Publicerat Augusti 16, 20214 yr Har en liten sidohobby som har fallit undan lite under sommaren pga semesterutflykter och jakt, dvs att leka med min 3d-printer. Vore skoj med idéer om vad man kunde testa skapa som kan ha nån relevans för jakt. Vet inte om det är nått som kan vara smidigt eller ej. Små askar och sånt kan man förstås göra, eller slutstyckesknoppar/whatever.. men det är väl kanske lite trist. Finns det nått roligare?
Publicerat Augusti 16, 20214 yr 8 hours ago sexfemåtta sa: Har en liten sidohobby som har fallit undan lite under sommaren pga semesterutflykter och jakt, dvs att leka med min 3d-printer. Vore skoj med idéer om vad man kunde testa skapa som kan ha nån relevans för jakt. Vet inte om det är nått som kan vara smidigt eller ej. Små askar och sånt kan man förstås göra, eller slutstyckesknoppar/whatever.. men det är väl kanske lite trist. Finns det nått roligare? Nånting bra att luta bössor mot i vapenskåp, det behöver jag tex då jag har ett litet skitskåp.. Kolv till geväret 😂 Fästen till skjutstöd Fästen till lampa kanske på kikarsiktet Hållare till lampa på keps? Hållare till jaktradio mm kommer inte på mer just nu. Jo magasin till Mauser M12 som kan med fördel skickas till Strömsund vid färdigställande för grundlig inspektion och ej krav på återlämning... 🤣😘
Publicerat Augusti 16, 20214 yr Författare 26 minutes ago, Stefa7n said: Nånting bra att luta bössor mot i vapenskåp, det behöver jag tex då jag har ett litet skitskåp.. Kolv till geväret 😂 Fästen till skjutstöd Fästen till lampa kanske på kikarsiktet Hållare till lampa på keps? Hållare till jaktradio mm kommer inte på mer just nu. Jo magasin till Mauser M12 som kan med fördel skickas till Strömsund vid färdigställande för grundlig inspektion och ej krav på återlämning... 🤣😘 Tack för lite tips! Div hållare är nog inte så svårt, kan tom finnas färdiga modeller för en hel del. Jag googlade runt på magasin för skojs skull förut, då det till min Tikka T3 trots allt bara är en plastbit som kostar typ 500-600 spänn. Men kruxet med sånt är väl just fjädermekanismen osv, att få till den biten bra. Ska kolla lite mer på thingiverse, kanske får man nån inspiration..
Publicerat Augusti 17, 20214 yr Jag gjorde en konisk bussning till min RCC-dämpare, gick riktigt bra att skriva ut M25x1-gängan. Testade nyligen att printa ett linsskydd i TPU till kikarsiktet och det blev helt ok. Gjort hållare till vektygstavlan för headspace gauge och bullet comparator med platser för alla bussningar.
Publicerat Augusti 17, 20214 yr Några prylar jag har gjort: Slutstyckskula från scannat slutstycke Threw levers till kikarsikten Spångfäste för Aimpoint på hagelbössa Adapter för pipgänga till petflaska att använda vid vapenvård Kruttratt för handladdning Trickler för handladdning Hållare för mätklocka på laddpress (kulisättningsdjup) uppspännare för slutstycke för demontering. Mellanlägg till bakkappa ("kolvförlängare") Kontakt till Peltor hörselkåpor Magasinspärr till Howa 1500. Det finns en del i min blog-tråd. https://www.jaktsidan.se/ipb/topic/54903-redtops-fix-trix-och-lite-jakt/ Har även lagt ut några bitar på Grabcad: https://grabcad.com/red.top-1 Här är några bilder, men det finns fler i min tråd
Publicerat Augusti 17, 20214 yr Författare 3 hours ago, PeterC said: Jag gjorde en konisk bussning till min RCC-dämpare, gick riktigt bra att skriva ut M25x1-gängan. Testade nyligen att printa ett linsskydd i TPU till kikarsiktet och det blev helt ok. Gjort hållare till vektygstavlan för headspace gauge och bullet comparator med platser för alla bussningar. Linsskydd behöver jag ju..det ska jag kolla upp! 3 hours ago, redtop said: Några prylar jag har gjort: Slutstyckskula från scannat slutstycke Threw levers till kikarsikten Spångfäste för Aimpoint på hagelbössa Adapter för pipgänga till petflaska att använda vid vapenvård Kruttratt för handladdning Trickler för handladdning Hållare för mätklocka på laddpress (kulisättningsdjup) uppspännare för slutstycke för demontering. Mellanlägg till bakkappa ("kolvförlängare") Kontakt till Peltor hörselkåpor Magasinspärr till Howa 1500. Det finns en del i min blog-tråd. https://www.jaktsidan.se/ipb/topic/54903-redtops-fix-trix-och-lite-jakt/ Har även lagt ut några bitar på Grabcad: https://grabcad.com/red.top-1 Här är några bilder, men det finns fler i min tråd Men vad bra! Massa idéer, tackar!! Ska kolla länkarna!
