Hoppa till innehåll

Zinc jagar vidare


hobbe

Recommended Posts

I lördags fick Zinc somna in, fan inte lätt det här.....

I torsdagskväll så ville han inte äta, inte ha hundben och var riktigt loj.

Zinc var en hund som absolut aldrig visade någon som helst smärta när han var skadad under jakt och det var rätt ofta dessvärre, hans arbetssätt kan enklast beskrivas kompromisslöst, jagade dessutom endast vildsvin dom senaste 5-6 åren.

In till strömsholm och hans buk var spänd, gjorde ultraljud och på det så såg vi att en testikel och en bitestikel var förstorade, bukspottkörteln inflammerad.

Efter lite diskussioner så fick han vara kvar, få smärtlindring och kollas ordentligt på fredagen.

Vet ringde på fredag morgon och ville ta bort testiklarna och sätta in medicin ang bukspottkörteln, lite tvekan så lät jag dom göra det, han var runt 10 år och en speciell hund för mig så kan han få något/några år till som pensionär utan paket så ok.

Vet ringde efter OP, gått bra men hans värde på bukspottkörteln var så högt att det inte gick att mäta, normalt ligger det runt 200, 400 är högt och högsta talet att mäta är 1000, Zinc låg över....

Han fick vara kvar med smärtlindring men i lördags tog jag beslutet att låta honom sova in.

När jag möte honom på Strömsholm så var det inte samma hund, syntes att han hade rejält ont...

Ångrar nu att jag inte lät honom somna in redan i torsdagskväll men självisk som man är så tvekade jag..

Hem, ta en spade/spett, en flaska och börja gräva en grop till honom bredvid dom andra medans tårarna rann.

Under tiden jag kom hem tills på natten gjorde inte en enda utav dom andra hundarna ett enda ljud, dom kände nog av att det hade hänt någonting i flocken.

När man har många hundar så är det här dessvärre återkommande, priset för att ha hund är att ta beslut att inte låta dom ha ont utan få somna in.

En "one in a lifetime" hund, social och inte en uns utav aggressivitet men en rejäl dos skärpa, bra många vildsvin som han har på sitt samvete.

Han har drygt 25 valpar efter sig som bär generna vidare.

Waidmannsheil, alltid saknad, aldrig glömd!

IMG_20210724_203212_832-01.jpeg

20210724_181152-01.jpeg

20210724_182409-01.jpeg

  • Sad 16
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beklagar djupast, må han jaga som aldrig förr i hundhimlen!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tungt med hundar på det viset, lite lättare när man har flera och inte blir ställd.

Snart ett år sen jag fick ta bort karelaren och det var inte nån spec duktig hund då ännu men tyngsta hunden vara utan när han alltid var med överallt, saknad hemma är han ännu.

Den dag jag blir utan bästa jämten blir tung och den kommer närmare för varje dag/år har jag insett, hoppas bara man hinner få nån fungerande så man inte blir stående utan.

Alla hundar är jobbiga ta det beslutet med, vissa tyngre än andra men lite lättare när dom är gamla ändå.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-07-30 at 09:18 karelsk blandning sa:

Tungt med hundar på det viset, lite lättare när man har flera och inte blir ställd.

Snart ett år sen jag fick ta bort karelaren och det var inte nån spec duktig hund då ännu men tyngsta hunden vara utan när han alltid var med överallt, saknad hemma är han ännu.

Den dag jag blir utan bästa jämten blir tung och den kommer närmare för varje dag/år har jag insett, hoppas bara man hinner få nån fungerande så man inte blir stående utan.

Alla hundar är jobbiga ta det beslutet med, vissa tyngre än andra men lite lättare när dom är gamla ändå.

När man har många så sker det dessutom rätt ofta, nästan 1/år för mig dom senaste åren men ett liv utan hundar vill jag inte ha!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...