Jump to content

Vapenvård Ruger 10/22

sexfemåtta
 Share

Recommended Posts

Undrar om nån har länk till hur man bäst gör grundlig vapenvård på en Ruger 10/22 ? Min är rätt skitig sen jag köpte den, har inte gjort nått med den än. Tänkte att det vore nog en bra sak att göra den grundligt ren, men lyckas inte googla mig till så bra hur jag egentligen går tillväga.. Det är ju lite annorlunda mot min cylinderrepeter?

Nån som vet en bra guide?

Just now, Pyrschjägaren said:

Sök på Youtube. 

Det är ganska lätt. 

Tyckte inte det var superlätt, har kollat ett par videos från toppresultaten på youtube. Ena kör vapenvården från pipmynningen först (osmart?), andra hoppar över några steg som jag antar att mer insatt folk förstår ändå. Undrar om man som erfaren ibland kanske tänker sig att vissa saker är självklara som inte är det för en nybörjare.. men iaf.

Om du har en riktigt detaljerad och tydlig video du vet om får du hemskt gärna länka den!

5 minutes ago, Pyrschjägaren said:

Schysst, den hade jag inte fått fram. Ska kika igenom hela när jag kommer hem, tackar!

Det är väl annars bara plocka den i småbitar, ingenting i den som är krångligare än att en normalhändig utan större bekymmer kan ta isär och sätta ihop den, inklusive trycket.

• Like 1

Tyvärr är det så att man ofta får köra läskstången ifrån mynningen när man rengör automater.

Jag har gjort så på alla mina automater då jag vägrar sitta som i lumpen med en sån där läsk lina man använde.

Så länge man är lite försiktig när man trycker ner den genom loppet så är det inte hela varden.

• Like 1

På 10/22:an rengör jag allt utom pipan... Har fått för mig att den skjuter tätare skitig.

Har själv en take-down så att rengöra pipan är busenkelt.