Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Utslitna sulor på Jörnkängor

Featured Replies

Publicerat

Köpte ett par Jörnkängor förra hösten, köpte via Allmogejakt.
Använde dem under fjolårets jakt, går med hund i jaktlaget, samt vidare under vintern och våren. Nu är sulorna duktigt nerslitna längst fram vid tårna och bak vid hälen. Tycker nog att de borde hålla lite längre än ett år. Har gjort en uppskattning och har väl gått ca 100 mil, håller de inte längre än så?
Skall jag bara låta det bero och köpa nya kängor, reklamera verkar ju inte gå.

Har försökt kontaktat Allmogejakt via mejl tre gånger men inte fått något svar överhuvudtaget.
Någon som har synpunkter, reflektioner eller andra synpunkter?

DSC_0826-1.jpg

DSC_0828-1.jpg

DSC_0827-1.jpg

Publicerat

Är det mjuka sulan du valt så är det nog bara så att dom slits på barmarken.

Går väl att skicka in och byta till annan sula.

Jag har den sulan på anti frys varianten och dom är än mer slitna.

Vilken modell har du på kängor och sula?

Publicerat
  • Författare
15 minutes ago karelsk blandning sa:

Är det mjuka sulan du valt så är det nog bara så att dom slits på barmarken.

Var tvungen att kolla, fanns inga val beträffande sulan när/där jag beställde, Jörnkänga original utan näbb, är den jag har, som är nersliten.
Har även sen tidigare ett par antifrys, men använder dem bara när jag sitter på pass och det är minusgrader.
Nya sulor vore ju det bästa, man firman jag köpte av svarar inte och frågan är om jag kan skicka in direkt till Jörnkängan 🤔

Publicerat

Ett par nya sulor borde vilken skomakare som helst kunna lösa, men kontaktar du Jörnkängan kan de ju ha någon bra deal i och med att de inte är så gamla! 

Publicerat
1 hour ago FarsanSeger sa:

Var tvungen att kolla, fanns inga val beträffande sulan när/där jag beställde, Jörnkänga original utan näbb, är den jag har, som är nersliten.
Har även sen tidigare ett par antifrys, men använder dem bara när jag sitter på pass och det är minusgrader.
Nya sulor vore ju det bästa, man firman jag köpte av svarar inte och frågan är om jag kan skicka in direkt till Jörnkängan 🤔

Är det samma sula som i antifrys?

Testa kontakta jokkmokkskor om dom kan hjälpa dig ifall du inte får tag i jörnkängan direkt.

Publicerat
2 hours ago FarsanSeger sa:

Jag har med ett par som har slitna sulor av mjuka modellen och någon sprucken söm efter 7-8år hårt brukande.

Jag ställde frågan till Allmogejakt och dom skulle skickas till Jörnkängan för service var svaret jag fick, har dock inte blivit av.

Publicerat
  • Författare
57 minutes ago karelsk blandning sa:

Är det samma sula som i antifrys?

Testa kontakta jokkmokkskor om dom kan hjälpa dig ifall du inte får tag i jörnkängan direkt.

Det känns som att det är likadan sula som på antifrys modellen.
Funderar på att kolla med den lokale skomakaren och kolla vad han kan göra och vad han kostar

Publicerat
  • Författare
33 minutes ago Järven sa:

Jag har med ett par som har slitna sulor av mjuka modellen och någon sprucken söm efter 7-8år hårt brukande.

Jag ställde frågan till Allmogejakt och dom skulle skickas till Jörnkängan för service var svaret jag fick, har dock inte blivit av.

Mina har jag haft ett år, trodde nog att sulan skulle hålla lite längre, supernöjd för övrigt. Har från annat håll fått indikationer på att just denna sula är avsedd för skidåkning och vinterbruk. Är det så kan jag förstå att den slits snabbt på  barmark, men då borde man ju upplysas om det vid inköp, kan jag tycka
Har ställt frågan via mejl till Allmogejakt två gånger utan svar. Det tycker jag är lite klent, ett svar, även om jag inte får hjälp, tycker jag de kunde kosta på sig.

