Publicerat Augusti 9, 20214 yr Som jag tolkar lagen, och av vad jag läst av hur andra tolkar lagen, så ska ammunition vara inlåst. Men kravet är inte på att den ska vara inlåst i vapenskåpet. Enligt vissa så ska det egentligen räcka med att den är inlåst genom att vara inne i hemmet, som är låst. Är dock lite osäker på det. Idag har jag dock den inlåst i vapenskåpet då det var lika bra så här hemma. Men har ett relativt litet skåp (vet att man "ska" köpa större, men det var inte möjligt för mig just nu pga hur jag bor och att jag ev. snart ska flytta). Så det börjar bli lite fullt med 3 vapen och det andra i skåpet, och skulle gärna köpa på mig mer på en gång. Så undrar om nån har tips på bra skåp man kan ha vettigt lås på, om än inte vapenskåpsklass? Eller hur gör ni?
Publicerat Augusti 9, 20214 yr Innan dom har fallit i rätten så kan man tvista till dödagar om vad "bakom säkert lås" betyder krasst men sant Jag har/hade ett gammalt utlevat vapenskåp som ammoskåp men vill du ha ett låsbart ammoskåp så duger iprincip allt du kan hitta
Publicerat Augusti 9, 20214 yr Författare Hm ja. Änsålänge funkar vapenskåpet bra. Extra kikarsikte mm måste ju faktiskt inte förvaras i det som jag gör nu heller. Ska sätta fast nått på vapenstället så jag kan stapla ammunitionen på ett bättre vis å. Kanske blir en icke-fråga när jag väl köper ett till skåp som planerat i framtiden.. men iaf.
Publicerat Augusti 10, 20214 yr Det enda vi vet säkert är att låsbar träkista inte är ok. Det innebär även att man inte får förvara ammo i hemmet utan någon form av skåp. Dokumentskåp är rätt vanligt för förvaring
Publicerat Augusti 10, 20214 yr Jag har ett äldre Norlyx som inte är SS-godkänt (även om det gick finfint att husera 3 pistoler, 1 revolver, 1 armborst och 2 gevär i det tidigare) som jag använder för ammunition. Jag handlar alltid bulk så det måste till ett extra skåp för egen del. Jag förlitar mig inte på att jag skulle vinna i förvaltningsrätten om jag hade haft grejerna i en IKEA-låda med hänglås på eller liknande. Bäst är naturligtvis ett SS-skåp, då blir det inget tjafs, men mitt fall får bli enl. ovan då jag ändå hade skåpet kvar.
Publicerat Augusti 10, 20214 yr Tänk på att det är högre krav på förvaring av krut om du tänker börja handladda. SS 3492 anges som exempel på vad som uppfyller kraven för krutförvaring. https://www.msb.se/siteassets/dokument/amnesomraden/skydd-mot-olyckor-och-farliga-amnen/brandfarligt-och-explosivt/explosiva-varor/handladdning-av-ammunition-pm.pdf
Publicerat Augusti 10, 20214 yr Intressant att det enligt MSB-dokumentet redtop länkade till är viktigare att förvara handladdad ammunition säkert än köpesammunition...? Quote Krut, tändhattar och färdigladdad ammunition ska förvaras inlåst i utrymme med tillträdesskydd som motstår angrepp med handhållna verktyg och elektriska verktyg i minst 10 minuter. Ett säkerhetsskåp/ vapenskåp enligt SS 3492 uppfyller dessa krav
Publicerat Augusti 10, 20214 yr Författare Roligt när man börjar prata om minuter det ska klara sig.. det beror ju oerhört mycket på vem (och med vad) som försöker öppna det. Nåja. Läste också det där fallet med kistan ja. Rätt galet. Men det kändes ju även lite som de ville sätta dit honom.. men det är väl OT. Tills vidare får vapenskåpet fyllas med ammon.
Publicerat Augusti 11, 20214 yr Med en kaprondell så är jag garanterat inne i ett vanligt billigaresortens godkänt skåp på under tio minuter. Kapade upp min fars med tigersåg då han tappat bort nycklarna och det tog inte så fasligt länge. Sätta rondellen i ett skåp fullt med krut kanske jag skulle tveka lite till däremot... Annars är väl förstörd optik största risken
Publicerat Augusti 11, 20214 yr 22 hours ago redtop sa: Tänk på att det är högre krav på förvaring av krut om du tänker börja handladda. SS 3492 anges som exempel på vad som uppfyller kraven för krutförvaring. https://www.msb.se/siteassets/dokument/amnesomraden/skydd-mot-olyckor-och-farliga-amnen/brandfarligt-och-explosivt/explosiva-varor/handladdning-av-ammunition-pm.pdf Det gäller inte legala vapenägare som handladdar för eget bruk. Framgår i kap 1. Länk till aktuell författning https://www.msb.se/siteassets/dokument/regler/forfattningar/msbfs-2019-1-foreskrifter-och-allmanna-rad-om-hantering-av-explosiva-varor.pdf