Publicerat Juli 24, 20214 yr Såg att det var rea på denna på PN Jakt: Konus Range 600 https://www.pnjakt.se/art/avstandsmatare-konus-range-600.php Så det blir två frågor. Har nån kunskap om denna, kvalitet/fungerar bra? Vad tycker ni om avståndsmätare, använtbart/viktigt?
Publicerat Juli 26, 20214 yr Författare Om ingen testat denna, så vad har ni för avståndsmätare? Nått tips? Funderar annars på att beställa denna och prova, om den inte verkar som för kass kvalitet..
Publicerat Juli 26, 20214 yr Har igen aning om den där mojängen, kör en gammal Nikon själv. Men har du rimliga förväntningar så var det billigt. Just avståndsmätaren är en av de saker som alltid följer med ut på pursch och vak.
Publicerat Juli 26, 20214 yr Författare 29 minutes ago, strävhår said: Har igen aning om den där mojängen, kör en gammal Nikon själv. Men har du rimliga förväntningar så var det billigt. Just avståndsmätaren är en av de saker som alltid följer med ut på pursch och vak. Ja, det verkar ju onekligen som en bra mojäng att ha av vad jag läser här&där. Hittade även ett beggat ATN LaserBallistics 1000 för liknande pris, kanske ett ännu bättre köp?
Publicerat Juli 26, 20214 yr Ett varningenens finger... ska du lasra i dåligt ljus så syns svarta siffror typ inte alls. Jag köpte en obetydligt begagnad Leica Geovid 8x40 för ett bra pris, riktigt bra! Siffrorna lyser rött så jag ser dem oavsett ljus och sökaren är en röd fyrkant. Har en Bushnell liggandes någonstans som fungerar bra men samma problem, svarta siffror och svart sökare. Suger getpung i mörker..
Publicerat Juli 26, 20214 yr 1 hour ago Hipshot sa: Ett varningenens finger... ska du lasra i dåligt ljus så syns svarta siffror typ inte alls. Jag köpte en obetydligt begagnad Leica Geovid 8x40 för ett bra pris, riktigt bra! Siffrorna lyser rött så jag ser dem oavsett ljus och sökaren är en röd fyrkant. Har en Bushnell liggandes någonstans som fungerar bra men samma problem, svarta siffror och svart sökare. Suger getpung i mörker.. Man får titta upp mot himlen, sen gammalt.
Publicerat Juli 26, 20214 yr Författare 1 hour ago, strävhår said: Man får titta upp mot himlen, sen gammalt. Låter ju som en okej lösning på "problemet" då isf..
Publicerat Juli 27, 20214 yr Det är ett rätt konkret problem.. jag har tjockare tecken och riktmedel i Bushnell mojen än denna Konus så jag tror det blir problem.. Är man ute i skymningen i surväder så finns det inget ljus i himlen heller. Sen ska man ju kunna sikta på objektet man ska mäta även, svårt att hysta upp en räv eller gris i himlen
Publicerat Juli 27, 20214 yr 28 minutes ago Hipshot sa: Det är ett rätt konkret problem.. jag har tjockare tecken och riktmedel i Bushnell mojen än denna Konus så jag tror det blir problem.. Är man ute i skymningen i surväder så finns det inget ljus i himlen heller. Sen ska man ju kunna sikta på objektet man ska mäta även, svårt att hysta upp en räv eller gris i himlen Ljust bristen på ljus brukar automatiskt innebära kortare håll ändå, men klart nåt upplyst underlättar.
Publicerat Juli 27, 20214 yr Författare 8 hours ago, Hipshot said: Det är ett rätt konkret problem.. jag har tjockare tecken och riktmedel i Bushnell mojen än denna Konus så jag tror det blir problem.. Är man ute i skymningen i surväder så finns det inget ljus i himlen heller. Sen ska man ju kunna sikta på objektet man ska mäta även, svårt att hysta upp en räv eller gris i himlen Men om man ser objektet man ska mäta, ser man inte då "siktet" i kikaren också? tänkte att man kanske kan "låsa" avståndet sen och kolla upp för att läsa av, om jag tolkade det rätt? Ska dock kolla på lite fler innan jag bestämmer mig.
Publicerat Juli 27, 20214 yr Du kan chansa, du lägger viltet centralt i bild och hoppas att lasern mäter på rätt ställe. Det är inte alls skitenkelt och självklart insåg jag efter någon nattjakt m Bushnellen.. Sen.. öppningen på linsen är rätt trång, ljusinsläppet kraftigt begränsat så förmodligen är det svårjobbat i dåligt ljus.
Publicerat Juli 27, 20214 yr Har en burris eller om det är bushnell som kan antas ha likande prestanda. Funkar så länge det är skapligt ljust. Är det lite skymning så ser man inte siffrorna eller så mäter den inte avståndet.
Publicerat Juli 28, 20214 yr 20 hours ago Hipshot sa: Brist på ljus gör att man överskattar avståndet något vansinnigt!! Amen! I rävkojan "den där räven ligger nog på 130 - 150m." Så ligger den på 80-90 när man hämtar den. 😶