Jump to content

Redskap, utrustning - jakt

t00l91
 Share

Recommended Posts

Tjena! I och med att det är så få trådar som skapas här varje dag så får jag väl göra lite nytta och försöka få lite liv i forumet.

Vad för utrustning eller dylikt brukar ni använda/ta med till jakten?

Jag för egen del gillar faktiskt att ta med Triggerstick gen 3 Jim Shockey edition till det mesta, en tripod som står själv är rätt nice på drevjakter, livet blir i alla fall lättare. 

Somliga tycker det är fjantigt men jag ser hellre att jag tar ett bra skott än att se "cool ut"

Kaffe också såklart...Kaffe och tripoden är utrustning jag har med, försöker väl ibland att få med torkat kött eller något protein-rikt men det händer för sällan dessvärre.

Vad har du med? 

• Like 1

• t00l91 changed the title to Redskap, utrustning - jakt

Efterhand som åren går släpar jag färre och färre grejer med mig ut.

• Like 2

Dessa tripods och vad de nu heter.. de är fan bra! Bonusdottern nyttjade en slik fr biltema under uppskjutningen för jägarexamen, underlättar rejält! Likadan vid vetejakten, där är de omubärliga när man ska stå och glo på grisar i en evighet innan man vet vad man ska skjuta på.

• Like 1

6 minutes ago, Hipshot said:

Dessa tripods och vad de nu heter.. de är fan bra! Bonusdottern nyttjade en slik fr biltema under uppskjutningen för jägarexamen, underlättar rejält! Likadan vid vetejakten, där är de omubärliga när man ska stå och glo på grisar i en evighet innan man vet vad man ska skjuta på.

Mjo, visst är det så. Riktigt behändiga, särskilt när man ska stå still länge så kan vapnet vila på tripoden så är man snabbt på bössan när man hör eller ser någonting.

En tripod skullr jag säga ge dig samma precision som att du skulle sitta ner i bänk, riktigt bra redskap samt väldigt roliga att öva skytte med.

Mitt regnskydd som jag sytt själv, eldstålet och kniven, kaffepannan, sittunderlag i ull, kikaren och avståndsmätaren. 

• Like 1

41 minutes ago, Hipshot said:

Detta tänkte jag testa, hittade bambukäppar på tippen, tänkte testa med dem så får vi se.. Just ang tripods/skjutstöd

Hehe, ser ut som ett roligt projekt. 

Kommer säkert funka dugligt om marken är plan men om det är ojämnt så kommer det nog inte funka :P

1 hour ago Hipshot sa:

Detta tänkte jag testa, hittade bambukäppar på tippen, tänkte testa med dem så får vi se.. Just ang tripods/skjutstöd

Snåljåp, köp dig ett par Viper flex.

1 hour ago Hipshot sa:

Gav mina som jag gjorde till kompisen, men inga fel på dem! Har mycket på sitt samvete. Nu har jag ett par viper flex 

2K??? 

Näe inte rimligt speciellt inte mtp hur otroligt mycket jag är ute i miljöer där man behöver slika.. 

• Haha 1

6 hours ago Hipshot sa:

2K??? 

Näe inte rimligt speciellt inte mtp hur otroligt mycket jag är ute i miljöer där man behöver slika.. 

Brukar ha dom även när jag är i dina miljöer, dvs pluttra duvor på gården. Next level om vi pratar triggersticks.

• Like 1

Jag köpte fattigmans Viper flex = Seeland och är nöjd. Inte dräpt något med den ännu men den är värd pengen (typ 700). Schysst att låta bössan ligga i den när man är i vetet eller lockar. 

Jordnötter, så blir hela dagen bra. Kikare är bra när det ska pyrschas. Torra strumpor är trevligt att ha i bilen.

Handkikare med avståndsmätare går inte att vara utan. Sitter i en eberlestock Nosgunner. I småfacken finns lockpipa och handskar och fällkniv och våtservetter.

Harris på bössan och viperflex.

S