Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sikte 358nm

Featured Replies

Publicerat

Har blivit med 358nm och behöver ett sikte till skapelsen. 1,5-6x42, 2-7/32 eller liknande. Måste vara skottfast. Ska användas dagtid.  Max pris 4500. Vad är era tips?

Publicerat

Det blir ett billigt. Du borde åka till en välsorterad butik och kolla i det du tänker dig. Jag har aldrig köpt något så dyrt som billig optik, tyvärr! Men kolla på Athlon, Vortex, Sightron, Vixen, Delta, Ultimax, GPO, KarlKaps osv. Kan du spara och kanske ge upp emot det dubbla finner du grymma kikarsikten. Köp ett med bra garanti.

Publicerat

Om det är begagnat så en äldre leupold lär fungera.

Har själv två 2-7 leupold med tysk ettan som fungerat bra och varit väldigt stabila.

Hade varit kul med något lite bättre men det får nog vänta en stund som det ser ut.

Publicerat

Till dagtids jakt klarar en Leupold 2-7X33 allt vad du behöver: Dom verkar vara väldigt stryktåliga. Monterat med rätt ögonavstånd (som f.ö. är rejält tilltaget- och inte alls dumt med tanke på din kaliber) får du aldrig någon "tub känsla" ens på minsta förstoring- du får bara en "bild i bilden"

En sån bör du kunna hitta till ett juste pris och den kommer alltid att vara ett bra val.

Publicerat

Kan bara instämma med Dansken, kan du bara få tag i ett så är det ett ypperligt val för jakt dagtid (funkar även en liten bit in i skymningen).

Dom är skottfasta även på tunga kalibrar och stabilt byggda med 30 års garanti....

Publicerat

Leupold 1,5-5 är inte heller så dumt på en sån bössa.

Om jag fick välja riktmedel I en sån så föredrar jag tysk ettan men kanske inte jätte lätt alltid hitt begagnad annars ett grövre duplex fungerar med.

Väljer man ett grövre riktmedel så fungerar det skjuta fast det inte är ljust.

Publicerat
  • Författare
14 hours ago josc72 sa:

Det blir ett billigt. Du borde åka till en välsorterad butik och kolla i det du tänker dig. Jag har aldrig köpt något så dyrt som billig optik, tyvärr! Men kolla på Athlon, Vortex, Sightron, Vixen, Delta, Ultimax, GPO, KarlKaps osv. Kan du spara och kanske ge upp emot det dubbla finner du grymma kikarsikten. Köp ett med bra garanti.

5 hours ago Dansken sa:

Till dagtids jakt klarar en Leupold 2-7X33 allt vad du behöver: Dom verkar vara väldigt stryktåliga. Monterat med rätt ögonavstånd (som f.ö. är rejält tilltaget- och inte alls dumt med tanke på din kaliber) får du aldrig någon "tub känsla" ens på minsta förstoring- du får bara en "bild i bilden"

En sån bör du kunna hitta till ett juste pris och den kommer alltid att vara ett bra val.

Ja det lutar åt ett sådant. De är ju lite grumliga men i dagsljus är ju inte det nåt större problem. Bra med ögonavståndet!

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Lyfter tråden lite. Jag är inne på att köpa ett Leupold 2-7. Vet någon om de finns med riktmedel liknande det i länken? Jag hittar det inte. Skulle vilja ha ett sikte 1,5-6, 2-7, 2-8, 3-9 eller liknande. Helst med 32 eller 36 glugg. 42 kan också vara ok. Få sikten utom det jag länkar till verkar göras med detta riktmedel idag så jag siktar in mig på begagnat. Ska tåla magnumkaliber och vara av ok optisk kvalité som sagt. Har ni tips eller kanske något som ska avyttras?

https://www.handladigitalt.se/produkt/karl-kaps-classic-line-2-8x42-invariant-med-skena-kikarsikte

Publicerat
1 hour ago aasenheim sa:

Lyfter tråden lite. Jag är inne på att köpa ett Leupold 2-7. Vet någon om de finns med riktmedel liknande det i länken? Jag hittar det inte. Skulle vilja ha ett sikte 1,5-6, 2-7, 2-8, 3-9 eller liknande. Helst med 32 eller 36 glugg. 42 kan också vara ok. Få sikten utom det jag länkar till verkar göras med detta riktmedel idag så jag siktar in mig på begagnat. Ska tåla magnumkaliber och vara av ok optisk kvalité som sagt. Har ni tips eller kanske något som ska avyttras?

https://www.handladigitalt.se/produkt/karl-kaps-classic-line-2-8x42-invariant-med-skena-kikarsikte

Titta bland äldre tyska sikten, spec Schmidt&Bender. Har nog sett mest av det riktmedlet bland dem.

Publicerat

På den tiden Småländska vapen fanns bytte jag riktmedel på en Leupold från duplex till tysketta. Kom inte ihåg vad det kostade men tror att det var på en vari lll.

Publicerat
  • Författare

Har köpt en gammal weaver v7 2,5-7x36 nu för några hundringar. Ska testa den till att börja med och se om linserna är tillräckligt fräsha.!