Publicerat Februari 6, 200719 yr Hej! Någon som vet om det finns godkänd fälla för vildsvin? Vet att det tagits fram någon och att det testats osv. Antar att Länsstyrelsen ger ev tillstånd. Är väl inte direkt vän av dessa tingestar men inser att vissa kan ha behov av dem. Den enda bonden som fortfarande har djur och odlar säd är rätt förtvivlad där vi arrenderar jakten. Han funderar på att ge FN i att odla säd för grisarna tar så pass mycket. Vi har legat på så mycket vi kan med störningar och vak kring åkerlapparna men ett par av åkrarna har vi inte jakten på. Där fanns inte ett strå kvar där när det skulle skördas.. En ev fälla som komplement till punktinsatserna skulle kunna hjälpa till och göra markägaren lite gladare. MvJh NS
Publicerat Februari 6, 200719 yr Eltråd, fodra i skogen mm. Allt är bättre än fällor. I fällor fångar man skadedjur, inte högvilt >
Publicerat Februari 6, 200719 yr Författare Eltråd, fodra i skogen mm. Allt är bättre än fällor. I fällor fångar man skadedjur, inte högvilt > JO jag vet, Ev fälla är inte min ide utan bondens. Jag har fattat det som att det inte finns någon typgodkänd än, men att några har fått dispans för test av Sinkaburum modifierad eller va den heter. Hoppas det räcker för markägaren med det beskedet och att han får vänta åtmindstonde tills det finns någon typgodkänd. MvJh NS
Publicerat Februari 6, 200719 yr Tycker bönderna får bidrag för det mesta, kan de inte få "bök-bidrag" oxå. Då gör det väl inget om vildsvinen förstör 8) ;D
Publicerat Februari 6, 200719 yr Tycker bönderna får bidrag för det mesta, kan de inte få "bök-bidrag" oxå. Då gör det väl inget om vildsvinen förstör 8) ;D Vet om de lantbrukare som fått fält med mogna grödor fullständigt massakrerade av svin och där det varit otänkbart att ens prova att tröska. Sånt är ej särskilt skoj och jag vet inget bidrag som täcker upp det. Vem är det som har jakten på markbiten du nämner NS? Det måste väl gå att få den jakträttsinnehavaren att oxå jaga grisarna under den känsliga tiden eller?
Publicerat Februari 6, 200719 yr Tycker bönderna får bidrag för det mesta, kan de inte få "bök-bidrag" oxå. Då gör det väl inget om vildsvinen förstör 8) ;D Hej Tillåt mig upplysa dig i ett ämne du tyvärr inte behärskar, men det är du inte ensam om heller. Det är du som får subventioner som konsument, inte producenten primärt. Livsmedlen är billigare än nånsin och utan dessa subventioner skulle maten kosta en halv gång till i konsumentledet alternativt vara importerad från fjärran land. Men som Mickel precis sa, svin förstör grödan kvantitativt, men ocksp kvalitativt då man får jord och skit i ensilaget. Dessutom efter ha kört 3 kantställda stenar i slåttermaskinen samma år x20000 kr förstår jag att bönder börjar tänka i fällor. Skogsbolagen vill utrota älgen för att dom käkar lite tallskott här och där. Skulle bönderna ha samma syn på svinstammen skulle vi inte ha några grisar i odlingslandskapet. MVH
Publicerat Februari 6, 200719 yr Författare Vet om de lantbrukare som fått fält med mogna grödor fullständigt massakrerade av svin och där det varit otänkbart att ens prova att tröska. Sånt är ej särskilt skoj och jag vet inget bidrag som täcker upp det.Vem är det som har jakten på markbiten du nämner NS? Det måste väl gå att få den jakträttsinnehavaren att oxå jaga grisarna under den känsliga tiden eller? Jakten på de andra 2 åkerplättarna har en ensam kille. Vi var där och tog några pass oxå men dygnet har som bekant inte mer än 24 timmar. Ett problem är att väster, norr och lite söder ut är det gräns till ytterligare jaktlag där grannsämjan tyvärr inte är sådär god... Hundsläpp i säden ger nästan garanterat ståndskall på grannmarken. Går grisarna på rätt håll (öster ut) så e de inge bekymmer men då måste de över 3 stora åkrar och en väg. Visst de går på det hållet oxå ifall de är ostörda.. MvJH NS
Publicerat Februari 6, 200719 yr Frågan är om fällorna hjälper. Jag tror inte att du får samma skrämmande effekt från en fälla som du får om du skjuter en gris ur en flock. Dessutom så är ju grisarna tydligen väldigt läraktiga så dom borde ju lära sig att det är fällan som är farlig, inte att vistas på åkern.