Jump to content

Varför är vi så rädda och inskränkta när det kommer till utseende på våra nya jaktvapen?

josc72
 Share

Recommended Posts

Våra jaktgevär utvecklas i utseende och materiel. Inställningsmöjligheterna för att anpassas från kort och tjock till lång och smal i samma vapen blir bättre och bättre. Materiel i framförallt stockar i kolfiber men även metallen i olika delar är inte längre bara stål. Välkommet och accepterat bland de flesta. Men när det kommer till utseende med ett pistolgrepp, vikbar kolv, skenor och pipskydd så verkar de flesta jägare hata. Man har kanske inte fördelar av detta på samma sätt under jakt som under tävling, men varför vara så otroligt emot? Det ser ut på samma sätt hos bågskyttarna men där är det tvärt om. Där hatar tävlingsskyttarna starkare compoundbågar för jakt. 

När det gäller vapen, varför inte dra nytta av varandra? Acceptera och stötta varandras behov när det kommer till legalt vapenägande. När antivapenorganisationer och polisen matar politikerna med falsk fakta och anklagar oss jägare och sportskyttar för att föda den illegala marknaden med vapen, har vi inte råd att bråka med varandra. 

Lyssna eller läs boken vapensmederna. Bli lite vapenintresserad istället för att vara så jä.... inskränkta.

https://www.jaktjournalen.se/ledare-darfor-maste-vi-bli-overdrivet-vapenintresserade/

• Like 2

• 3 weeks later...

Jag har formellt sett inget emot utseendet på nya vapen, de flesta vapen som säljs ämnade för jakt ser ju trots allt ut som vapnen gjort tidigare.

Förutom att stockarna är oftast gjorda av plast.

Men marknaden är en enormt kraftig och strävar alltid efter att få folk att köpa mer , och gärna få folk att köpa sådant de inte trodde att de behöver.

Idag är det populärt att modulera med sina vapen och det finns gott om tillbehör för att göra det, främst då nya gevär.

Det är dock oftast av kosmetisk karaktär då en del tillbehör och delar inte i egentlig mening gör att jakten eller skyttet förbättras eller förenklas, vissa delar passar bättre på en automatkarbin än ett jaktgevär, just därför att det är två olika syften med vapnen.

Mycket idag handlar om att få till ett "snyggt" vapen, vilket jag ibland tycker är synd då fokus riskerar att hamna på något annat än jakten.

Enda kränkande jag kan komma på när det gäller vapen är den extrema missbruket av gravyr på vissa vapentyper.

speciellt vapen som ska ge sken av att tillhöra den högre prisklassen  bläää 

• Like 1

Jag är överårig och egentligen slut som artist......men jag har aldrig brytt mig om hur ett vapen ser ut. Det är funktionen som är det viktiga.

Kan diverse "gizmos" göra att en person skjuter bättre med sitt vapen så tycker jag han/hon/den/det ska använda dessa pryttlar.

Nu kanske SJF lärt sig att sitta stilla i båten, de var annars, i sin vapenpolicy, väldigt hjälpsamma med att stötta PM i tyckandet hur vapen skulle se ut.

Nu är det bara juristerna på "tillstånd" som tycker, ofta utan vett och sans.

Raggarö