Hoppa till innehåll

Viltvård


Matte03

Recommended Posts

Hej! Får be om ursäkt om kanske dum fråga. Om allt går enligt planer så har jag jägarexamen 1a augusti. Och om jag klarar den tänkte jag börja med viltvård (läser på lite om det nu) och min fråga är då jag tänkte starta ett företag som jag kan hålla på med på kvällar och helger, där jag ska tex bygga åtlar sätta ut saltstenar åt folk mm. Tror ni det är värt och finns någon marknad på det? Och om det gör det kan man kalla företaget för typ erikssons jakt och viltvård eller måste man vara utbildad vilvårdare för att kunna kalla sig för det? Mvh Mattias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Erikssons jakt och viltvård låter som ett fint val på firmanamn. Det talar om vad du gör.

Utbildat? Det är väl vad man åstadkommer som spelar roll: the proof is in the pudding.

Har du några potentiella kunder i din närhet får du kontakta dom och få ett avtal klart och sätta i gång?

Erikssons jakt och viltvård ska kanske också hålla efter svartfågel och predatorer hos hans kunder?

Lycka till med projektet, och välkommen hit 👍

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Dansken sa:

Erikssons jakt och viltvård låter som ett fint val på firmanamn. Det talar om vad du gör.

Utbildat? Det är väl vad man åstadkommer som spelar roll: the proof is in the pudding.

Har du några potentiella kunder i din närhet får du kontakta dom och få ett avtal klart och sätta i gång?

Erikssons jakt och viltvård ska kanske också hålla efter svartfågel och predatorer hos hans kunder?

Lycka till med projektet, och välkommen hit 👍

Planen är väll att hålla efter lite tex vildsvin osv. Man får göra lite reklam i någon lokal företagssida😀

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tror det är tveksamt att du få betalt för att hålla efter gris. Min erfaring säger att det är svårt att få grisjakt även när den utförs gratis. Tror även att en färsk jägarexamen gör det ännu osannolikare.

Du behöver en skaffa en kompis med hund för eftersök.

Försök, jag kan ha fel!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, MagnusN said:

Tror det är tveksamt att du få betalt för att hålla efter gris. Min erfaring säger att det är svårt att få grisjakt även när den utförs gratis. Tror även att en färsk jägarexamen gör det ännu osannolikare.

Du behöver en skaffa en kompis med hund för eftersök.

Försök, jag kan ha fel!

Jag är ny i den här världen så ta det jag säger med en nypa salt. Men av vad jag sett nu när jag letar jaktmöjligheter & möjligheter att hänga med på jakt för att lära mig så verkar det onekligen så.

Har sett grupper med gubbar klanka ner på & skriva en massa skit i facebookgrupper på inlägg där personer erbjuder sig komma hem till bönders marker och hjälpa till med vildsvinsjakt i utbyte mot (om ens det) en liten andel av köttet. Vissa helt gratis utan nått kött, ingenting. De får skit för att sagda gubbar tycker att det ska man betala för!

Jag är förstås helt OK med om nån vill, och kan, sälja vildsvinsjakt på sina marker. Men det är även helt okej att erbjuda sig utföra det gratis åt nån eller mot ersättning. Det är bara att tacka nej isåfall, visst?

Men med det sagt tror jag att TS kanske ska försöka se igenom marknaden och vilka möjligheter som finns först och främst. Kanske kan man nischa sig på nått vis isåfall, jag vet inte. Jag menar verkligen inte att vara en sån där dryg negativ nej-sägare, utan försök för sjutton om du vill! Men det kanske behövs en lite mer specifik plan för att lyckas.. Kanske detta med att bygga åtlar, annat kan vara nått. Tror trots allt många vill åka ut och skjuta vildsvin (även betala för det), men inte lika många vill göra grovjobbet med allt för/efterarbete?

Finns det kanske nått annat "jobbigt arbete" man kan utföra?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Gratis" grisjakt brukar kosta en del. Då jag hade förmånen att kunna jaga gris utan att betala arrende så räknade jag ut att varje skjuten gris kostade mig ca 400-600kr. Bensin, trikinprov, foder osv. Och då har jag inte räknat in kostnader som spridare, åtelkamera, åtelbelysning och batterier. Det hände vid något enstaka tillfälle att man fick behålla någon köttbit men med tanke på arbetet både efter och innan jakten var det en ganska klen tröst. Det som dock var värt en del var erfarenheter man samlade på sig tex skjut inga  storgaltar kl 0100 nio mil hemifrån. 

_20201118_123020.JPG

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...