sommarhus 6 månader, då låter det som att man inte ska flyttanmäla sig dit? Eller tolkar jag fel, och hur isf?

"8 § Om en person under en på förhand bestämd tid av högst ett år regelmässigt tillbringar sin dygnsvila på en annan fastighet än den där han eller hon har sin egentliga hemvist, anses detta inte leda till ändrad bosättning. Lag (2013:380)."

Publicerat

Citerar från ovan: Så kontentan är att om man, notera då att jag hade något fel i sak, har mer än en, 1 fastighet och anses vara folkbokförd enbart på en av dem oavsett var man sover. 
Man får bo i sommarstugan i ett halvår utan att ändra folkbokföringen, års regeln avser andra situationer.

Det var min tanke att om man läste vad jag skrev skulle förstå att den överlagda handlingen att lämna sina vapen utan tillsyn i 6 månader är obetänkt ( detta förutsatt i brist på angivna omständigheter att man är ensam i hushållet, att man inte har kasun, grade 3-4 förvaring mm) så reglerna stipulerar i varje fall att man har en närvaro, inte nödvändigtvis daglig tillsyn men nära på och i varje fall i annat fall en alternativ kontroll, typ larm. 

Min slutsats är att om man efter x antal månader i stugan får inbrott i hemmet där vapnen förvaras är sannolikheten om man inte är en partiledare eller motsvarande hög att man förlorar tillstånden. Detta grundar jag på ett antal års praktiskt arbete mot myndigheten ifråga. Vänligen Christian 

Publicerat

Jag skrev en liknande frågeställning för ett par år sedan och fick ingen klarhet, så jag gör som jag gör.

Jag bor på och äger en bondgård med mark och följaktligen så har jag mina vapen här. Jag har också en lägenhet i Sthlm för övernattning då jag tvingas arbeta där. En typisk vecka ser ut som så att jag reser dit måndag morgon, jobbar tom torsdag em, då jag åker hem till bondgården igen.

Problemet är att jag av olika skäl är skriven i Sthlm och jag har naturligtvis ett godkänt alibi-skåp även där.

Jag tror inte det finns någon bra juridisk lösning, ville bara påpeka att allas tillvaro inte ser likadan ut.

Publicerat
  • Författare

En jäkla sörja. Nåja, ska inte bo i stugan nödvändigtvis långtids...än. Åka på semester nån vecka måste ju vara OK.

Förstår dock inte riktigt @Christian N ang detta:

"Man får bo i sommarstugan i ett halvår utan att ändra folkbokföringen, års regeln avser andra situationer."

Var står regeln om ett halvår? Och vilka andra situationer gäller årsregeln? "8 § ovan verkar ju inte vara skriven för endast vissa specifika situationer?

Låter ju annars helt enkelt som man får lov att flyttanmäla (med vapenskåp på båda ställen såklart) annars. Jäkla meck att man inte ska kunna fråga polisen om sånt här och få bra svar.

Publicerat

Vapenlagen skrevs inte för hoppande boende, att jag skrev sex månader i sommarstugan är för att därefter bör man nog överväga en adressändring/ändring av folkbokföring av praktiska skäl. Det är så att säga en tillämpning av eftertänksamhet.

8 § avser att reglera tillfällig anställning, studier på annan ort, militärtjänstgöring mm. Ie andra scenarion

Jag hade utan tvekan haft skåp på båda platserna/boendena och ja jag hade adressändrat, enbart för att det är en enkel och för mig passande ordning. /C