Publicerat Oktober 14, 20214 yr 1 hour ago, juniper said: Sotkrok 🙂 Ursäkta min okunskap, men hur används en sotkrok?
Publicerat Oktober 14, 20214 yr 5 hours ago redtop sa: Ursäkta min okunskap, men hur används en sotkrok? Dra ut tarmen för att slippa sätta kniven i den 🙂
Publicerat Oktober 15, 20214 yr 10 hours ago, juniper said: Dra ut tarmen för att slippa sätta kniven i den 🙂 OK, jag har en sån här "Butt out" Kroken är något liknande?
Publicerat Oktober 15, 20214 yr 49 minutes ago redtop sa: OK, jag har en sån här "Butt out" Kroken är något liknande? Precis
Publicerat Oktober 15, 20214 yr 5 hours ago juniper sa: Precis 6 hours ago redtop sa: OK, jag har en sån här "Butt out" Kroken är något liknande? Använder man den på det sätt som jag ser framför mig när jag sluter ögonen 😵 !? Sedan undrar jag varför jag osökt kommer och tänka på S/M när jag läser "Butt out" 😶.
Publicerat Oktober 15, 20214 yr Författare Jag fattar inte riktigt alls..måste man ändå inte skära runt tarmen med kniv?
Publicerat Oktober 15, 20214 yr 16 minutes ago sexfemåtta sa: Jag fattar inte riktigt alls..måste man ändå inte skära runt tarmen med kniv? Mindre karvande inne i djuret, mindre risk för besudling av köttet, du måste skära av/rent men det är så inget som berör/påverkar det övriga, tycker det verkar vara en bra sak/pryl./C
Publicerat Oktober 15, 20214 yr 19 minutes ago Christian N sa: Mindre karvande inne i djuret, mindre risk för besudling av köttet, du måste skära av/rent men det är så inget som berör/påverkar det övriga, tycker det verkar vara en bra sak/pryl./C S*t*n vilket verktyg 😨 ! Tur att djuret är dött när man skall använda det 😮 ! Oaktat vilket har jag svårt att se mig själv att använda mig av en dylik tingest, jag är nog allt för äckelmagad för det 😁.
Publicerat Oktober 15, 20214 yr Författare 19 minutes ago, MrT. said: S*t*n vilket verktyg 😨 ! Tur att djuret är dött när man skall använda det 😮 ! Oaktat vilket har jag svårt att se mig själv att använda mig av en dylik tingest, jag är nog allt för äckelmagad för det 😁. Men hur blir man mer äckelmagad av det jämfört med att göra det med enbart kniv och händer? Jag fattar fortfarande inte hur man använder tingesten! Får fundera vidare..
Publicerat Oktober 15, 20214 yr 12 minutes ago sexfemåtta sa: Men hur blir man mer äckelmagad av det jämfört med att göra det med enbart kniv och händer? Konstigt nog känns det renare att öppna upp buken och välta ur magen, s a s, i jämförelse med att använda sig av detta verktyg. 14 minutes ago sexfemåtta sa: Jag fattar fortfarande inte hur man använder tingesten! Får fundera vidare.. Svaret finns i den bifogade bilden ovan, titta i mitten 😨!
