Jump to content

Dags för Alpha, 100 eller 200?

juniper
 Share

Recommended Posts

Hej på er!

Jag har skaffat min första (jakt)hund, en beagle och sitter nu och kikar på pejlar. Som det ser ut hos mig är det ganska ont om telefonmottagning där jag jagar som mest. Därför är en radiopejl förmodligen det bästa alternativet för mig.

De jag har kikat på i dagsläget är väl garmins Alpha-serie. Där funderar jag på om jag ska köpa en 100 eller lägga ca 2500 till på en 200. Så det jag funderar på är vilket som är det sundaste valet?

Räckvidden verkar vara den samma och de stora skillnaderna verkar vara större skärm och InReach. Det sistnämnda är väl kanske inte jätteintressant för min del. Det förstnämnda är väl alltid trevligt, men jag är osäker på om jag är redo att lägga 2500 extra på några pixlar.

Så det jag funderar på är om det finns några andra vinster med att skaffa 200? Kollar man på prisjakt verkar 100 vara en 7 år gammal modell och 200 verkar ha kommit i fjol. Hur länge brukar deras pejlar uppdateras efter att försäljningen slutat? För det känns väl rent spontant som att 100 borde bli EOS före 200? Å andra sidan kanske 100 är fri från barnsjukdomar vid det här laget? De garminprodukter jag använt i andra sammanhang har väl kanske inte riktigt varit färdigutvecklade innan de kommit ut på marknaden...

Som ni kanske förstår har jag väldigt svårt att bestämma mig och det är väl kanske driftsäkerhet i mjukvara som är den punkten som får mig att fundera mest av allt. Hur hade ni resonerat och varför?

Hej, svårt att välja känner jag igen mig i. Jag tror inte någon Alpha variant blir omodern så snabbt om man tittat på tidigare modeller. Många kör ju de äldre med stor belåtenhet och de fungerar ju bra. Alpha 200 är ju den senaste och är man lite nördig så lockar den nog till köp, lite större skärm men du skall nog klämma lite på både 100 och 200 så du känner att det är värt merkostnaden. InReach har jag ingen erfarenhet av och det kan nog kanske vara bra. Har själv en 100:a och stortrivs med den. Hade jag valt idag vet jag inte om merkostnaden för 200:an varit motiverad. Räckvidden är ju det viktigaste och kontakten och där fungerar ju alla modellerna likvärdigt. Många gillar 50 modellen då det är tangentbord men lite mindre skärm. Så det är nog bara du som kan motivera dig till den modellen som du gillar då alla Alphas funkar bra.

• Like 1

Det beror ju mest på skärmarna, jag har en 100 själv men tycker den är lite mörk och svår att se på ibland trots maxbelysning. Sen känns det som 200an har bättre upplösning på skärmen, det lilla jag sett av den. Vet inte vad jag valt idag, men när det stod mellan 50 och 100 var det aldrig något tvivel om att det var 100 med lite större skärm mm som det skulle bli. Så troligen hade jag köpt en 200...

Har du möjlighet att kika och jämföra mellan dem så gör det!

• Like 1

Jag har både en 100 och en 200i. 

Jag föredrar utan tvivel 200. Skärmen är bättre, det är lättare att navigera på kartan. Mjukvaran är också bättre. Det är betydligt lättare att hantera flera olika hundar. 

Det gör att jag numera i princip bara använder 200i och har 100 som backup.

• Thanks 2

Jag står inför samma val. Jag tar nog en 100. Jag har också beagle samt en beagle/drever korsning. Det jag funderar på är om man lär ta en t5-mini eller om man kan ta en vanlig t5 och sedan använda den i västen? Någon som har erfarenheter kring detta?

Det är ju framförallt den längre räckvidden man vill åt, visst i nio fall av tio kommer den inte behövas men ändå..

Hur kommer du göra ts? En vanlig t5 eller en t5-mini?

• Like 1

1 hour ago Daltorpet sa:

Jag står inför samma val. Jag tar nog en 100. Jag har också beagle samt en beagle/drever korsning. Det jag funderar på är om man lär ta en t5-mini eller om man kan ta en vanlig t5 och sedan använda den i västen? Någon som har erfarenheter kring detta?

Det är ju framförallt den längre räckvidden man vill åt, visst i nio fall av tio kommer den inte behövas men ändå..

Hur kommer du göra ts? En vanlig t5 eller en t5-mini?

Ska du ha den runt halsen så är det T5-mini som gäller, kompisen har en T5 till sin karelare och den är väl stor och klumpig för den ny inskaffade Beaglen.

• Like 1

5 minutes ago Galne sa:

Ska du ha den runt halsen så är det T5-mini som gäller, kompisen har en T5 till sin karelare och den är väl stor och klumpig för den ny inskaffade Beaglen.

Jo det förstår jag det, tanken är att ha den i en gpsficka på västen isf. Tror du att den blir för otymplig även för det? Det är dogtechs one det gäller.

I annat fall kör jag det säkra före det osäkra och väljer mini iaf även om det kanske blir på västen.

• Like 1

Vi har testat diverse västar med fickor på sambons/våra Beaglar men ingen vi testat funkar bra. "klumpen" hamnar snett och det hänger och slänger. Så numera har dom halsband när vi är ute.

Möjligt att västarna sitter bättre om hunden i fråga är fet men den lösning tror inte sambon på 😃

Till tiken har vi ett T5 mini, till hanen ett vanlig T5

• Like 1

Tack för alla svar :) , det känns nog rent spontant som att jag får spara ihop 2500 extra för en 200.

Vad jag förstått enligt de jag pratat med är det stor skillnad på T5 och T5 mini i den "riktiga" skogen. Räckvidden med minin känns faktiskt som ett problem med tanke på terrängen jag kommer vara i. Därför landar nog jag på en vanlig T5, det är ju trots allt en hane och fadern har en ganska grov hals så det borde nog fungera. :)

Om någon har tips på väst får ni gärna säga till :)

• 2 weeks later...

Fick idag lite ny(för mig) information som gör att jag väger över mot alpha 100. Alpha 50 & 100 kan tydligen sättas i "astro 320-läge" vilket uppenbarligen inte går med 200i.

För min egen hund spelar det mindre roll, men det kan ju vara kul att kunna kolla andras hundar när man är ute och jagar.

https://www.hylte-lantman.com/pub_docs/files/Bruksanvisningar/Alpha-kan-se-Astro-hundar.pdf

• 2 weeks later...

Sådär, en Alpha 100 & T5 landade hemma hos mig :) Nu ska jag bara bråka färdigt med Garmins/Metrias support så jag kan få min voucher för friluftskartan att fungera.

För några veckor sedan kostade 15x15km ca 550-600kr hos metria vilket gjorde att jag beställde en voucher för att spara pengar. Nu kostar det 460kr. Så mitt tips till övriga just nu är att ni köper kartan direkt hos metria och därmed slipper krångla med vouchers. 😅

• Like 2