Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Guidning i valpfoderdjungeln önskas :)

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag blir med min första valp, en beagle om 9 dagar och tänkte kolla om det finns någon här som kan guida mig lite i foderdjungeln?

Uppfödaren har kört med "Specifik för medelstora valpar". Men närmaste ÅF ligger ca 6 mil bort. Jag skulle hellre gå över till något som finns på t ex Granngården eller Svenska Foder så man vet att det finns att tillgå även när man är ute på resa i vårt avlånga land.

Jag ser ju helst att det är svenska råvaror av både miljöskäl och antibiotika-skäl. Om det nu inte finns bra svenskt foder får jag givetvis krypa till korset.

Hur är t ex Halla, Doggy Professional och Bozita?

Publicerat

Vilken mat ?

Om hunden mår bra, om avföringen är fast och fin och av rimlig mängd i förhållande till födointaget och hunden är blank och fin i pälsen kan man inte vara helt fel ute.

Gammalt djungelråd.

Publicerat

Jag kör Magnusson junior som är helsvenskt foder. 4.5 kg säckar finns oftast på coop. 10 kg säckar beställer jag från widforss (gratis frakt).

Publicerat

Bästa guiden BORDE vara uppfödaren, nog mycket stress och nyheter för valpen med bara flytten från det vana, syskon och mamma så ge du valpen det den är van vid och vänta med foderbytet tills den boat in sig ordentligt!

Publicerat

Håller med ovanstående om att det är ju ingen jäkt att byta foder. I övrigt gillar jag färskfoder.

Publicerat
  • Författare

Tack för tipsen!

Det låter klokt att hålla kvar vid uppfödarens foder ett tag till. Det fanns på Apotea med fri hemleverans, så jag får köra på det så länge :)

Publicerat

Kör Carrier som är svenskt foder. Finns på widforss. Enda torrfodret som den kräsne hunden gillar. Det fetaste gillar han mest. Finns rätt många olika varianter så att man kan ha foder för jaktsäsong och lågsäsong. Bra pris också.

Men som qvarhill skrev, foderbyte kan bli väl mycket så ta det sen. Båda mina blev dåliga i magen av foderbyte.

Kan varmt rekommendera Aptus aptobalans som är ett magiskt pulver (mjölksyrabakterier) som hjälper små valpmagar när de smaskat i sig äckel.

Publicerat
3 minutes ago juniper sa:

Tack för tipsen!

Det låter klokt att hålla kvar vid uppfödarens foder ett tag till. Det fanns på Apotea med fri hemleverans, så jag får köra på det så länge :)

Apotea och widforss är samma ägare och logistik.

Publicerat
9 hours ago MagnusN sa:

Kör Carrier som är svenskt foder. Finns på widforss. Enda torrfodret som den kräsne hunden gillar. Det fetaste gillar han mest. Finns rätt många olika varianter så att man kan ha foder för jaktsäsong och lågsäsong. Bra pris också.

Men som qvarhill skrev, foderbyte kan bli väl mycket så ta det sen. Båda mina blev dåliga i magen av foderbyte.

Kan varmt rekommendera Aptus aptobalans som är ett magiskt pulver (mjölksyrabakterier) som hjälper små valpmagar när de smaskat i sig äckel.

Körde Carrier på min Boxer för, men hon fällde päls konstant, efter byte till annat foder upphörde det. En kompis hade samma problem…

Boxern gick halva livet på Doggy Professional Extra Aktiv, andra halvan var det Nutra Nuggets eller McDog. 

Nuvarande hund får Robur Sensitive då hon är allergisk mot det mesta.. :huh:

Publicerat
På 2021-07-30 at 11:39 juniper sa:

Hej!

Jag blir med min första valp, en beagle om 9 dagar och tänkte kolla om det finns någon här som kan guida mig lite i foderdjungeln?

Uppfödaren har kört med "Specifik för medelstora valpar". Men närmaste ÅF ligger ca 6 mil bort. Jag skulle hellre gå över till något som finns på t ex Granngården eller Svenska Foder så man vet att det finns att tillgå även när man är ute på resa i vårt avlånga land.

Jag ser ju helst att det är svenska råvaror av både miljöskäl och antibiotika-skäl. Om det nu inte finns bra svenskt foder får jag givetvis krypa till korset.

Hur är t ex Halla, Doggy Professional och Bozita?

Sen det uppenbara, men med tanke på att det är din första. När/om du byter foder, se alltid till att blanda de olika minst en vecka innan.