Publicerat
11 minutes ago FarsanSeger sa:

Mina har jag haft ett år, trodde nog att sulan skulle hålla lite längre, supernöjd för övrigt. Har från annat håll fått indikationer på att just denna sula är avsedd för skidåkning och vinterbruk. Är det så kan jag förstå att den slits snabbt på  barmark, men då borde man ju upplysas om det vid inköp, kan jag tycka
Har ställt frågan via mejl till Allmogejakt två gånger utan svar. Det tycker jag är lite klent, ett svar, även om jag inte får hjälp, tycker jag de kunde kosta på sig.

Så tror jag också det är, vinterbruk för den sulan. Använde mina antifrys ett år när det var kallt utan snö och dom hann med bli slitna bara från det.

Men tysta mot andra sulor är dom.

Hade nog varit jörn m96 som passat bättre.

Publicerat

Du har (mjuka) Vibramsulan. Syns på mönstret och det står nog Vibram om du tittar. Hade nog valt vanliga Skywalkersulan vid omsulning, för 100 mil är rätt klent. Är själv nöjd med vanliga sulan och den slits inte i närheten så.

Publicerat
2 hours ago FarsanSeger sa:

Ringt dem? Att bara skicka mail är kanske inte tillräckligt.

/M

Publicerat

Jag har både sommar och vinterkängor från Jörn, (antifrys och M96).

Vibramsulorna på vintekängan, (den jag misstänker du har, med ull-innersko?), är betydligt mjukare än de som sitter på M96 och kommer därför slitas snabbare och särskilt om du travar mycket asfaltsväg exempelvis. 

Sulan på M96 kanske till och med kan tyckas vara i skarpaste laget för att gå på väg, jag lutar nog åt det, men i skogen funkar dom ypperligt och där är dom betydligt mindre  halkiga än vad mina Antifrys är. Just hur fantastiskt halkiga Antifryskängorna är är deras största nackdel.

Får du inte tag på någon annan så ring Jokkmokkskor och hör om hjälp, 

• 1 year later...
Publicerat

Nu har mina vart på rep å sulbyte.IMG_20221109_182523.thumb.jpg.c557aebfa7600a074b93b95e6d3fbe8d.jpg

Publicerat
51 minutes ago karelsk blandning sa:

Nu har mina vart på rep å sulbyte.IMG_20221109_182523.thumb.jpg.c557aebfa7600a074b93b95e6d3fbe8d.jpg

Hur lång tid tog det från att du lämnade in dem? Via vem lämnade du in dem? Verkar ju inte vara någon idé att ringa direkt till Jörnkängan när det är dags…

Publicerat
1 hour ago MagnusN sa:

Hur lång tid tog det från att du lämnade in dem? Via vem lämnade du in dem? Verkar ju inte vara någon idé att ringa direkt till Jörnkängan när det är dags…

Typ 4 veckor var dom borta, kan lika gärna vart lite mer eller mindre. 

Skickade dem till reboot själv efter fyllt i och betalat för vad man ville ha. Kom tillbaks i en Jörn kartong.

Måste säga att dom blev över förväntan och kommer definitivt skicka dit mina sommar på samma reparation men utan sul bytet. 

https://skomakerireboot.se/

Publicerat
2 hours ago karelsk blandning sa:

Typ 4 veckor var dom borta, kan lika gärna vart lite mer eller mindre. 

Skickade dem till reboot själv efter fyllt i och betalat för vad man ville ha. Kom tillbaks i en Jörn kartong.

Måste säga att dom blev över förväntan och kommer definitivt skicka dit mina sommar på samma reparation men utan sul bytet. 

https://skomakerireboot.se/

Tror du att de byte sula själva eller skickade till Jörn?

Publicerat
7 hours ago MagnusN sa:

Tror du att de byte sula själva eller skickade till Jörn?

Om jag förstått det rätt så repar dom kängorna åt Jörn, så jag tror dom gjort arbetet själva.

Efterssom det tar 1år i bästa fall för Jörn och på firman här så ska det ta max 6veckor stod det så kommer jag skicka mina andra kängorna till firman här igen.

Publicerat

Mycket bra info