Publicerat Oktober 15, 20214 yr Författare 13 minutes ago, MrT. said: Konstigt nog känns det renare att öppna upp buken och välta ur magen, s a s, i jämförelse med att använda sig av detta verktyg. Svaret finns i den bifogade bilden ovan, titta i mitten 😨! Jahaa se där!! Men jag tänker att själva den delen ändå kommer efter man har vält ur magen? Iaf när jag har vart med och gjort det så öppnade vi först upp, välte ur allt, tog av tarmen och knytte ihop den, sen fick man ju göra själva sotningen efter...vilket då skulle kunna gå att göra med denna pryl antar jag?
Publicerat Oktober 15, 20214 yr 10 minutes ago sexfemåtta sa: Jahaa se där!! Men jag tänker att själva den delen ändå kommer efter man har vält ur magen? Iaf när jag har vart med och gjort det så öppnade vi först upp, välte ur allt, tog av tarmen och knytte ihop den, sen fick man ju göra själva sotningen efter...vilket då skulle kunna gå att göra med denna pryl antar jag? Som jag förstår det, skall man dra ut hela tarmpaketet genom anusrosen 😮🤢🤮 !!!
Publicerat Oktober 15, 20214 yr Författare Just now, MrT. said: Som jag förstår det, skall man dra ut hela tarmpaketet genom anusrosen 😮🤢🤮 !!! Men man måste väl klippa av det nånstans?? Man kan ju inte dra ut magen genom det direkt?! Och om det ska slitas ut därigenom så riskerar man väl att tappa ut skit.. (förstår att det blir mkt OT nu :S)
Publicerat Oktober 15, 20214 yr 16 minutes ago sexfemåtta sa: Men man måste väl klippa av det nånstans?? Man kan ju inte dra ut magen genom det direkt?! Och om det ska slitas ut därigenom så riskerar man väl att tappa ut skit.. (förstår att det blir mkt OT nu :S) Fråga inte mig, men jag kan inte tolka bilderna på annat sätt.
Publicerat Oktober 15, 20214 yr Det finns i praktiken ingen möjlighet att dra ut hela tarmpaketet den vägen (genom anus). Du torde öppna upp som vanligt, skära av ändtarmen inne i djuret, och sedan använda "verktyget" för att få ut yttersta biten av ändtarmen. Det kan fungera. Det kan vara enklare. Jag har aldrig provat och kommer troligen aldrig att göra det. Jag kör med kniv på gammalt traditionellt sätt. Ibland i skogen, med oftast när jag kommit hem. Ungefär så här: https://www.youtube.com/watch?v=g5d7h3gP62M
Publicerat Oktober 15, 20214 yr Man kan säker göra på olika sätt. Dock behöver man skära av ändtarmen, vid helt bäcken då. Jag brukar skapa utrymme i ändtarmen när jag passar djuret, dra innehållet / bajset åt lämpligt håll, för att skapa mig ett utrymme i tarmen där 1+1 buntband får plats. Håller i tarmen mot ’exit’ med västerhanden å skär av tarmen med höger hand mellan buntbanden å kränger sen vänster plasthandske över ’brottet’ å trycker ’handsken’ långt in i bäckenet. Tarmar å övrigt hamnar utanför kroppen. Tar / drar sen ut handsken med den förpackade buntade tarmänden via bäckenhålet när jag knivar runt å pälsar av. En tid gjorde jag så att jag ’spräckte’ bäckenet å fick då en öppning där jag ej behövde skära av någonting förutom lite knivhjälp i bäckenhålan, samt skinnet runt ’exit’. Alltså intakt från stuphuvud till analöppning. Lättast att spräcka bäcken på ej fullvuxna djur, med kniv å liten gummi/plast- hammare. Inte gjort så på länge då jag numer bara bäckenhänger mina slaktkroppar. /P