Publicerat Februari 6, 200719 yr Jag har länge funderat var för det är så stor andel av tjädertupparna skjutna på toppjakten som är gammeltuppar? Jag har några teorier låt höra vad ni tror eller vet ???
Publicerat Februari 6, 200719 yr Njaha? Jag vet inte om jag har upplevt något unikt, men av dom tjädrar jag skjutit så har bara två varit annat än ungtuppar :-[ . Dvs flertalet av dom tuppar jag skjutit har varit ungtuppar, vilket i sin tur skulle strida mot ditt påstående. (Detsamma gäller för övrigt orrtuppar också, de flesta är ungtuppar). Nu är det ju så att jag inte vet vad du menar med stor andel :- så det blir lite svårt att uttala sig.
Publicerat Februari 6, 200719 yr Visst får man tag på en och annan gammeltupp också men majoriteten är nog och bör nog ändå vara ungtuppar. Är föryngringen god på området så bör det rimligtvis finnas fler yngre individer. De yngre tupparna har ju heller inte samma "rutin" så oftast så visar de sig lite mer än de äldre tupparna också. Men det är bara mina egna erfarenheter, man hör ju ibland sådana som alltid lyckas skjuta gammeltuppar och då är det ju bara att lyfta på kepsen... Skjuter man bara gammeltuppar så kan det ju vara ett tecken på att föryngringen av årstuppar var dålig och då kanske man bör hålla igen lite för att ge bra förutsättningar för ett bra bestånd till kommande säsong.
Publicerat Februari 6, 200719 yr Tycker även jag att resultatet brukar se ut som tjäderjakten i övrigt, mest ungtuppar men någon enstaka bult över 4 kilo. Men skjuts det lite ungfågel på en mark tyder det väl på dålig föryngring.
Publicerat Februari 6, 200719 yr Författare Hmm. så det är inte fler som sett detta mönster? Normalt brukar det oftast gå minst 2-3 ungtuppar på varje gammeltupp under höstjakten med finnen. Oftast är det omvänt under toppjakten jag skjuter 2-3 gammeltuppar på varje årstupp. Visst händer det att man hittar flockar med många årstuppar under toppjakten men det är rätt ovanligt där jag jagar i allafall? Min teori har varit att årstupparna inte gärna bladar sig med äldre tuppar och att dom sedan gärna håller sig mer som hönorna i yngre tätare tallskog. PS. det är inget jag efterstävar att skjuta gammeltupp på toppjakten då dessa inte är de bästa fåglar att stoppa i grytan