Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nytt ammunitionsföretag med hylsor i polymermaterial.

Featured Replies

Publicerat

Hylsa i någon sorts polymer med botten i alu, verkar finnas en del fördelar gentemot den gamla mässingen.

undrar om den någonsin kommer till sverige?

Mike

Publicerat

Vem vet kanske Tetra Pak börjar konkurera med Norma, Nammo, Sako etc.:woot: En utmärkt lösning på ett icke-existerande problem. :wallbash:

Publicerat

Hörde inget om miljöpåverkan. Det lär väl vara avgörande tänker jag. 

En mässingshylsa måste vara miljövänligare än en i plast? 

Publicerat
  • Författare
4 hours ago Pyrschjägaren sa:

Ingen aning, mässing är ju koppar och zink vilket kommer från gruvor med allt vad det innebär av miljöpåverkan.

Man kan ju införa ett pantsystem om det känns bättre😉

Mike

Publicerat
5 hours ago, Pyrschjägaren said:

Plast måste ju inte nödvändigtvis vara omiljövänligt om man bara tar vara på och återvinner hylsorna..

Absolut, företaget kunde ju ha pant på dem @Mad Mike! :D

Publicerat
34 minutes ago Mad Mike sa:

Ingen aning, mässing är ju koppar och zink vilket kommer från gruvor med allt vad det innebär av miljöpåverkan.

Man kan ju införa ett pantsystem om det känns bättre😉

Mike

Tänker ur de som fattar besluten över våra huvuden i demokratin Sveriges synvinkel. Miljömuppar som vill börja allt i fel ände jämt. 

Nån plasthylsa i skogen per år är nog ganska litet problem om man jämför med det mesta annat. 

Svårt att panta dem när de försvunnit i riset. 🤗

De kanske är eller kan vara biologiskt nedbrytbara. 

Publicerat
5 hours ago Mad Mike sa:

Hylsa i någon sorts polymer med botten i alu, verkar finnas en del fördelar gentemot den gamla mässingen.

undrar om den någonsin kommer till sverige?

Mike

Ser helt klart spännande ut, dock tror jag inte landet mellanmjölk är redo förens 2045 🤣

Publicerat
1 hour ago Mad Mike sa:

Man kan ju införa ett pantsystem om det känns bättre

Jag gissar på 5:-/st i straffskatt här i Sverige som hämnd för att dom i Långtbortistan kastar dom i havet.  😆

Publicerat
10 hours ago sexfemåtta sa:

Plast måste ju inte nödvändigtvis vara omiljövänligt om man bara tar vara på och återvinner hylsorna..

Absolut, företaget kunde ju ha pant på dem @Mad Mike!

I övriga världen är det ju få länder som ens kommit på att ha pantsystem på flaskor.

Men dom kunde ju erbjuda "refill" 😀

Publicerat

Äsch, det här löste ju tyskarna på 70-talet med G11:an!

782164914_HKG11.JPG.a9dce48d053b4ab49e84790cd87dde4d.JPG

Publicerat
41 minutes ago dru sa:

Nog för att jag i grund och botten är mekanik konstruktör och kan uppskatta skönheten i överkomplicerade lösningar i många fall. Men den där skapelsen är ett monster! Tänk bara att skicka ut ett vapen till strid (tack och lov sansade de sig innan det blev aktuellt) med ett vapen med en så komplicerad konstruktion att soldaterna inte skulle få sköta vapenvården... 

Publicerat
40 minutes ago henke67 sa:

Nog för att jag i grund och botten är mekanik konstruktör och kan uppskatta skönheten i överkomplicerade lösningar i många fall. Men den där skapelsen är ett monster! Tänk bara att skicka ut ett vapen till strid (tack och lov sansade de sig innan det blev aktuellt) med ett vapen med en så komplicerad konstruktion att soldaterna inte skulle få sköta vapenvården... 

Passar jägaren som handen i handsken då en "bore-snake" är vapenvård 101! B)

Tyskarna var tidiga med konceptet. Nu utvecklas och säljs(!) coil-guns även om de ännu är otympliga och inte tillräckligt kraftiga. För att vara helt ärlig så har det inte hänt jättemycket revolutionerande på ammunitionsfronten det senaste 100 åren - oaktat jänkare som tror 6.5 CM är revolutionerande.

Undrar hur länge det tar innan teknologin gått fram så pass att vi kan lägga gastäta enhetspatroner till historian...

Publicerat
6 hours ago dru sa:

Den hade väl case-less ammo?  Ståendes i magasin över pipan 

Publicerat
10 hours ago henke67 sa:

Tänk bara att skicka ut ett vapen till strid (tack och lov sansade de sig innan det blev aktuellt) med ett vapen med en så komplicerad konstruktion att soldaterna inte skulle få sköta vapenvården... 

Finns ju en anledning att AK47 tillverkats i närmare 100miljoner exemplar, soldater ska ha och gillar enkla och robusta bössor som fungerar i ur och skur.

Publicerat

Tänk så mycket enklare krig det hade varit om alla soldater hade haft vapen som inte funkade eller fick sitta med handboken hela tiden för att förstå sig på dem.

då kunde de sitta och spela kort på fronten istället och varför inte ta nån öl?😀

mycket lugnare om ni frågar mig.