Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Canada pulka.

Featured Replies

Publicerat

Kan inte ens räknas som projekt men kanske tips åt nån fler att dom går att repa om man vill.

En trasig pulka skulle kasseras i ena laget och den tog jag hem för två år sen och nu börjat fixa till andra laget. Är så less att alltid måste ha med egna grejer så tänkte att den här får bli kvar på markerna nu när vi är ett vettigt gäng. Hade nå gammal gruv plast som användes och man såg ut som en annan svart person när det var grov kapat och dit skruvat.

Behövdes några borrar en dragare, tigersåg, nånting mäta med, plåtskruv, vagnsbult och lite hjälp.

Den ska ännu kapas till lite bättre och kompletteras med lite bultar. Hade tänkt testa värma kanterna och vika upp det som går.  Pulkan kommer nog hålla en stund om bultarna byts ut då det behövs.

Publicerat
  • Författare

Tycker det har blivit mycket knepigare lägga in bilder.

Bultarna ska kapas och körnas så dom hålls på plats och plasten kapas baktill med.

Resized_20210816_204035.jpeg

Resized_20210816_203946.jpeg

Resized_20210816_204026.jpg

Resized_20210816_204006.jpeg

Resized_20210816_190635.jpeg

Publicerat

Hoppsan!:o På hur många år har ni slitit ut den botten?

Publicerat

Det går rätt snabbt om det blir draget efter grusväg emellanåt. 

Publicerat
  • Författare
1 hour ago lsjonsson sa:

Hoppsan!:o På hur många år har ni slitit ut den botten?

Fort är pulkan några år och används väl till ungefär 30st älg om året i det laget där den är ifrån och skulle kasseras.

Älgarna dras ut till närmsta väg och sen lastas pulka och hjuling på ett större släp.

Håller inte plasten som är nu bättre än pulkans så är det dåligt.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Silver sa:

Det går rätt snabbt om det blir draget efter grusväg emellanåt. 

Den är nog inte draget efter väg mer än lastat på närmsta släp men fort blir det ju så att det inte är lika noga med grejer när det inte är ens egna.

Därför tänkte jag ta den här till markerna och lämna dit istället för att alltid slita på mina egna saker och måste hålla efter dom själv.

Publicerat
5 hours ago karelsk blandning sa:

Fort är pulkan några år och används väl till ungefär 30st älg om året i det laget där den är ifrån och skulle kasseras.

Älgarna dras ut till närmsta väg och sen lastas pulka och hjuling på ett större släp.

Håller inte plasten som är nu bättre än pulkans så är det dåligt.

Ok! Vi har en Canada pulka hos oss och den har vi haft i drygt 10 år tror jag det är. Vi anv. pulkan bara där det behövs annars tar vi 4-hjulingen med släp. Ibland tar vi pulkan med oss ifall älgen behöver vinschas över blöt myrmark t. ex.

Publicerat
  • Författare

Här används pulkan alltid fram till bilväg, så visst hade det gått spara lite på den om man inte kört traktor vägar och såna saker men det är så enkelt att slippa vagnen.

Min/mina egna pulkor kör jag ved och allt möjligt med och tycker nästan dom har klarat sig bättre.

Funderar att göra ett drag till den här pulkan men det hinns nog inte med nu, har det tagit två år att få dit botten så.

Publicerat
10 minutes ago karelsk blandning sa:

Här används pulkan alltid fram till bilväg, så visst hade det gått spara lite på den om man inte kört traktor vägar och såna saker men det är så enkelt att slippa vagnen.

Min/mina egna pulkor kör jag ved och allt möjligt med och tycker nästan dom har klarat sig bättre.

Funderar att göra ett drag till den här pulkan men det hinns nog inte med nu, har det tagit två år att få dit botten så.

Ja, en del vill ju köra så lite som möjligt med 4-hjulingar på sina marker för att slippa spår i marken. 

Älgen väger väl mer än ett vedlass t. ex.?

Se där ja! Det kan ju bli bra, men då får du väl täcka älgen med någon form av plast när du kör i skogen så att det inte skvätter in jord o smuts i älgen, eller hur har du tänkt dig?

Publicerat
  • Författare

Med mina vanliga pulkor har det inte behövs täckas älgen, en sån här pulka är sämre i det fallet.

Nja nog väger veden mer beroende hur mycket man lastar i.

Sen blir pulkan med ny botten bättre eftersom den blir lite längre, är det en större älg brukar inte hela rymmas i en Canada pulka utan släpas utanför.

Publicerat
41 minutes ago karelsk blandning sa:

Med mina vanliga pulkor har det inte behövs täckas älgen, en sån här pulka är sämre i det fallet.

Nja nog väger veden mer beroende hur mycket man lastar i.

Sen blir pulkan med ny botten bättre eftersom den blir lite längre, är det en större älg brukar inte hela rymmas i en Canada pulka utan släpas utanför.

Ja, allt beror på hur stort lasset är!

Ja, det stämmer!

Publicerat
  • Författare

Kompletterade med några bultar och tog upp hålet fram i den.

Hade behövt vika upp kanterna lite eller ren kapa den, återstår att se om nån erbjuder sig hjälpa till när den nu lämnas på markerna.

Fungerade gjorde den iaf att köra ut virke till ett torn projekt.

Så en trasig oanvändbar pulka kostade 250kr i bult och sen lite skrot plast så blev den fungerande efter några timmars lagade.

Känns bättre lämna den här än en ny i kojan ifall den skulle försvinna mitt vad det är.

Publicerat

Bra gjort, att laga saker är tillfredställande och ofta en besparing samt ibland även en möjlighet till förbättring.

Publicerat
  • Författare
9 hours ago Silver sa:

Bra gjort, att laga saker är tillfredställande och ofta en besparing samt ibland även en möjlighet till förbättring.

Så är det och nu blev pulkan lite längre och det passade samtidigt bra istället för en lös förlängning.

Den kommer nog fungera några år till för många av älgarna skjuts när det är snö och då sliter det inte så mycket på plasten.