Publicerat Juli 27, 20214 yr Ska snart hämta hem både valp och bil. Funderar på om jag ska sätta in grind eller bur. Bilen en octavia med tröskel, hunden en labrador. Men övriga familjen vill ju också gärna kunna stuva in grejer där bak tillsammans med hunden. Att dela på mitten med vägg och grind känns praktiskt och lätt att montera ner. Men risken är att delar av inredningen ryker och slits i onödan. Blir gott om plats till hunden. Bur då, inte lika effektivt nyttjande av lastytorna. Enkelt att lyfta in o ur, inredningen i bilen sparas lite. Buren kan användas som sovplats till hunden om en är iväg. Tyvärr gör tröskeln att utbudet på burar begränsas lite. En bur som är fastspänd borde även vara säkrare för alla iblandade. /Johan
Publicerat Juli 27, 20214 yr Har två st octavia själv. Har bur till båda men tar plats. Så en Har vi lyft ur och har galler. Kan rekommendera KP hundbur har två st. En är snart 20 år tror jag? Den andra 10?
Publicerat Juli 27, 20214 yr När det gäller burar tycker jag det är praktiskt med täckta sidor. Blir ju mindre skit från hunden i bagaget.
Publicerat Juli 29, 20214 yr Antar att det inte är en jättestor hund heller. Så bur är nog bäst/smidigast och oftast säkrast iom att hunden inte kan kastas runt lika mycket som i bagaget. Dessutom får du plats för annat som sagt. Jag har dock grindar själv för att en bur inte får plats på djupet, så min hund har hela bagaget (inga problem då för annat än att jag inte kan frakta så mycket grejer samtidigt som hunden haha! Om hunden är invänjd och nöjd med att vara i bilen så elimineras risken i princip för att den ska käka upp bilen iaf. Så den oron skulle inte påverka mig i valet.
Publicerat Juli 29, 20214 yr Författare Hunden kommer troligen landa runt en 25 kg och 55cm i mankhöjd så inget monster. Har kollat lite burar i storlek med artfex medium. Kanske i smalaste laget när han är vuxen, men det får hanteras då. Blir ett vågspel mellan att ligga bra, inte för mycket utrymme att kasa runt i och jordbruksverkets regler. Funderar annars på en enklare mindre gallerbur typ dogmen nu i början. Viktigaste är att vänja in bilåkande Jo, har ju hört historier om bilbälten, innertak, mellanväggar av plyfa som tuggats upp i protest. Men då har det företrädesvis handlat om tyska raser 😁
Publicerat Juli 30, 20214 yr Funderat vad man skulle ha i bilen åt dom, har ännu inte ens fått satt in gallret i bilen. Är nog ett måste innan jakten börjar så det är slut klättrat. En bur med täckta sidor runt om och en dörr med små rutor i gallret skulle behövas åt den mindre om man tänkt lämna honom i bilen. Bättre har det blivit men ännu går det inte lämna honom utan uppsikt. Till en hund så hade jag valt bur om det går i bilen just för att den är lätt plocka ur och ta in om man är iväg och behöver nånstans för hunden sova.
Publicerat Juli 30, 20214 yr På 2021-07-27 at 21:26 Johan1986 sa: Ska snart hämta hem både valp och bil. Funderar på om jag ska sätta in grind eller bur. Bilen en octavia med tröskel, hunden en labrador. Men övriga familjen vill ju också gärna kunna stuva in grejer där bak tillsammans med hunden. Att dela på mitten med vägg och grind känns praktiskt och lätt att montera ner. Men risken är att delar av inredningen ryker och slits i onödan. Blir gott om plats till hunden. Bur då, inte lika effektivt nyttjande av lastytorna. Enkelt att lyfta in o ur, inredningen i bilen sparas lite. Buren kan användas som sovplats till hunden om en är iväg. Tyvärr gör tröskeln att utbudet på burar begränsas lite. En bur som är fastspänd borde även vara säkrare för alla iblandade. /Johan Med tanke på tröskel under bagageluckan, har inte Skoda kvar "extragolvet" i sitt sortiment? Vet att farsan har det i sin Scout från 2011/2012. Man förlorar någon dm i lasthöjd i bagaget, men det blir mycket smidigare att få i och ur saker ur bagaget. MVH Alias